سبک زندگی امروزی؛ مسیری فریبنده به سوی هدف تاریک سرطان

سبک زندگی امروزی؛ مسیری فریبنده به سوی هدف تاریک سرطان

انتخابتو، سرطان یکی از بیماری هایی است که بر اساس آمارهای کنونی همواره شاهد افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری هستیم و به گفته کارشناسان این حوزه عواملی مانند وراثت و ژنتیک، محیطی. عوامل و سبک زندگی در افراد مبتلا به این بیماری موثر است. با توجه به این موارد افراد می توانند با تغییر سبک زندگی و شناخت و کنترل عوامل محیطی موثر بر بیماری از بروز سرطان پیشگیری کنند.

از جمله تغییرات سبک زندگی افراد، استفاده از غذاهای فرآوری شده، مصرف فست فود، سیگار کشیدن، عدم تحرک و فعالیت بدنی، افزایش بروز بیماری هایی مانند اضافه وزن و چاقی، فشار خون، دیابت و چربی خون. با توجه به نظر متخصصان که در افزایش موارد سرطان نقش دارند، مردم باید با توجه به تاثیر زیاد این موارد در بروز سرطان، توجه ویژه ای به این موارد داشته باشند.

از دیدگاه طب سنتی افزایش رسوبات در خون احتمال ابتلای افراد به سرطان را افزایش می دهد و این رسوبات به دلیل رعایت نکردن سبک زندگی سالم و کاهش مصرف غذاهای صنعتی، نوشابه های گازدار، فرآوری شده در بدن افزایش می یابد. غذاها مصرف گیاهان دارویی مانند جعفری، انار، زیتون و انگور که حاوی مواد نگهدارنده ای مانند سوسیس، کالباس و انواع کنسرو هستند می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر باشد.

شایع ترین سرطان ها در کشور کدامند؟

با توجه به اهمیت آگاهی مردم از عوامل زمینه ساز سرطان، محمد انصاری پور، متخصص طب سنتی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، شایع ترین سرطان های کشور را سرطان های سینه، پوست، روده بزرگ، لوزالمعده، کبد، معده، رحم و پروستات عنوان کرد و گفت: سرطان های پستان، پوست و روده بزرگ در سه نوع سرطان شایع تر است. . شایع در استان اصفهان: برای برخی از بیماری های ذکر شده از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و رحم، برنامه های غربالگری برای تشخیص به موقع در نظام سلامت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر مردم از خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری سرطان استفاده کنند، می توانند با سرعت بیشتری از این بیماری مطلع شوند و با آن مقابله کنند، فکر می کند سرطان روده بزرگ ویژگی های ارثی دارد و مردان بیشتر با نور خورشید و نور خورشید در تماس هستند. به ویژه کشاورزان بیشتر در معرض سرطان پوست هستند.

کارشناس طب سنتی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سرطان ها توده ها یا بافت های غیرطبیعی در بدن هستند، در واقع به دلیل تغییرات ژنتیکی که در سلول های هر بافت ایجاد می شود، سلول های غیرطبیعی شروع به رشد می کنند. و تکثیر می شوند و سرطان ها توده ها یا بافت های غیر طبیعی در بدن هستند. اگر این اتفاق بیفتد، اختلال بافتی رخ می دهد که در ابتدا باعث اختلال در اندام مربوطه می شود، اما در صورت پیشرفت، می تواند به سایر اعضای بدن سرایت کند و باعث زخم یا خونریزی در بخشی از بدن شود.

انصاری پور ادامه داد: سرطان در هر سنی دیده می شود اما به طور کلی با بالا رفتن سن سیستم ایمنی ضعیف شده و مقاومت بدن در برابر اکسیدان ها و التهاب کاهش می یابد و با افزایش سن ابتلا به سرطان در سالمندان افزایش می یابد. ضعیف شدن بدن و کاهش دفع سموم باعث می شود که این عوامل خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

سبک زندگی امروزی؛ مسیری فریبنده به سوی هدف تاریک سرطان

وجود سموم در بدن عامل سرطان است

وی با اشاره به اینکه ژنتیک یکی از عوامل موثر در بروز سرطان است، گفت: عوامل درونی و بیرونی می تواند در بروز سرطان موثر باشد. در حالی که داشتن رفتارهای پرخطر مانند مصرف سیگار و الکل باعث افزایش بروز و شیوع سرطان ها می شود، استفاده از سموم کشاورزی و کودها از دیگر عواملی هستند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

رئیس گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کارشناس طب سنتی افزود: بیماری های متاثر از عوامل ژنتیکی مانند دیابت، سکته قلبی، بیماری های ریوی و سرطان به عنوان بیماری های چند عاملی شناخته می شوند. عوامل بیماری و ژنتیک می تواند افراد را مستعد ابتلا به این بیماری ها کند.

انصاری پور با بیان اینکه اگر همه افراد سبک زندگی سالم، مفید و موثری داشته باشند می توانند بروز بیماری ها را به تعویق بیندازند یا از بیماری ها پیشگیری کنند، افزود: بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون، چربی خون، فشار خون و دیابت، بیماری های متابولیک گفته می شود که باعث ایجاد بیماری در افراد می شود. بیمار مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها است و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: منادی ظهور بیماری های متابولیک مانند فشار خون، دیابت و چاقی، مرحله التهابی، التهاب عمومی در بدن، ایجاد مقاومت به انسولین در بدن افراد و عدم توانایی انسولین در ورود صحیح به سلول ها برای حذف است. قند خون. این مرحله شروع بیماری های متابولیک حتی سکته ها و سرطان هاست.

رئیس گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی و متخصص طب سنتی اصفهان با بیان اینکه افراد برای پیشگیری از بروز انواع سرطان و سکته مغزی باید به گونه ای رفتار کنند که مقاومت به انسولین و التهاب در بدنشان ایجاد نشود. : تشکیل برخی سموم به نام اکسیدان در بدن باعث التهاب می شود و به افراد توصیه می شود برای دفع اکسیدان از بدن غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مصرف کنند.

سبک زندگی امروزی؛ مسیری فریبنده به سوی هدف تاریک سرطان

مصرف زیاد کربوهیدرات یکی از علل مقاومت به انسولین در جامعه است

انصاری پور بیان کرد: اکسیدان ها بر متابولیسم، سوخت و ساز بدن و وضعیت، عملکرد و تجزیه و تحلیل هورمون ها در بدن اثر می گذارند و نوعی اختلال هورمونی ایجاد می کنند و این گونه فعالیت سموم در بدن باعث التهاب می شود و شرایط برای تغییرات ژنتیکی جزئی فراهم می شود. تغییرات ژنتیکی جزئی منجر به بیماری های مختلف از جمله سرطان می شود.

وی ادامه داد: هزاران سال است که دانشمندان و اجداد ما به این نکته اشاره کرده اند که مردم باید همیشه بدن خود را از سموم پاک کنند و تاکید کردند که روش های مختلفی برای پاکسازی این سموم وجود دارد و مهم این است که افراد از ایجاد سموم در بدن خود پرهیز کنند. برای پیشگیری؛ مصرف سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی، سرخ کردنی ها، سوسیس و کالباس، نوشابه ها و شیرینی ها منجر به افزایش اکسیدان در بدن می شود.

رئیس گروه طب سنتی و متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از دلایل شیوع مقاومت به انسولین در جامعه را مصرف زیاد کربوهیدرات ها عنوان کرد و گفت: سیب زمینی، نان، ماکارونی و برنج از جمله این موارد است. غذاهای حاوی نشاسته که به طور گسترده در جامعه مصرف می شود برخی از این قندهای ساده برای جذب نیاز به انسولین دارند.

انصاری پور با بیان اینکه با افزایش مصرف قند در بدن، میزان انسولین نیز باید افزایش یابد که منجر به مقاومت به انسولین می شود، تصریح کرد: با توجه به مصرف روزانه کربوهیدرات در جامعه، افراد مکان های دیگری برای مصرف شیرینی جات دارند. شکلات، نوشابه، کیک، بیسکویت و آب میوه وجود ندارد و به دلایلی که ذکر شد، برخلاف پیش بینی سازمان بهداشت جهانی از شیوع دیابت در جوامع در حال توسعه، بسیار زودتر شاهد افزایش این بیماری هستیم. پیش بینی شد.