رابطه عجیب و معکوس آلزایمر و سرطان!

رابطه عجیب و معکوس آلزایمر و سرطان

رابطه عجیب و معکوس آلزایمر و سرطان

بیماران آلزایمر کمتر به انواع خاصی از سرطان مبتلا می شوند و یک مطالعه جدید روی جوندگان در تلاش است تا این موضوع را کشف کند.

به گزارش ایسنا، محققان چینی دریافتند که میزان بروز سرطان روده بزرگ در موش هایی که علائم آلزایمر را نشان می دهند کمتر از حد طبیعی است. با این حال، زمانی که این موش ها با مدفوع یک موش سالم پیوند زده شدند، بروز سرطان در روده بزرگ و رکتوم به حالت عادی بازگشت.

یافته ها نشان می دهد که علائم آلزایمر ارتباط نزدیکی با ساختار روده دارد.

امروزه شواهد قویاً نشان می‌دهد که برخی از میکروب‌های روده می‌توانند سیستم ایمنی را به گونه‌ای شکل دهند که بر مغز تأثیر بگذارد.

چندین مطالعه قبلی روی جوندگان، میکروبیوم روده را با علائم بیماری آلزایمر مرتبط کرده است. در آزمایشات پیشگامانه اخیر، پیوند مدفوع حتی نشان داده است که مشکلات حافظه را از یک جونده به جونده دیگر منتقل می کند.

این تحقیق جدید ارتباط نزدیک بین آلزایمر، میکروبیوم روده و سرطان را بیشتر مورد بررسی قرار داد.

برخی مطالعات در گذشته نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان در بیماران آلزایمر به نصف کاهش می یابد.

در حالی که خطر ابتلا به آلزایمر در بیماران سرطانی تا 35 درصد کاهش می یابد، هیچ کس دقیقا دلیل آن را نمی داند. سرطان کولورکتال نیز قوی ترین ارتباط را با آلزایمر نشان می دهد.

در مجموعه ای از آزمایشات در بیمارستان دانشگاه هبی در چین، محققان دریافتند موش هایی که علائم مشابه آلزایمر داشتند، زمانی که این بیماری به طور مصنوعی القا شده بود، در برابر سرطان روده مقاومت کردند.

به نظر می رسید که التهاب روده در این موش ها سرکوب شده باشد، اما نه زمانی که پیوند مدفوع از یک موش سالم و جوان به موش هایی با علائم مشابه آلزایمر داده شد.

برای اینکه بفهمند کدام میکروب روده مسئول بوده است، محققان از میکروبیوتای مدل های حیوانی نمونه برداری کردند و با چندین نامزد از جمله یک باکتری گرم منفی به نام Prevotella مواجه شدند.

وقتی موش‌ها با باکتری‌ها درمان شدند، سلول‌های ایمنی پیش‌التهابی کمتری در روده‌هایشان تولید شد، حتی زمانی که موش‌ها در معرض پاتوژن‌های خطرناک قرار گرفتند.

محققان توضیح می‌دهند که این کاهش پاسخ التهابی احتمالاً تا حدی به این دلیل رخ می‌دهد که روده نشتی‌تر از حد طبیعی است و به برخی از محصولات جانبی میکروبی اجازه می‌دهد راحت‌تر وارد جریان خون شوند.

هنگامی که موش ها با ترکیبات مشتق از Provetella تحت درمان قرار گرفتند، عملکرد شناختی مختل و مقاومت در برابر رشد تومور در رکتوم و کولون خود را نشان دادند.

محققان توضیح می دهند که بسیاری از مطالعات نشان داده اند که لیپوپلی ساکاریدها (LPS) مشتق شده از باکتری Provetella در پاسخ های التهابی سد مخاطی نقش دارند.

به عنوان مثال، Prevotella bivia غلظت بالایی از LPS تولید می کند که می تواند محیطی سمی ایجاد کند که به نورون های دوپامین که در عملکردهای شناختی و حرکتی نقش دارند، آسیب می رساند.

برای مثال، یک کارآزمایی بالینی اخیر بر روی انسان، شواهدی را نشان داد که پیوند مدفوع می‌تواند علائم حرکتی بیماری پارکینسون را کاهش دهد، که ارتباط نزدیکی با تخریب نورون‌های دوپامین دارد.

به گفته نویسندگان این مطالعه، از آنجایی که التهاب جزء اصلی فرآیند تومورزایی است، ممکن است خواص ضد سرطانی در مدل‌های موش آلزایمر به دلیل تحمل التهابی روده باشد که توسط چندین نوع باکتری خاص در میکروبیوتای روده ایجاد می‌شود.

روند داده های اپیدمیولوژیک قبلاً ارتباط بین سرطان و آلزایمر را نشان داده بود، اما تحقیقات جدید اکنون مکانیسم روشنی را نشان می دهد.

محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که این شواهد بیولوژیکی و تجربی از رابطه معکوس بین بیماری آلزایمر و بروز سرطان روده بزرگ حمایت می کند.

این تحقیق در مجله PNAS منتشر شده است.