داستان کمبود قلم انسولین

داستان کمبود قلم انسولین

انتخابتو، دیابت یکی از بیماری های جدی و مزمنی است که افراد زیادی در سراسر جهان به آن مبتلا هستند و در صورت عدم کنترل این بیماری می تواند عوارض جدی برای بیماران به همراه داشته باشد. این در حالی است که انسولین یکی از داروهای حیاتی و ضروری برای این بیماران محسوب می شود که اخیراً دچار کمبود انسولین به ویژه قلم انسولین شده اند. نووماکس ما در کشور بوده ایم.

با توجه به کمبود قلم انسولین، سهمیه بندی و سختی یافتن این قلم ها، بسیاری از مراجع ذیربط تغییر نوع انسولین یا جایگزینی ویال ها با قلم انسولین را توصیه می کنند و می پذیرند که ویال های انسولین از نظر کیفیت و اثربخشی هیچ تفاوتی ندارند. تنها تفاوت قلم های این دارو در نحوه مصرف آن است اما اخیرا شاهد انتشار مطلبی بودیم که کاربری در فضای مجازی در صفحه خود نوشت: انسولین کمیاب نیست اما کمیاب شده است.بعد از جستجو امروز یک هفته ویال انسولین نووماکس در بازار آزاد 350 هزار تومان برای مادرم پیدا کردم.

ایمنا در گزارشی با عنوان «دیابتی‌ها در بحران جهانی انسولین» به نگرانی‌های بیماران در مورد دشواری یافتن قلم‌های انسولین و چالش‌های تغییر نوع انسولین تزریقی گوش داد. حتی برخی از پزشکان با وجود مشکلات و معضلات ایجاد شده در زمینه قلم انسولین بر استفاده از نمونه های خارجی قلم انسولین تاکید می کنند و این موضوع با اطلاعات ارائه شده از سوی مسئولان مغایرت دارد.

همانطور که قبلاً سازمان غذا و دارو توضیح داده بود، اخیراً کمبود انسولین به عنوان یک معضل جهانی تلقی شده است و به بیمارانی که از انسولین استفاده می کنند توصیه می شود تا زمانی که مشکل دسترسی به برند مصرفی برطرف نشود، از داروی مشابه تولید شده در داخل استفاده کنند. با توجه به اینکه چندین سال است که بسیاری از بیمارانی که از انسولین قلم استفاده می کنند از یک برند خاص استفاده می کنند و پزشکان تغییر انسولین را توصیه نمی کنند، همچنان شاهد سردرگمی بیماران دیابتی به خصوص در مورد تهیه و عرضه انسولین قلمی هستیم. نووماکس و انسولین مصرفی را تا رفع کمبودها جایگزین کنید.

پیش از این مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که عرضه انسولین در کشور نسبتا خوب است اما در تامین انسولین مشکلاتی وجود دارد. نووماکس با توجه به سهمیه در کشور خیر و داروی دیگری با این نام نیز وارد شده است. Raizodog وی از کشور خبر داد و اعلام کرد در صورت پوشش بیمه تامین اجتماعی این دارو به این تقاضا پاسخ داده می شود. نووماکس کمتر می شود

قلم انسولین در سراسر کشور و حتی در سراسر جهان به طور کلی چالش برانگیزترین این محصول دارویی محسوب می شود و با توجه به اینکه زندگی بیماران دیابتی به این دارو وابسته است، انتظار می رود مسئولان ذیربط نسبت به تهیه این ماده دارویی حیاتی اقدامات بیشتری انجام دهند، پزشکان حمایت های لازم را انجام دهند و رسانه ها نیز اقدامات لازم را انجام دهند. حمایت های لازم را در این زمینه انجام دهد. در این راستا وظیفه آن ها ارائه اطلاعات روشن و روشنگرانه است تا اضطراب و اضطراب بیماران دیابتی را به حداقل برسانند و به آنها آرامش خاطر بدهند.

کاهش سن دیابت نوع 2 / نیاز مضاعف جامعه به انسولین

با توجه به نگرانی بیماران دیابتی در مورد در دسترس نبودن قلم انسولین، شکور امیدی، رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی ایران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: انسولین قبلاً دارویی بود که در بیماران دیابتی نوع یک استفاده می شد، اکنون دارویی برای بیماران دیابتی است. آتش افرادی که در بزرگسالی به این بیماری مبتلا می شوند و تقریباً 90 درصد بیماران دیابتی را تشکیل می دهند نیز از انسولین برای کنترل قند خون استفاده می کنند و نیاز جامعه را دو برابر می کند.

وی با بیان اینکه دیابت نوع 2 بیشتر به سبک زندگی و استرس افراد مرتبط است، اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی که با آن مواجه هستیم کاهش سن دیابت نوع 2 و مشاهده این بیماری در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه است. دلیل این امر مصرف فست فود و تنقلات ناسالم این گروه است که حتی برخی از آنها در سفره خانه های مدارس نیز موجود است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی ایران خاطرنشان کرد: در صورت ساماندهی بوفه مدارس و جایگزینی خوراکی ها و تنقلات ناسالم با تنقلات سالم از جمله غذاهای بدون قند، غلات و مکمل های مفید و بدون عوارض، شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود. اقدامات احتیاطی در این زمینه انجام می شود و تغذیه در واقع نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای دانش آموزان و جوانان به دیابت دارد.

ویال های انسولین فعلی ایران هیچ تفاوتی با قلم های انسولین ندارد

امید ادامه داد: دیابتی ها در حال حاضر به واردات انسولین قلمی عادت کرده اند و این ویال سلام انسولین ایرانی موجود در داروخانه ها از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با قلم های انسولین وارداتی ندارد و تنها تفاوت آن در نحوه بسته بندی و استفاده است. در واقع قلم های انسولین تزریق، نگهداری و حمل و نقل آسان تر از ویال های انسولین است. هیچ تفاوتی بین آنها از نظر عملکرد و اثربخشی وجود ندارد.

با اشاره به اینکه از ویال های انسولین در بیمارستان ها نیز استفاده می شود، بسته به موارد مورد نظر، بیماران باید بدانند که در صورت نبود یا کمبود انسولین قلمی موجود در بازار، می توانند از ویال های انسولین موجود خود استفاده کنند. داروخانه ها نیز قیمت ریالی بسیار مناسبی دارند و این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی ایران با بیان اینکه بیماران هم اکنون می توانند از ویال های انسولین موجود در داروخانه ها استفاده کنند تا مشکل کمبود قلم انسولین به بحران تبدیل نشود، گفت: البته بسته بندی و تولید قلم انسولین نیز امکان پذیر است. در کشور برای اطمینان از رفاه بیماران و کسانی که ممکن است از آن استفاده کنند قرار داده شده است که قبل از این باید مورد توجه قرار گیرد. ویال آنها انسولین ندارند، در استفاده از آن مشکل دارند یا ترجیح می دهند از قلم انسولین استفاده کنند.

کمبود انسولین با انسولین های قلمی وارداتی مرتبط است

امیدی با بیان اینکه با توجه به روند افزایشی دیابت نوع 2 نیاز به انسولین افزایش می یابد و باید برای تامین این دارو فکری کنیم و احتیاطات ویژه ای در نظر گرفته شود، گفت: تولید، خرید و واردات قلم انسولین باید واگذار شود. به دولت باید به عنوان گامی مثبت در این مسیر تلقی شود و اعتقاد بر این است که تا زمانی که کار به مردم واگذار نشود هیچ فعالیتی پیشرفت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه کمبود انسولین اخیر به معنای کمبود قلم های انسولین وارداتی نیز هست، گفت: انتخاب و تمایل به استفاده از این قلم های انسولین بر عهده بیماران است، لذا شایسته است مسئولان مربوطه احتیاط ها و تدابیر ویژه ای را در این زمینه اتخاذ کنند. حساب کاربری اجرای اقدامات مثبت برای رفع نیازهای بیماران برای اطمینان از رفاه آنها.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی ایران تاکید کرد: اثربخشی و کیفیت انسولین ها و ویال های قلمی مهم است. کفی وی با بیان اینکه انسولین های موجود در داروخانه ها برابر است، ادامه داد: باید تمهیدات لازم در این زمینه انجام شود و بیماران متقاعد شوند که تفاوت انسولین های قلمی با ویال های انسولین موجود، تنها در نحوه و تأثیر مصرف، حمل و نقل است. ذخیره سازی، و در واقع، امکان جایگزینی آنها وجود دارد، بطری های انسولین وارداتی با بطری های انسولین وارداتی ساخته شود.