زائران اربعین برای پیشگیری از گزش پشه آدس و تب دنگی چه اقداماتی را باید رعایت کنند؟

شیوع تب دنگی در برخی کشورها آماده سازی کادر

به گزارش ایمنا، حسن نوری ساری امروز – سه شنبه 31 مرداد – عیدس با تاکید بر اهمیت پیشگیری از گزش پشه و انتقال بیماری تب دنگی، گفت: به زائران اربعین توصیه می شود نکات ایمنی از جمله پوشیدن آستین بلند و جوراب را رعایت کنند. به ویژه در ساعات صبح و عصر رعایت کنید.

وی افزود: آتش تب دنگی این یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه منتقل می شود. ایدز این بیماری به هیچ وجه از طریق تماس با انسان قابل انتقال نیست مگر در تزریق خون و در موارد نادری که خون فرد تب دار تزریق می شود. تب دنگی این دارو را می توان مصرف کرد و به فرد دیگری تزریق کرد که البته در بیماران دنگی به دلیل وجود تب بسیار نادر است.

معاون آموزشی اورژانس کشور گفت: تب دنگی ناشی از نیش پشه است. ایدز و این بیماری از طریق سایر گونه های پشه یعنی پشه ها قابل انتقال نیست ایدز رفتار خاصی دارد؛ نوع پشه رایج در ایران روزانه است و بیشتر در اوایل صبح و نزدیک غروب آفتاب نیش می‌زند. تب دنگی هنگامی که یک فرد گزیده شده به ویروس آلوده می شود، آلوده می شود و از آن به بعد، تمام نیش های بعدی آن پشه می تواند باعث انتقال بیماری شود.

وی ادامه داد: پشه ایدز این پشه در طول عمر خود می تواند تا 50 بار نیش بزند، بنابراین اگر این پشه در اولین روز نیش زدن فرد مبتلا را نیش بزند، می تواند تا 50 نفر را آلوده کند. غیر آلوده اگر فردی نیش بزند خود پشه بیماری را منتقل نمی کند و نیش های بعدی مشکلی ایجاد نمی کند، بنابراین اگر فرد تب داشته باشد. تب دنگی اگر در خانه باشد و پشه نباشد، بیماری منتقل نمی شود.

نوری ساری به علائم تب می پردازد تب دنگی علائم این بیماری به تدریج و با علائمی شبیه سرماخوردگی شروع می شود، درد پشت چشم، تب و لرز، سردرد، سرگیجه و بدن درد از علائم شایع این بیماری است، اما سرفه در این بیماری نادر است. بیماران درد پشت چشم و درد در سراسر بدن دارند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردی به نوعی ویروس تب مبتلا شود، 98 درصد بیماران بدون هیچ عارضه ای بهبود می یابند. تب دنگی در صورت آلوده شدن، تا آخر عمر به همان نوع ویروس مبتلا نمی شوند، اما ممکن است فرد به دلیل وجود سه نوع مختلف ویروس، سه بار در طول عمر خود تب کند. تب دنگی مبتلا شدن

کمک آموزشی آژانس اورژانس در مورد راه های جلوگیری از نیش پشه ایدز وی افزود: زائران اربعین برای پیشگیری از بیماری تب دنگی از آستین بلند و جوراب استفاده کنند تا سطح کمتری از بدن در معرض گزش قرار گیرد و همچنین از اسپری ها یا پمادهای دافع حشرات به ویژه در ساعات حساس عبادت استفاده کنند. به طور موثر به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه می شود.

وی افزود: به زائران توصیه می‌شود برای جلوگیری از آفتاب‌زدگی و گزش پشه تا حد امکان شب‌ها سفر کنند. ایدز در این دوران که در ساعات اولیه صبح و عصر فعالیت بیشتری دارد، ایمن بمانید.