شایع ترین کمبود مواد معدنی و ویتامین در بدن چیست؟

شایع ترین کمبود مواد معدنی و ویتامین در بدن چیست؟

انتخابتو، ویتامین ها و مواد معدنی نقش مهمی در بدن انسان دارند، بسیاری از افراد به دلیل نداشتن رژیم غذایی متعادل از کمبود این مواد رنج می برند و با علائم و عوارضی مواجه می شوند. کمبود مواد معدنی و ویتامین:

کمبود آهن

آهن یک ماده معدنی حیاتی است که نقش مهمی در تولید هموگلوبین و پروتئین موجود در گلبول های قرمز دارد. کمبود آهن، از جمله غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج و عدس، می تواند منجر به کم خونی شود که با خستگی، ضعف و رنگ پریدگی پوست مشخص می شود. نخود و گوشت قرمز می توانند به رفع کمبود آهن کمک کنند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای تغذیه ای در سراسر جهان است که زنان و کودکان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.

کمبود ویتامین D

ویتامین D برای بهبود سلامت استخوان ضروری است زیرا به جذب کلسیم کمک می کند. کمبود ویتامین D می تواند باعث مشکلات مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان و راشیتیسم در کودکان شود. بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است، شیر غنی شده، زرده تخم مرغ و ماهی چرب نیز حاوی چنین ویتامین هایی هستند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 10 تا 15 دقیقه در هر روز می تواند سطح ویتامین D را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 برای بهبود عملکرد عصبی و تولید DNA و گلبول های قرمز حیاتی است. کمبود آن می تواند باعث کم خونی شدید و مشکلات عصبی شود. غذاهای غنی از ویتامین B12 شامل ماهی، شیر، محصولات لبنی مانند پنیر و کشک و غلات غنی شده است.

کمبود کلسیم

کلسیم برای استحکام استخوان ها و دندان ها، بهبود عملکرد عضلات و سیگنال های عصبی ضروری است. کمبود کلسیم می تواند باعث ضعیف شدن استخوان ها و افزایش خطر شکستگی شود. محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و کشک منابع عالی کلسیم هستند. غذاهای غنی شده از جمله برخی از غلات و شیرهای گیاهی نیز مقادیر کافی کلسیم را تامین می کنند.

کمبود منیزیم

منیزیم برای بهبود عملکرد عضلات و اعصاب، کنترل قند خون و سلامت استخوان ضروری است. کمبود منیزیم می تواند منجر به گرفتگی عضلات و مشکلات سلامت روان شود. برای افزایش سطح منیزیم، آجیل و دانه‌ها مانند بادام، بادام هندی، تخمه کدو تنبل و غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای و نان گندم کامل، عدس و لوبیا و همچنین سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانید. منابع منیزیم .

کمبود ید

ید برای بهبود عملکرد تیروئید ضروری است، زیرا متابولیسم را تنظیم می کند، کمبود ید باعث مشکلات تیروئید می شود. برای حفظ سطح کافی ید، مصرف نمک یددار، غذاهای دریایی، محصولات لبنی و تخم مرغ یک راه ساده و موثر برای دریافت ید کافی است.