سل چیست و چه علائمی دارد؟ + بهترین زمان برای رفتن به دکتر

سل چیست و چه علائمی دارد؟ بهترین زمان برای

انتخابتو، سل یک بیماری عفونی است که معمولاً توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (MTB) ایجاد می شود. باکتری عامل این بیماری از طریق دستگاه تنفسی منتقل می شود و در آنجا وارد ریه ها می شود و باعث ایجاد ضایعه اولیه می شود. این می تواند مستقیماً از طریق جریان خون و عروق لنفاوی به سایر قسمت های بدن برسد و همچنین می تواند سایر اندام ها را تحت تأثیر قرار دهد.

باکتری های عامل این بیماری می توانند به راحتی از راه های مختلف در هوا پخش شوند و اگر فرد مبتلا سرفه یا عطسه کند، می تواند این باکتری را در هوا پخش کند. تقریباً 10 درصد از عفونت‌های سل نهفته به شکل فعال تبدیل می‌شوند و در صورت بی‌توجهی به درمان می‌توانند باعث مرگ بیماران شوند.

آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری ها در درمان سل استفاده می شوند. درمان موثر سل بسیاری از آنتی بیوتیک ها را به دلیل ساختار غیرمعمول و ترکیب شیمیایی دیواره سلولی مایکوباکتریومی بی اثر می کند که ورود داروها را مسدود می کند، بنابراین بهتر است سل فعال با ترکیبی از چند آنتی بیوتیک درمان شود تا خطر ابتلا به بیماری کاهش یابد. بیماری. مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری ها بنابراین، درمان سل نیاز به یک رژیم چند دارویی دارد.

شایع ترین علائم سل چیست؟

شایع ترین علائم سل شامل موارد زیر است و اگر هر یک از این علائم را داشتید، باید به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید تا از نظر سل بررسی شوید:

  • بعدا
  • عرق شبانه
  • سرفه مزمن و سرفه ای که بیش از سه هفته طول بکشد
  • خلط خونی
  • کاهش یا از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن شدید یا کاهش توده عضلانی
  • خستگی یا خواب آلودگی
  • درد قفسه سینه و کمر هنگام تنفس
  • تنگی نفس
  • غدد لنفاوی متورم

دوره کمون و دوره انتقال سل چقدر است؟

دوره کمون می تواند از دو تا 12 هفته متغیر باشد، فرد ممکن است برای مدت طولانی ناقل باقی بماند و باکتری های سل زنده ممکن است در خلط وجود داشته باشد. با این حال، برخی از افراد ممکن است آلوده شوند اما سیستم ایمنی آنها عفونت را سرکوب می کند و سال ها بعد علائم سل را تجربه می کنند، در حالی که برخی از افراد هرگز علائمی را تجربه نمی کنند و بیماری را منتقل نمی کنند.

سل چیست و چه علائمی دارد؟ + بهترین زمان برای رفتن به دکتر

عوامل خطر برای سل

عواملی مانند داشتن سیستم ایمنی ضعیف، زندگی در مناطق خاص یا تماس با فرد مبتلا به سل می تواند خطر ابتلا به سل را افزایش دهد.

  • ضعف سیستم ایمنی: یک سیستم ایمنی سالم معمولا با باکتری های سل با موفقیت مبارزه می کند، اما بیماری های مختلف مانند ایدز، دیابت، بیماری شدید کلیوی، برخی سرطان ها و استفاده از برخی داروها و درمان ها مانند شیمی درمانی، سوء تغذیه یا کمبود وزن. ، می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند.
  • سفر یا زندگی در مناطق خاصی: اگر زندگی، مهاجرت یا سفر به مناطقی با میزان بالای سل مانند آفریقا، آسیا، اروپای شرقی، روسیه و آمریکای لاتین، در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشید.
  • سیگار خطر ابتلا به این بیماری و مرگ ناشی از آن را به شدت افزایش می دهد.
  • کار در بخش مراقبت های بهداشتی و تماس منظم با افراد بیمار، احتمال قرار گرفتن در معرض باکتری های سل را افزایش می دهد.
  • تماس نزدیک با فرد مبتلا به سل نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

آیا سل خطرناک و کشنده است؟

سل درمان نشده می تواند کشنده باشد. بیماری فعال و درمان نشده معمولاً ریه های بیمار را تحت تأثیر قرار می دهد. اما می‌تواند سایر قسمت‌های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد و عوارض جانبی مانند کمردرد، درد ستون فقرات، آسیب مفاصل، سردردهای مداوم که چند هفته طول می‌کشد، مشکلات کبدی یا کلیوی و ناراحتی‌های قلبی ایجاد کند.

سل اگر در زمان مناسب درمان شود می تواند جان بیمار را نجات دهد و حتی امیدوار باشد که بیماری بدون عارضه بگذرد، در غیر این صورت این باکتری زندگی فرد را به طور جدی تهدید می کند، زیرا سل ریوی بیمار و علائم او را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است به سایر بافت ها و اندام های بدن آسیب برساند.

راه حل درمان سل

خوشبختانه سل درمان دارد و با مراجعه به پزشک قابل درمان است. برای درمان سل باید درمان های دارویی طولانی مدت انجام شود و بیمار در تمام مدت بیماری و درمان تحت نظر پزشک ریه باشد. .

معمولاً در درمان این بیماری از انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود، زیرا این بیماری یک بیماری خاص است و مقاومت زیادی در برابر درمان نشان می دهد، حتی گاهی اوقات با شش داروی مختلف درمان می شود. بیماران سل باید در تمام طول فرآیند کبد خود را چک کنند. از کلیه بخواهید روند درمان را انجام دهد تا دارو به آنها آسیب نرساند.

سل چیست و چه علائمی دارد؟ + بهترین زمان برای رفتن به دکتر

گروه های سنی در معرض خطر سل

آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره گروه های سنی در معرض ابتلا به سل گفت: در کشور ما که افراد به شدت با این بیماری در تماس هستند، اکثر افراد در سنین پایین به سل با علائم خفیف مبتلا می شوند. اگر این باکتری در بدن وجود نداشته باشد، اگر فرد پیر شود و به بیماری هایی مبتلا شود که سیستم ایمنی را ضعیف می کند، باکتری سل می تواند فعال شده و باعث تخریب و علائم بیماری شود.

وی با اشاره به علائم بالینی سل افزود: تب، تعریق شبانه، کاهش وزن تدریجی، سرفه، تشنگی به خون، بی حالی و خستگی از علائم شایع این بیماری است که با گذشت زمان بر شدت آن افزوده می شود و ممکن است بروز کند. علائم ناشی از درگیری در سایر نقاط بدن نیز با این بیماری ظاهر می شود.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه سل یک بیماری قابل درمان است و درمان قطعی دارد، ادامه داد: اگر فردی علائمی مانند سرفه بیش از دو هفته طول بکشد یا سرفه خونی داشته باشد. احتمال ابتلا به چیزی که از دهان خارج می شود وجود دارد، اما ممکن است فرد سرماخورده بوده و بهبود یافته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

رمضانی گفت: درمان سل طولانی مدت و شامل یک رژیم چند دارویی است که از 6 ماهگی شروع می شود و بسته به شدت بیماری و درگیری اندام های بدن ممکن است بیش از یک سال طول بکشد.

سل چیست و چه علائمی دارد؟ + بهترین زمان برای رفتن به دکتر

توجه به علائم بیماری را فراموش نکنید

وی با اشاره به مهم ترین موضوع در روند درمان افزود: در طول درمان نباید چرخه مصرف دارو قطع شود و داروها باید به طور منظم و طبق تجویز پزشک مصرف شوند زیرا مصرف این داروها باعث افزایش فشار خون می شود. مقاومت باکتری سل در بدن افزایش می‌یابد و بدن فرد مبتلا می‌شود و این نتیجه جز تقویت داروها، ایجاد عوارض بیشتر در اثر مصرف دارو و پرداخت هزینه بیشتر برای تهیه دارو، نتیجه دیگری ندارد. مواد مخدر

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور درباره راه های انتقال بیماری سل افزود: این بیماری مانند بیماری های عفونی مانند کرونا نیست که با کوچکترین تماس و ارتباط با فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل شود. . ; با توجه به مزمن بودن علائم این بیماری، سل سریع بین افراد منتقل نمی شود و انتقال آن به زمان بیشتری نیاز دارد، زیرا برای انتقال نیاز به تماس طولانی مدت است.

رمضانی ادامه داد: شناسایی افراد مبتلا به سل بسیار مهم است، زیرا سل مزمن است و علائم آن چندان شدید نیست که باعث می شود افراد کمتر به علائم بیماری توجه کنند و از مراجعه به پزشک خودداری کنند.

اگر افراد مبتلا به سل را نتوان تشخیص داد، بیماری نه تنها به سایر افراد سرایت می‌کند و افراد دیگر به این بیماری مبتلا می‌شوند، بلکه شدت آن در بدن فرد مبتلا افزایش می‌یابد و به بافت‌های ریه و سایر اعضای بدن آسیب می‌رساند. . خود را نیز شامل می شود; بنابراین توجه و آگاهی عمومی نسبت به این بیماری و تشخیص به موقع مبتلایان از اهمیت دوچندان برخوردار است.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر افراد علائمی مانند تب، کاهش وزن غیر منطقی، تعریق شبانه یا سرفه های مداوم را تجربه کردند، باید برای اطمینان از سلامت خود با پزشک مشورت کنند. برای محافظت از خود در برابر سل، سعی کنید از افراد مبتلا به این بیماری دوری کنید، توصیه های بهداشتی را رعایت کنید و در صورت بروز علائم این بیماری در اسرع وقت با مراجعه به پزشک، سلامت خود را بررسی کنید.