کاهش ورود دنگی/بارش‌های پاییزی و خطر معرفی مجدد پشه‌های Aedes

شیوع تب دنگی در برخی کشورها آماده سازی کادر

انتخابتو و به نقل از و به نظر می رسید، حسین فرشیدی گفت: تکثیر در ایجاد برخی رسانه های جمعی مشکلات فرهنگی و اجتماعی و آسیب های ناشی از آن تاثير گذار مثلاً کووید 19 هنوز تمام نشده است، ما یک بیماری دیگر گرفتیم، البته کرونا یک بیماری ناشناخته بود، اما تب تب دنگی در گذشته وجود داشته و در حال حاضر گسترده شده است.

مهمترین عامل شیوع تب دنگی در جهان تغییر اقلیم است، تغییر و افزایش دما منجر به افزایش انواع بیماری های عفونی شده است که یکی از آنها تب دنگی ناشی از گزش است. از پشه های Aedes.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به دلیل جابجایی جمعیت و مبادلات تجاری شدید در نقاط مختلف جهان، حضور پشه‌های آئدس بیش از پیش افزایش یافته و باعث شیوع بیماری تب دنگی در همه کشورها شده است. کردی: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ابتلا به تب دنگی در سال 2023 در تمام کشورهای جهان دو برابر شده و مرگ و میر ناشی از این بیماری به همین میزان افزایش یافته است.

فرشیدی افزود: با توجه به افزایش مرگ و میر ناشی از تب دنگی و این بیماری در کشورهای همسایه به ویژه همسایگان شرقی ایران از سال گذشته انتظار داشتیم امسال مواردی از این بیماری در کشور مشاهده شود، اما به همه شهروندان این اطمینان را می دهیم که جای نگرانی وجود ندارد وی اظهار داشت که شیوع این موارد در بسیاری از استان های کشور بسیار محدود بوده است.

وی با تاکید بر اینکه از زمان شیوع تب دنگی تحقیقات گسترده ای با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برخی نهادهای دیگر مرتبط با شناسایی و کنترل این بیماری انجام شده است، گفت: در این مدت، وجود دارد. مشکل خاصی است و حاد در این راستا نیازی نیست و دلیلی برای نگرانی از شیوع این بیماری در کشور نداریم.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر آلوده ترین شهر برای تب دنگی در ایران بندر لنگه هرمزگان است اما آمار مبتلایان به این بیماری افزایش نیافته و دمای بالایی در این منطقه وجود دارد. این عاملی بود که تراکم پشه Aedes را کاهش داد.

فرشیدی افزود: در این مدت مراقبت‌ها و کنترل‌های مرزی خوبی انجام دادیم، همچنین لازم به ذکر است که میزان ورود دنگی به کشور نسبت به ماه‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته و در 10 روز گذشته افزایش یافته است. دیگر تکرار نشد.”

وی با بیان اینکه تنها یک خطر باقی مانده است و کاهش دما با بارندگی های پاییزی ممکن است سرآغازی برای افزایش مجدد تراکم پشه آئدس باشد، تاکید کرد: این خطر در مناطق بیشتر است. تمهیداتی برای از بین بردن این پشه ها انجام شده است تا از ابتلای افراد آلوده به این پشه و در نتیجه ابتلا به تب دنگی در این مناطق جلوگیری شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مردم می خواهیم در صورت مشاهده علائم مشکوک تب دنگی به پزشک مراجعه کنند تا با درمان به موقع از انتقال این بیماری به دیگران جلوگیری شود.