رونمایی از شهاب سنگ 100 کیلوگرمی در برج آزادی / عکس

رونمایی از شهاب سنگ 100 کیلوگرمی در برج آزادی

به گزارش انتخابتو، حجت کمالی، مدیر موزه شهاب سنگ ایران در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز بزرگترین شهاب سنگ آهنی ایران در برج آزادی رونمایی شد. وزن این شهاب سنگ 100 کیلوگرم است و جزو شهاب سنگ های آهنی محسوب می شود.

وی منشا این شهاب سنگ را هسته سیارک ها ارزیابی کرد و گفت: وقتی چنین شهاب سنگی کشف می شود به این معناست که یک سیارک بزرگ یا سیاره ای مانند زمین و مریخ از هم جدا شده و هسته آن بیرون آمده و در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری در حال حرکت است.

کمالی ادامه داد: این شهاب ها بر اثر نیروی گرانشی تشعشعات خورشیدی و سایر سیارات از مدار خود دور می شوند و با نزدیک شدن به مدار زمین، نیروی جاذبه زمین آنها را می کشد و به این ترتیب بر روی سطح زمین می افتند.

مدیر موزه شهاب سنگ خاطرنشان کرد: معمولا این گونه شهاب سنگ ها حجم و وزن زیادی دارند.

به گفته وی، شهاب سنگ دیگری از همین گروه با وزن بالاتر کشف شده است که به زودی این شهاب سنگ اعلام می شود.

کمالی که وزن این شهاب سنگ را 100 کیلوگرم تخمین زده بود، از کشف این شهاب سنگ 8 ماه پیش در یکی از مناطق کوهستانی استان کرمان خبر داد.

وی درباره راستی‌آزمایی و راستی‌آزمایی این شهاب‌سنگ‌ها توضیح داد: ما یک سری آزمایش‌های عملی روی آن انجام می‌دهیم و زمانی که به احتمال 99 درصد شهاب‌سنگ بودن آن مطمئن شد، قطعه کشف‌شده را به یکی از شهاب‌سنگ‌ها ارسال می‌کنیم. دانشگاه ها مراکز ما مراکز تحقیقاتی یا هواشناسی را به خارج از کشور می فرستیم.

کمالی با بیان اینکه 10 مرکز هواشناسی در دنیا زیر نظر اتحادیه بین المللی شهاب سنگ وجود دارد، افزود: پس از تایید نمونه ارسالی، در ثبت جهانی شهاب سنگ ها ثبت می شود.

مدیر موزه شهاب سنگ ادامه داد: نمونه به دست آمده مورد تایید روسیه، فرانسه و چین قرار گرفت.

۴۷۲۳۶

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین