خسروی سینمای ایران; شخصیت های قانون شکن/مرز روشنفکری که او خلق کرد با ما زندگی می کنند

خسروی سینمای ایران شخصیت های قانون شکنمرز روشنفکری که او

حسین کارا: در همان سال ها تجربه بازی در فیلم های کوتاه را داشت. همه این اتفاقات افتاد تا اینکه مسعود کیمیایی می خواست شب سمور بهرام بیضایی را بسازد که بعدها به خط قرمز معروف شد. نقش اصلی شخصیتی به نام امانی با بازی سعید راد، فریما فرجامی، لاله همسر آقای امانی و خسرو بود. شکیبایی نقش جمال را بازی کرد. این کار زیاد طول نکشید و او کنار رفت، اما خیلی ها فکر می کردند فیلمنامه بیضایی به کارگردانی کیمیایی یک شگفتی سینمایی خواهد بود.

مهرجویی; یه آغوش بزرگ با ما

همه می دانیم که نبوغ شیکیبایی با داریوش مهرجویی آمد. (آنچه در مورد سینما نمی توان گفت و خاطره مرگ دلخراش مهرجویی نبود) خود آقای شکیبایی و خود آقای شکیبایی آنقدر در هم تنیده و تأثیرگذار بودند که حداقل یک نسل از تماشاگران جذب سینما شدند و مهرجویی، چند سالی. به سبک او صحبت می کرد، کیفی روی دوشش می انداخت و کتاب می خواند. معجزه سینما با هامون قلب همه سینمادوستان را تسخیر کرد.

حمید هامون با تمام عشق و بغضش، هامونی که در باتلاق روزمرگی گیر کرد و به شدت گریست، حمید که پایش با خون خودش به عاشورا کشیده شد، قیمه نذری و علی عابدینی. و با اینکه در میان ویرانه های عشق می گفت: “اوه لاسردا، اگر می دانستی هنوز چقدر دوستت دارم”، از روی عشق با تفنگ قدیمی پدربزرگش به پنجره معشوق شلیک می کرد. همه چیز در مورد آن بازی و شخصیت بود. این بازیگر آنقدر در نقش غوطه ور بود که جدا کردن او از واقعیت غیرممکن بود. سطح یک بازی منحصر به فرد. بیان احساسات مختلف صبر در آن فیلم را در نظر بگیرید. حس مضحک تعصب بی مورد و عصبانیت و نفرت آنی وقتی به صورت شهید سیلی می زند (به تصویر کشیده زنده یاد بیتا فرهی) و وقتی برای دو بچه در سفر جاده ای جوک می گوید و بعد شهید و علی می خوابند و آن حس سفر. با خانواده و اعتماد به قیافه بدون دیالوگ، بازیگر همه چیز را با چشم و بدنش می گوید. این فیلم منحصر به فرد است زیرا تمام کنش های مرگ و زندگی در آن منعکس می شود و بازیگر ترس، نفرت، خشم، بیگانگی، بی ادبی، غرق شدن در خود، شور و دانش، درماندگی و… را بیان می کند. زندگی به شما نشان خواهد داد.

داریوش مهرجویی برای همه نقش هایش شیکیبایی را انتخاب کرد و وسعت کارش تنها به ایفای نقش اول خلاصه نشد. او همچنین در فیلم های سارا، بانو، پری، میکس و دختر عموی گمشده برای مهرجویی بازی کرد. در این میان، دو نقش اسد و صفا در داستان، دو برادری که در اثر جنون افلاطونی گیج، فاسد، مشغله و عاشق یکدیگرند، با تمام آثاری که شکیبایی اجرا کرده و مهرجویی نوشته، متفاوت است. شیکیبایی با جداسازی این دو نقش، شخصیت های بسیار دوست داشتنی را خلق کرد. اسد ماهیگیر عشق و نور و آرامش است که در بازی و نفس و سرگرمی گرفتار شده است.

خسروی سینمای ایران;  شخصیت های قانون شکن/مرز روشنفکری که او خلق کرد با ما زندگی می کنند

سالاد فصل؛ یک فصل دیگر

فصل سالاد فریدون جیرانی فصل دیگری از مسابقات خسرو شکیبایی بود، عادل مشرقی (نام هایی که جیرانی به عمد انتخاب کرده بود) دنیای دیگری داشت و او را از هامون جدا کرد. عادل مشرقی داش مسجدی مخروبه با کاپشن شکسته و بر دوش بود. با اینکه عشق و جنگیدن برای عشق او را مانند داش آکل خاردار و نرم می کرد، اما وقتی گریه می کرد به خود می بالید. حوصله عادل برای نشستن و حرف زدن در زمان استراحت به چارچوب پژوهشگر دانشگاهی روشنفکری چون هامون خلاصه نمی شود و او می تواند نقش کسانی را ایفا کند که در دوران کودکی و جوانی در کوچه پس کوچه های خیابان ملایی زندگی می کردند. تراز و شکل آنها را دوباره ایجاد کنید. تقابل بازی او در سالاد فصل با انرژی و عشق جوانی لیلا حاتمی تضادی بود که همه چیز زندگی و شکست را به نمایش گذاشت.

خسروی سینمای ایران;  شخصیت های قانون شکن/مرز روشنفکری که او خلق کرد با ما زندگی می کنند

کمدی و موقعیت سازی

او با حوصله پیشنهادهایی را که دریافت می کرد پذیرفت و سعی کرد هر ژانری را امتحان کند. حضور او در سریال کاکتوس و خلق موقعیت های کمدی نشان داد که او فقط یک عاشق پرشور نیست و موقعیت ها را به درستی مدیریت می کند و از پس آن بر می آید.

مجموعه های شاد خانه سبز و… بر محبوبیت او افزوده است، هرچند گاهی او را از محدودیت و اوج پایین آورده است. نمایشنامه های دراماتیک و خارق العاده ای که از دل متن بیرون می آیند.

در بین سریال ها، شیخ حسن مدرس شکیبایی و همچنین نقش بسیار تاثیرگذار امرالله احمدجو در زمان خود بسیار باشکوه بود. او راهزنی است که از جنگ با مردم به جنگ با خودش می رود، اما در کومه عمه لیلا پیر است. خانم ژاله علو در نقش راهزن یاغی عمه لیلا حمید را به تصویر می‌کشد، مردی که ارزش‌های زندگی را می‌فهمد و حوصله هر دو طرف این مرد را دارد تا مخاطبان او را به یاد بیاورند. هامون روی پرده بود و مراد بیگ مرد دیگری بود.

خسروی سینمای ایران;  شخصیت های قانون شکن/مرز روشنفکری که او خلق کرد با ما زندگی می کنند

باز هم کیمیا و مفاد آن

ایفای نقش شیبایی، تغییر سبک بازیگری، مانند ورود به دنیای فکری کیمیا از دنیای مهرجویی بود که آدم ها با هم فرق دارند، آدم ها نیات و اهداف متفاوتی دارند و نیاز به فضا و فضای دیگری دارند و بازیگر نیاز به خلق دارد. دنیای کیمیاگری داور و رئیس، دو فیلمی که شیکیبایی برای کیمیایی بازی کرد، با روایتی متفاوت عمل کرد. روایت دیالوگ های نوشته شده در دنیای کیمیا متفاوت است و زیرمجموعه های خاص خود را دارد. انتقال نیت کیمیایی در دیالوگ ها و ساختار بازی بازیکنان را به دو دسته تقسیم می کند. کسانی که نماینده آن دنیا هستند و کسانی که نمی توانند با آن کنار بیایند و در نهایت از اعتبار فیلم های کیمیایی تقلید می کنند. با این حال، آثار کیمیا با صبر و شکیبایی مشخص می شود و به قدری قدرتمند است که می توان آثار کیمیا را با حوصله ای برابر با توکل و قرب به یاد آورد.

امشب یک شب طولانی است

دو اثر از دو کارگردان سرشناس سینمای ایران دو جنسیت متفاوت از خسرو شکیبایی را آشکار می کند. خط بی خط ناصر تقوایی حوصله داشت، او یک شخصیت محبوب معمولی نبود، یک شخصیت مرموز بود که همسرش نمی دانست او چه کار می کند و درگیر چه چیزی است، بچه ها از او می ترسیدند، او نهنگ بود. . او که از جنوب آورده شده است، در حیاط خانه قدم می زند و خونش روی کاغذهای روزنامه هایی که قتل های زنجیره ای نویسندگان ایرانی را توصیف می کنند می چکد. آیا این یک بازی در مرز بین محبوب و نامحبوب است، تا جایی که مخاطب در مورد نقش این شخصیت نامشخص است و نمی داند او را دوست دارد یا نه؟ بازی سختی است که نیاز به صبر دارد.

خسروی سینمای ایران;  شخصیت های قانون شکن/مرز روشنفکری که او خلق کرد با ما زندگی می کنند

در پایان، اجرای باشکوه دیگر او در اتوبوس شبانه به یاد کیومرث پوراحمد بود. اتوبوسی با چند اسیر جنگی، فرزند سربازی که پیش از موعد جان باخت و راننده ای که در اسارت دشمن درمانده بود و از جان پسرش می ترسید. پدر و پسرش که اتوبوسشان توقیف شد در اسارت دشمن هستند.

زنده باد خسرو شکیبایی، بازیگری که می تواند این شخصیت های مرزی گرفتار درگیری های پیچیده را به تصویر بکشد، شخصیت های حاضر و زنده در اعماق وجودمان.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین