شاخص اهدای مستمر خون در کشور در 3 ماهه نخست امسال از مرز 55 درصد گذشت.

چگونه کم خونی را کنترل کنیم؟

آرش محمد حسینیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شاخص اهدای مستمر خون در کشور در سه ماهه سوم امسال بالای 55 درصد بوده است، گفت: چرا که برخی از بیماران به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند و این نیاز همیشگی است.

با اشاره به عملکرد شبکه سراسری تامین خون، مقایسه عملکرد شبکه ملی تامین خون در سه ماهه نخست سال جاری نشان از افزایش و کارایی چشمگیر این شبکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در حالی که سال گذشته 52 هزار و 507 واحد خون و فرآورده های خونی دریافت شد، امسال 60 هزار و 862 واحد خون و فرآورده های خونی دریافت شد.

رئیس روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران درباره عملکرد استان‌ها در شبکه سراسری خون‌رسانی گفت: استان لرستان در مدت زمان مذکور بالاترین عملکرد را در شبکه سراسری خون رسانی نسبت به سایر استان‌ها داشته است.

محمد حسینیان در ادامه آمار اهدای مستمر خون در استان های کشور گفت: استان های سمنان و یزد با حدود 66 درصد و استان های قم با نرخ بالای 64 درصد بیشترین شاخص اهدای مستمر خون را به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به اهمیت جوان سازی جمعیت اهداکنندگان خون با توجه به افزایش سن جمعیت و بازنشستگی اهداکنندگان از دهه های گذشته، گفت: در این دوره که در دستور کار سازمان انتقال خون قرار گرفته و تعداد خیرین برای اولین بار در کشور از مرز 15 درصد گذشت، برنامه ها و توافقات در حال اجرا در حال اجراست.» امیدواریم با تصویب آن این شاخص در بین جوانان افزایش یابد.

رئیس روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران گفت: اکنون بیش از 29 درصد از اهداکنندگان خون در کشور باتجربه هستند و چندین بار اقدام به اهدای خون کرده اند. بویراحمد استان های دیگر را با رشد بیش از 43 درصدی در شاخص اهدای خون و فرآورده های خونی پشت سر گذاشت.