رفع کمبود نیروی پرستاری باید در اولویت دولت چهاردهم باشد

رفع کمبود نیروی پرستاری باید در اولویت دولت چهاردهم باشد

انتخابتو و به نقل از سازمان نظام پرستاری، احمد نجاتیان در تشریح مهمترین انتظارات پرستاران از رئیس جمهور نهم و دولت چهاردهم گفت: سلامت یکی از محورهای اصلی فعالیت های دولت آینده خواهد بود. ، صرف نظر از اینکه کدام دولت است. مردم نامزدهای این انتخابات را انتخاب می کنند. انتظار می رود رئیس جمهور آینده در انتخابات هفتم به موضوع سلامت و مشکلات پیش روی عموم مردم در نظام سلامت توجه کند و بر این اساس برنامه ریزی کند. امسال طرح توسعه ای که به ویژه در حوزه سلامت شروع به اجرا کردیم مورد توجه قرار گرفت و وظایفی برای دولت تعیین شد که بدون حمایت جامعه پرستاری قابل اجرا نبود.

وی افزود: مسائل مختلفی از جمله کاهش هزینه های سنگین بر سلامت مردم، رفع کمبود نیروی انسانی، اطمینان از کیفیت بهتر مراقبت ها و یا پیشگیری از بیماری ها. مسری نیست در برنامه هفتم توسعه دیده شد که هر دولتی که مایل به دستیابی به این اهداف است باید به همه اعضای تیم بهداشت و درمان عادلانه و با مشارکت دادن آنها در مراجع سیاستگذاری توجه کند و شرایطی را ایجاد کند که همه اعضای تیم سلامت بتوانند در آن خدمت کنند. خدمات خود را به درستی ارائه می کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: جامعه پرستاری با حدود 300 هزار عضو با دانش تخصصی، موثرترین گروه‌ها در بخش‌های مختلف نظام سلامت مستقر هستند، اگر قرار است هدفی در نظام سلامت محقق شود، باید شرایطی فراهم شود تا پرستاران بدون دغدغه و مانع، بهترین خدمات را ارائه دهند.

تبدیل وضعیت و جذب پرستار

نجاتیان در این باره تصریح کرد: موضوع دیگری که دولت چهاردهم باید در حوزه سلامت در اولویت قرار دهد توجه به کمبود نیروی پرستاری است، به نظر می رسد کمبود نیروی پرستار درد مزمنی است که سال ها و سال های گذشته ادامه دارد. . با افزایش فضای فیزیکی در سیستم بهداشت و درمان، این کمبود به شدت افزایش یافته و ارائه خدمات بهداشتی مناسب را با مشکل مواجه کرده است.

وی بیان کرد: از سوی دیگر به دلیل شرایط منفی کار در کشور و جذابیت کار در خارج از کشور با افزایش مهاجرت پرستاران مواجه هستیم و در حال برنامه ریزی و اقدام برای یافتن راهکار اساسی برای این امر هستیم. و بلند مدت

رئیس سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: یکی از اقداماتی که برای حل مشکل نیروی انسانی پرستاران باید اندیشیده شود، تغییر وضعیت پرستاران است و انتظار داریم دولت آینده این موضوع را در دستور کار قرار دهد. دستور کار، وجود نهادی، قراردادی و غیررسمی معضل بزرگی در نظام سلامت است، پرستاری در کشور به عنوان شغل دولتی تعریف می شود، به این معنی که برای حفظ و نگهداری نیروهای پرستاری نیاز به جذب نیرو از طریق: رسمی داریم. استخدام در بیمارستان های دولتی

نجاتیان خاطرنشان کرد: پرستاران زیادی هستند که در ایام اپیدمی کرونا تلاش و فداکاری می کنند، اما تعدادی از آنها همچنان بلاتکلیف و بیکار هستند و تعیین تکلیف آنها باید در دستور کار عاجل دولت مستقر شود. .

اضافه کاری اجباری پرستاران لغو شود

وی با بیان اینکه پرستاران در زمینه اضافه کاری مشکلات زیادی دارند، گفت: سازمان نظام پرستاری با اجبار پرستاران به اضافه کار به شدت مخالف است و ما موظف هستیم با یک شیفت کاری شرایطی را فراهم کنیم که پرستاران زندگی شایسته ای داشته باشند. به پرستاران اضافه کاری پرداخت می شود که در شأن جامعه پرستاری و یک کارمند تحصیلکرده نیست.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: اقدامات وزارت بهداشت و برخی از دانشگاه های علوم پزشکی برای حل مشکل اضافه کار پرستاران آغاز شده است و امیدواریم در دولت آینده این موانع خدماتی از سر راه برداشته شود. خدمات پرستاران بی شک پای پرستاران یکی از راه حل های مشکلات مردم در درون نظام است. مانند افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی، با برنامه ریزی در زمینه پرستاری قابل حل است. با شجاعت می توان گفت اگر به پرستاران فرصت نقش آفرینی بیشتر در نظام پزشکی خانواده و ارجاع داده شود و خدمات مشترک پرستاری در سطح جامعه به درستی تعریف شود، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت حل می شود و مردم می توانند از خدمات بهداشتی بهره مند شوند. برای دریافت مراقبت های بهداشتی با کیفیت با قیمت های مقرون به صرفه.

نجاتیان گفت: پرستاران متخصص می توانند در مواردی به عنوان پزشک عمومی خدمت کنند، در درمان برخی بیماری های ساده نقش داشته باشند و به کاهش هزینه های سلامت کمک کنند.

مقرون به صرفه بودن مراقبت های پرستاری در منزل یا مراقبت های پس از بیمارستان تایید شد

وی گفت: اگر از توان پرستاران در نظام سلامت کشور به درستی استفاده کنیم، بسیاری از مشکلات نظام سلامت به ویژه در زمینه کنترل بیماری ها حل می شود. مسری نیستدر مراقبت از بیماران مسن و مزمن مانند دیابتی ها و بیماران قلبی پیشرفته، پرستاران خدمات مقرون به صرفه ای دارند، مقرون به صرفه بودن خدمات مراقبت پرستاری در منزل یا مراقبت های پس از بستری تایید شده است و مطالعات داخلی و خارجی نیز تایید می کند. این وزارت بهداشت یکی از معضلات نظام سلامت است اگر بخواهیم مشکل را حل کنیم، یکی از راه حل ها توجه به نقش پرستاران در نظام ارائه خدمات سلامت در همه سطوح است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در زمینه اجرای قوانین در حوزه پرستاری قوانین زیادی از جمله قانون کارهای سخت و زیان آور وجود دارد که پرستاران از روند اجرا گلایه دارند. پرستاران با قوانین متعددی در مورد بازنشستگی پیش از موعد مواجه هستند.

دولت باید قانونی وضع کند تا به پرستاران فرصت بازنشستگی زودهنگام بدهد

نجاتیان گفت: به نظر می رسد دولت آینده باید تکلیف این قوانین را مشخص کند و قانون به پرستاران فرصت بازنشستگی پیش از موعد را بدهد و این قوانین را اجرا کنند، البته اجرای این قوانین تنها بر عهده سازمان نیست. وزارت بهداشت، سازمان امور اداری و کار، سازمان برنامه و بودجه و مجلس نیز نیاز به کمک دارند چرا که این مشکل با همکاری بخش‌های مختلف دولت و مجلس قابل حل است.

وی ادامه داد: با قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و اجرای صحیح آن مشکلات جدی داریم، پیشنهادی برای اجرای این قانون در سازمان نظام پرستاری در حال تهیه است، با شروع دولت جدید این پیشنهاد را به دولت بعدی ارائه خواهیم کرد. نظام فعلی پرداخت حقوق پرستاران باید لغو شود.