سفر در زمان به دوره صفویه / تور کاروانسرای تی تی

سفر در زمان به دوره صفویه تور کاروانسرای تی

انتخابتو و به نقل از الی گشت، این کاروانسرا با معماری چشم نواز و منحصر به فرد خود، بازمانده ای از دوران طلایی صفویه است که گویی از دل تاریخ بیرون آمده و داستان های قدیمی را در گوش ها زمزمه می کند. مسافران در زمان

نام «TT» که در زبان ولزی به معنای «گل» است، زیبایی، ظرافت و شکوه این کاروانسرا را نشان می دهد. کاروانسرای تی تی در حاشیه رودخانه شیم و دامنه باباکوه و در 25 کیلومتری لاهیجان و 75 کیلومتری رشت واقع شده است. این بنای تاریخی در سال 1375 با شماره 1784 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از آن زمان به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شمال ایران شناخته می شود.

معماری باشکوه، داستانی از عظمت گذشته

کاروانسرای تی تی نوعی کاروانسرای حومه شهر با معماری رواقی دوتایی و تقارن طولی است. ورودی ساختمان در ضلع شمالی قرار دارد و پس از عبور از تالار به حیاط مرکزی به مساحت تقریبی 400 متر مربع می رسید. حوض کوچکی در وسط حیاط طراوت و زیبایی خاصی به این محوطه می بخشد. در چهار طرف صحن اتاق هایی به مساحت 14 متر مربع قرار دارد که محل استراحت کاروانیان و مسافران است. شاه نشین در قسمت جنوبی قرار دارد و در هر طرف دو اتاق دارد.

مصالح به کار رفته در ساخت این بنا شامل سنگ های رودخانه ای، ملات ساروج، گچ و آجر است. طاق های آجری و سیستم آبرسانی با لوله سفالی از جمله ویژگی های مهم این کاروانسرا است. آب از سرچشمه ها به این کاروانسرا منتقل می شود و در طراحی بنا به اصل تقارن توجه می شود.

نکاتی برای بازدید از این گنجینه تاریخی

  • طراحی دو طاق و تقارن طولی آن جلوه ای خاص و منحصر به فرد به این کاروانسرا بخشیده است.
  • کتیبه این بنا در فهرست آثار ملی ایران حکایت از اهمیت فرهنگی و تاریخی آن دارد.
  • کاروانسرای تی تی با توجه به معماری و تاریخ خود امروزه به یکی از مقاصد محبوب گردشگری تبدیل شده است.
  • فیلم ها و سریال های ایرانی مانند هاتون و قانون مورفی در این کاروانسرا تصویربرداری شد که بر شهرت آن افزود.

جاذبه های اطراف کاروانسرای تی تی

علاوه بر کاروانسرا، مکان های طبیعی و تاریخی زیادی در اطراف آن وجود دارد که ارزش دیدن دارد. آبشار لونک با چشم انداز باشکوهش، پارک جنگلی پاشوران با جنگل های سرسبز، قلعه کوتل شاه، حمام تاریخی دیلمان و غار سنگی ملومه با ساختار طبیعی و جالبش از جمله این جاذبه ها هستند.

جاده دسترسی به کاروانسرای تی تی

برای رسیدن به کاروانسرای تی تی از شهر رشت ابتدا اتوبان رشت-کزوین را طی کنید. پس از طی چند کیلومتر رانندگی، قبل از رسیدن به کلانتری رشت، از خروجی جاده فومن – سراوان خارج شده و در خیابان عسگری ادامه دهید تا به جاده سراوان – سنگر – سیاهکل برسید. از جاده کمربندی سیاهکل یا از داخل شهر به جاده سیاهکل – دیلمان بروید. پس از طی 14 کیلومتر و گذر از بوم گردی تی تی به خروجی روستای بالا رود در سمت چپ می رسید. پس از عبور از پل باریک آهنی جنب مسجد، به کاروانسرای تی تی در پای تپه ای مرتفع می رسید.

مسیر دیگر این کاروانسرا از لاهیجان است. در لاهیجان باید با رفتن از خیابان الخبال و خیابان سردار جنگل به سمت بلوار دیلمان و سپس بلوار وحدت به جاده لاهیجان – سیاهکل برسید. این جاده را تا پایان مسیر ادامه دهید تا به خیابان امام خمینی سیاهکل برسید.

در نهایت به چپ بپیچید و از میدان دیلمان مستقیم عبور کرده و وارد جاده سیاهکل – دیلمان شوید. پس از طی مسافتی حدودا 14 کیلومتری به خروجی روستای بالا رود در سمت چپ می رسید. پس از عبور از پل باریک آهنی جنب مسجد، به کاروانسرای تی تی در پای تپه ای مرتفع می رسید.

نکات مهم:

  • قبل از سفر به این منطقه از شرایط آب و هوایی مطلع شوید.
  • برای پیاده روی و کوهنوردی لباس و کفش مناسب همراه داشته باشید.
  • از ریختن زباله خودداری کنید و به محیط زیست احترام بگذارید.
  • اگر به راهنمایی و اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می توانید از روستاییان یا مقامات محلی بپرسید.

کاروانسرای تی تی با معماری باشکوه، تاریخ غنی و طبیعت بکر اطراف خود مقصدی ایده آل برای دوستداران تاریخ، طبیعت و فرهنگ است.. سفر به این مکان تاریخی فرصتی بی نظیر برای تجربه سفری به گذشته و آشنایی با گوشه ای از تمدن و فرهنگ ایرانی در دوره صفویه است.

امیدواریم از این تور مجازی به کاروانسرای تی تی لذت برده باشید.

سفر در زمان به دوره صفویه / تور کاروانسرای تی تی

به گزارش سلامنو