سیروس الوند: فریدون شهبازیان اگر نوازنده نبود کارگردان خوبی بود

سیروس الوند فریدون شهبازیان اگر نوازنده نبود کارگردان خوبی بود

مهسا بهادری: شاید او از معدود نوازندگانی بود که سینما را فهمید و غم چهره «لیلا» را درک کرد، که توانست برای حفظ آبروی خانواده اش، دغدغه آقای مودب برای «غبارگیرها» را لمس کند که می توانست برای «آور» گریه کند. بازماندگان زلزله و با بختیاری ها اسلحه گرفته و در شیرسنگی با انگلیسی ها می جنگند.

پیرمرد در زیرزمین خانه در حال موعظه برای فرزندان و عروس هایش در حال نواختن ویولن جان خود را از دست می دهد و همزمان با مرگ وی، زلزله راه خروجی خانه را می بندد. فلوت نواز چنان غرق غم این حادثه زیرزمینی می شود که اموال پیرمرد به ویرانه تبدیل می شود و راه فرار از آن صدای سنتور قدرتمند است.

به مناسبت درگذشت فریدون شهبازیان با سیروس الوند کارگردان فیلم سینمایی «آور» مصاحبه ای انجام دادم که در ادامه می خوانید.

فریدون شهبازیان تسلط زیادی به موسیقی فیلم داشت و یکی از تجربیات منحصر به فرد او «آوار» بود، درباره این اثر برایمان بگویید؟

فریدون شهبازیان اصولاً استعداد زیادی در موسیقی داشت و درک عمیقی از آن داشت، کار آهنگ چندانی انجام نداده بود، دو سه بار با آقایان شجریان و بسطامی کار کرده بود اما فعالیت اصلی اش موسیقی فیلم و بهترین موسیقی من بود. فیلم‌های «آور» مدت‌ها در تلویزیون پخش می‌شد و به مناسبت‌های مختلف منتشر می‌شد. این ارکستر بسیار کامل بود، هر یک از نوازندگانی که در آن می نواختند در رشته خود استاد بودند و هر کدام برای کارهای دیگر موسیقی می نوشتند، فرامرز پایور دقایقی سنتور زد، محمدرضا علیقی در این کار نقش داشت و اتحاد این چهره های درخشان یک کردی شاهکار خلق کردند، به هر حال من خیلی ناراحت شدم چون چهره هایی هستند که دیگر تکرار نمی شوند، مثل واروژان و مثل شهبازیان. نمی تواند

چگونه موسیقی متن را به فریدون شهبازیان پیشنهاد دادید؟

همدیگر را می شناختیم. فریدون شهبازیان در موسیقی کلاسیک استعداد زیادی داشت و فضای ایرانی و کلاسیک فیلم «آور» باعث شد این پیشنهاد را به او بدهم، آقای شهبازیان پذیرفت و چنین شاهکاری خلق شد.

سیروس الوند

چرا موسیقی متن اینقدر مهم است؟

موسیقی در یک فیلم در صورت استفاده صحیح می تواند موثر باشد، بنابراین باید بهانه ای برای شروع موسیقی وجود داشته باشد، نه اینکه موسیقی را روی آن قرار دهید زیرا فیلم بی صدا نیست. موسیقی تبدیل به یک اثر می شود، اما اگر دلیلی برای شروع وجود داشته باشد و کار به کاردان سپرده شود، موسیقی زیبا و تاثیرگذار خواهد بود.

مهمترین ویژگی همکاری آقای شهبازیان چه بود؟

او آدم بزرگی بود و روحیه مدیریتی داشت، بنابراین اگر موسیقیدان نبود، می توانست مدیر تولید، کارگردان و تهیه کننده بزرگی باشد. مهمترین ویژگی او این بود که در کاری که انجام می داد بسیار جدی بود و من تجربه بسیار خوبی از همکاری با او داشتم و اکنون از شنیدن خبر درگذشت او بسیار ناراحت هستم.

۲۴۵۲۴۵

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین