داستان عجیب «سوسک آشپزخانه»; از خلافت عباسی تا سفر دریایی

داستان عجیب سوسک آشپزخانه از خلافت عباسی تا سفر دریایی

اگر تا به حال نیمه شب از خواب بیدار شده اید تا چیزی برای خوردن بیاورید و چراغ آشپزخانه را روشن کرده اید تا ارتشی از حشرات قهوه ای براق از شما استقبال کند، پس سوسک آلمانی را می شناسید.

به گزارش فرادید، سوسک های آلمانی با وجود نامشان، اکنون در همه قاره ها به جز قطب جنوب زندگی می کنند. در واقع، دانشمندان فکر می کنند این گونه، که نام علمی آن Blattella germanica است، رایج ترین گونه از 4600 گونه سوسک روی زمین است، با توجه به اینکه در اروپا ناشناخته بود تا زمانی که برای اولین بار توسط زیست شناس سوئدی کارل لینائوس در سال 1767 توصیف شد. عجیب.

پس چگونه این مهمانان ناخواسته به چنین مزاحم بدنام جهانی تبدیل شدند؟ بر اساس تحقیقات جدید، پاسخ در DNA سوسک آلمانی نوشته شده است.

دانشمندان با تجزیه و تحلیل امضای ژنومی 281 سوسک از 17 کشور در 6 قاره و اندازه گیری روابط نزدیک این حیوانات، رشد و گسترش سریع سوسک آلمانی را برای اولین بار پیگیری کردند.

همه نشانه ها حاکی از آن است که گونه ای از سوسک آسیایی (Blattella asahinai) حدود 2100 سال پیش در هند و میانمار کنونی تکامل یافته است.

از آنجایی که این گونه حیات وحش را رها کرده و در سایه انسان زندگی می‌کند، به نظر می‌رسد سوسک‌های آلمانی حدود 1200 سال پیش به خاورمیانه راه یافته‌اند، شاید به دلیل افزایش تجارت و تحرکات نظامی در امپراتوری‌های اسلامی اموی یا عباسی. امپراتوری هایی که زمانی از شمال آفریقا تا غرب آسیا امتداد داشتند.

سوسک های آلمانی نیز جهش جغرافیایی دیگری را تجربه کردند. حدود 390 سال پیش، فعالیت‌های استعماری به لطف پیشرفت حمل‌ونقل، دسترسی به تجارت اروپایی و ظهور گرمایش خانه‌ها، که به حشرات اجازه زنده ماندن می‌داد، منجر به یافتن سوسک‌ها به اروپا و بعداً به سایر نقاط جهان شد. سرد

کیان تانگ، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه هاروارد و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: سوسک‌های آلمانی حتی نمی‌توانند پرواز کنند. آنها با کشتی در سراسر جهان پخش شدند.

اما این فقط شانس نبود که سوسک ها را تا این حد موفق کرد، بلکه توانایی منحصر به فرد آنها برای سازگاری و تکامل نیز بود. این چیزی است که امروزه دانشمندان هنوز در تلاش برای درک آن هستند به این امید که روزی بتوانیم از گسترش آنها در سراسر سیاره جلوگیری کنیم. .

برای اینکه بفهمید سوسک‌های آلمانی در دو هزار سال گذشته چقدر تغییر کرده‌اند، کافی است آنها را در کنار نزدیک‌ترین بستگان زنده‌شان، سوسک‌های آسیایی قرار دهید! اگرچه هنوز تقریباً یکسان هستند، اما این دو گونه از نظر رفتاری بسیار متفاوت هستند.

چویانگ لی، حشره شناس شهری در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، می گوید سوسک های آسیایی به سمت منابع نور پرواز می کنند، در حالی که سوسک های آلمانی به سرعت از چنین منابعی دور می شوند. به همین ترتیب، اگر این دو گونه را به هوا پرتاب کنید، سوسک های آسیایی پرواز می کنند، در حالی که سوسک های آلمانی سقوط کرده و فرار می کنند.

لی که به مطالعه جدید وابسته نبود، گفت: «ما مدت‌ها تصور می‌کردیم که سوسری آسیایی اجداد سوسک آلمانی است، اما این مقاله آن را ثابت می‌کند.

علاوه بر این، کار آخیز نشان داد که ژنتیک سوسک آلمانی منعکس کننده روابط انسانی است. به عنوان مثال، سوسک‌های آلمانی در سنگاپور و استرالیا بیشتر از سایر جمعیت‌های سوسک آلمانی در اندونزی با پسرعموهای خود در ایالات متحده مرتبط هستند. شاید به این دلیل باشد که ایالات متحده در طول تاریخ بیش از اندونزی با سنگاپور و استرالیا تجارت کرده است.

کوبی شال، حشره شناس شهری و کارشناس سوسک در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی می گوید: «این نمونه خوبی از ارتباط بین فعالیت های انسانی، تجارت، جنگ ها، استعمار و گسترش آفات سازگار خانگی است.

تانگ می‌گوید سوسک‌های آلمانی هر جا که می‌روند از سایر سوسک‌ها پیشی می‌گیرند. او می‌گوید یکی از دلایل موفقیت این گونه، میزان تولیدمثل بالای آن‌ها در مقایسه با دیگر گونه‌های سوسک است که باعث می‌شود به سرعت در برابر آفت‌کش‌ها مقاوم شوند.

تحقیقات قبلی در آزمایشگاه شال نشان داد که پس از سال‌ها فریب سوسک‌ها برای خوردن سم حاوی گلوکز، جمعیت‌هایی که از طعمه‌های شیرین جان سالم به در بردند، گونه جدیدی از سوسک‌ها را تولید کردند که به‌کلی شیرینی‌ها را رد می‌کردند. لی می گوید: «این تکامل غیرقابل تصور است. گلوکز یک سوخت متابولیک مهم برای همه موجودات است.

لی می گوید که او و همکارانش روی یک ترکیب جدید ضد سوسک کار می کردند که هنوز برای استفاده تجاری در دسترس نبود، اما وقتی می خواستند این ترکیب را روی سوسک ها آزمایش کنند، حیوانات قبلاً مقاوم بودند.

این، همراه با شگفتی‌های حمل‌ونقل مدرن، مردم را با امید کمی به یافتن راهی برای غلبه بر هجوم سوسک‌ها رها کرده است.

لی می‌گوید: «اگر از من بخواهید که گونه یا موجودی را نام ببرم که بیشتر به آن احترام می‌گذارم، احتمالاً آن سوسک آلمانی است.