دسترسی به اطلاعات برای اپراتورهای تجهیزات پزشکی برای رشد تولید هدفمند

تدوین و انتشار فهرست اولویت های داشبورد الکترونیکی تولید و

انتخابتو و به نقل از سازمان غذا و دارو سعیدرضا شاه مرادی اظهار داشت: راستی با توجه به وسعت منطقه تجهیزات پزشکی در کشور، ارزش این مساحت 2.5 میلیارد دلار است که تقریباً 60 درصد این ارزش از واردات و 40 درصد از تولید حاصل می شود. عرضه با اجرای سیاست های حمایت از تولید در سال های اخیر امکان نزدیک شدن این نرخ به 50 درصد وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مثبت در این حوزه، انتشار دستورالعمل حمایت از تولید تجهیزات پزشکی است، افزود: سامانه برنامه ریزی اهداف کلان و تدوین سیاست ها شامل تدوین و انتشار داشبورد الکترونیکی فهرست اولویت های تولید و … تدوین و افشای دفترچه اولویت های تولید و نظام نظارت بر پول تخصیصی واحدها، اولویت اقلام مشمول تغییر نرخ ارز و جبران مابه التفاوت اقلام بیمه ای از اقدامات موثر در کمک به برنامه ریزی تولید و عرضه بوده است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: تدوین و ابلاغ بسته حمایتی تولید با هدف حمایت از رشد تولید داخلی، تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای تولید و احتساب ابعاد مختلف رشد تولید: رشد کمی، رشد کیفی، رشد از نظر نوع تکنولوژی، پیچیدگی رشد از نظر سطح نیز از برنامه های عملیاتی این دوره بود.

وی با اشاره به برنامه های نظارتی سازمان غذا و دارو برای نظارت بر زنجیره تجهیزات پزشکی، خاطرنشان کرد: نظارت هوشمند بر زنجیره تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی، ارتباط آنلاین، حمل و نقل و ردیابی با تامین کنندگان و تولیدکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی در سراسر کشور. کدگذاری کمبودها و مشکلات عرضه در مراکز، مدیریت توزیع حواله و طرح توزیع متناسب و عادلانه اقلام راهبردی و مهم، تدوین شاخص های رتبه بندی تجهیزات پزشکی و تامین کنندگان نیاز و اجرای سامانه. این هدف مدیریت عرضه و توزیع را در کشور تسهیل کرده است.

شاه مرادی وی ادامه داد: در دولت سیزدهم فعالان و دست اندرکاران حوزه تجهیزات پزشکی به داشبوردها و اطلاعاتی دست یافتند که می تواند تاثیر مثبتی در برنامه ریزی فعالیت آنها داشته باشد.