دنیای جدیدی در فیلم کوتاه با رویکرد «محلی در ژانر» جشنواره تهران زنده شد

دنیای جدیدی در فیلم کوتاه با رویکرد محلی در ژانر

به گزارش خبرگزاری انتخابتو؛ ریحانه اسماعیلیان یکی از طراحان صحنه و لباس است که با فیلم «مورس» موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شد و در کارنامه کاری خود به طور مداوم با فیلمسازان کوتاه همکاری داشته است. او دانشجوی معماری دانشگاه سوره است و به دلیل ارتباط نزدیک با دانشجویان سینما و تئاتر از دوران دانشجویی به صورت حرفه ای به عنوان طراح صحنه و لباس در پروژه های سینمایی مختلف همکاری داشته است.
اسماعیلیان در تشریح فضای طراحی صحنه و لباس در سینما و انتظارات کارگردانان فیلم کوتاه از این عرصه گفت: در میان تهیه کنندگان فیلم کوتاه، کارگردانانی هستند که به طراحی صحنه توجه ویژه ای دارند و می خواهند در پروژه هایشان اتفاقی بیفتد. این کار آنها را نمایان می کند. من از این نوع نگاه استقبال می کنم و خیلی خوشحالم می کند.
این طراح صحنه و لباس که فکر می کند باید برای فیلم کوتاه به طراحی صحنه و لباس اهمیت داد، گفت: قطعا اهمیت دادن به این قسمت مهم است. به نظر من سینمای کوتاه ایران بسیار پیشرفته تر و قوی تر از سینمای بلند است. دیگر کارگردانان بزرگی که در جشنواره های معتبر تاریخ سینمای ایران حضور داشتند، مانند عباس کیارستمی و اصغر فرهادی، نمایندگان سینمای کوتاه ایران هستند و کار خود را در این عرصه آغاز کردند، هرچند سال هاست که این میزان موفقیت به دست نیامده است. سینمای بلند در کشور ما وجود دارد اما فیلمسازان کوتاه همچنان به این جشنواره ها سر می زنند و دیده می شوند.
وی ادامه داد: به همین دلیل به نظرم حیف است که در کنار موفقیت های فیلم های کوتاه، بخش طراحی صحنه را نادیده بگیریم.
وی تصریح کرد: به نظر من بهترین فیلمبردار زمانی است که پشت دوربین قرار می گیرد اما چیزی برای عکاسی وجود ندارد، یعنی زمانی که دنیا ساخته نشده باشد و شی و چیدمان و طرحی برای ارائه تصویر مناسب برای آن وجود نداشته باشد. آن را سپس مخاطب بهترین شات را می گیرد. پیشرفت نمی کند و کار نمی کند. بنابراین معتقدم دنیای داستان باید بر اساس حوزه های مختلف زندگی شکل بگیرد و هر کدام تعریفی دارند که باید درست خلق و بازنمایی شوند.

اسماعیلیان در نقدی نوشت: با وجود اینکه دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه را از سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برای فیلم مورس دریافت کردم، اما متاسفانه برای بخش صحنه جشنواره فیلم کوتاه تهران نامزدی ندارم و در همین راستا هستم. مراسم تاکید کرد که پسران صحنه واقعاً روی این فیلم کوتاه کار کردند.» و شخصاً وقتی می‌بینیم که چگونه گروه صحنه و لباس در هر پروژه روح و جان خود را به کار می‌گیرند و کار را جلو می‌برند، من هم دوست دارم فکر کنم که آنها خلق می‌کنند. دنیایی برای فیلم که بدون آن همه چیز بی روح، مصنوعی و بی تاثیر خواهد بود.
این طراح صحنه و لباس ادامه داد: به شخصه به عنوان عنصری از فضای فیلم کوتاه در کشورمان از مدیران جشنواره فیلم کوتاه تهران تقاضا دارم نامزدی بخش لباس را به جشنواره اضافه کنند.
اسماعیلیان در تشریح مختصات صحنه در فیلم کوتاه، تفاوت آن با فیلم بلند را اینگونه توضیح داد: طراحی صحنه در فیلم بلند و فیلم کوتاه اساساً یکسان است زیرا هر دو یک چیز را می گویند و هر دو. همان چیزی را ایجاد کنید فکر می کنم فضای بسیار متفاوت می تواند در فیلم کوتاه تاثیرگذارتر باشد چرا که در مدت زمان کوتاهی یک پیام و یک وعده ارائه خواهیم کرد، بنابراین آژانس ها باید دست به دست هم بدهند تا به خوبی به این نتیجه برسیم. و اینجاست که صحنه می تواند بسیار موثر باشد. همچنین از نظر زمان بندی، در فیلم بلند و در مرحله پیش تولید قطعا زمان بیشتر و امکان طراحی لوکیشن بیشتر است، اما در فیلم کوتاه هوشمندی و تکنیک مفید است زیرا بستر تحقق رویدادهای جدید است. باید با حداقل امکانات تهیه و ارائه شود.
برنده دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه برای فیلم کوتاه در تهران گفت: طراحی صحنه در برخی از آثار سینمایی کوتاه به قدری خارق العاده است که در حافظه بصری مخاطب جای می گیرد که به مخاطب اجازه می دهد درباره موضوع فیلم این فیلم مدت زیادی دوام خواهد آورد زیرا جلوه بصری واقعاً کار می کند و فیلم دید و ماندگاری خواهد داشت. بعداً از این مطالعات به عنوان مطالعات نوآورانه و مطالعات همراه با اندیشه یاد می شود.
این آثار حتی ممکن است یک روند در سینمای کوتاه را شروع کنند و بعد از این آثار موفق، خیلی ها جرات انجام کارهای مختلف روی صحنه را پیدا کنند.
وی به پروژه های خود در خارج از ایران اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای پرمخاطب که باید به آن اشاره کنم پروژه ای در کشور عراق و شهر بغداد و کاخ عباسی بود. این کاخ 900 ساله که متعلق به خاندان عباسی است و در حاشیه رود دجله قرار دارد، برای من اتفاق خاصی بود. وقتی برای بازدید وارد این کاخ شدم، واقعاً باور نمی کردم که چنین اثر تاریخی در اختیار ما قرار گیرد و بتوانم بدون کوبیدن میخ به دیوار، طرحی بسازم. کل این محوطه باید بدون ایجاد کوچکترین آسیبی به این بنای تاریخی طراحی و ساماندهی می شد. با هماهنگی که در این پروژه انجام دادیم، مکان را به آن دوره برگرداندیم و این اتفاق در عراق بسیار دیده شد، در بین آثار مطرح شد و بازخورد بسیار خوبی به من داد و به یکی از کارهای مورد علاقه من تبدیل شد. پس از این کار، بسیاری از دانش آموزان ما به ما پیام دادند که این کار الهام بخش آنها بوده و تصاویر به آنها کمک کرده است.

اسماعیلیان درباره رویکرد «محلی در ژانر» جشنواره فیلم کوتاه تهران و تأثیر آن بر بخش طراحی صحنه گفت: رویکرد بومی‌گرایی در ژانر در طراحی صحنه و لباس نیز تأثیر داشته و خواهد داشت؛ همانطور که بومی‌گرایی بر معماری ما تأثیر می‌گذارد. همه چیز را در مورد مردم و زندگی تحت تاثیر قرار می دهد.” از الگوی نشستن افراد گرفته تا اشیایی که استفاده می کنند، از ارتفاع سقف و فرش خانه تا نوع کف، همه اینها حال و هوای جدیدی به فیلم می بخشد که همه آنها در رویکرد محلی بودن جشنواره فیلم کوتاه تهران، دنیایی جدید را برای آثار کوتاه به ارمغان آورده است.
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به کارگردانی مهدی آذرپندار از تاریخ 27 مهر تا 2 آبان 1403 برگزار می‌شود.

5655

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین