شما نباید این اشتباهات عجیب را در حمام انجام دهید

شما نباید این اشتباهات عجیب را در حمام انجام دهید

شما نباید این اشتباهات عجیب را در حمام انجام دهید

دوش گرفتن و از بین بردن آلودگی، چربی و عرق از روی پوست کار سختی به نظر نمی رسد. با این حال، رعایت تعدادی از نکات می تواند تاثیر این کار را افزایش دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، مقاله امروز ما به روش صحیح استحمام و اشتباهات رایج مرتبط با آن اختصاص دارد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اشتباهات رایج هنگام حمام کردن

قبل از صحبت در مورد روش صحیح حمام، می خواهیم رایج ترین اشتباهات در این مورد را معرفی کنیم. اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید عبارتند از:

1. شما بیش از حد حمام می کنید

اگر کثیف نیستید و زیاد عرق نمی کنید، حمام کردن چند بار در هفته ممکن است برای شما کافی باشد. شستشوی زیاد چربی و باکتری های سالم را از پوست پاک می کند. بنابراین، استحمام زیاد باعث خشکی و خارش پوست می شود و اجازه می دهد تا باکتری های مضر از طریق ترک های پوست وارد شوند. همچنین دوش گرفتن زیاد باعث هدر رفتن آب می شود. برخلاف حمام کردن، که معمولاً نیازی به انجام هر روز ندارید، باید دست‌هایتان را مرتب بشویید.

2. از صابون اشتباهی استفاده می کنید

صابون های آنتی باکتریال می توانند بسیاری از باکتری ها را از بین ببرند، از جمله باکتری های خوب، که به باکتری های مضر مقاوم به آنتی بیوتیک اجازه ورود به پوست را می دهد. صابون های تند می توانند پوست شما را خشک کنند. بنابراین بهتر است از صابون های ملایم، پاک کننده های ملایم یا ژل های دوش مرطوب کننده حاوی روغن استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید یا از اگزما رنج می برید، صابون های معطر می توانند پوست شما را تحریک کنند. به جای این محصولات از صابون های بدون بو و بدون عطر استفاده کنید.

3. حوله های خود را به اندازه کافی نمی شویید

حوله های مرطوب محل رشد باکتری ها، مخمرها، کپک ها و ویروس ها هستند. حوله کثیف می تواند باعث قارچ ناخن پا، خارش جوک یا خارش جوک (نوعی عفونت قارچی پوست)، پای ورزشکار (عفونت قارچی پوست بین انگشتان پا) و زگیل شود. برای جلوگیری از این امر، باید حداقل هفته ای یک بار حوله خود را بشویید و پس از هر بار استفاده آن را کاملا خشک کنید. اگر مریض هستید یا خانه‌تان مرطوب است، مثلاً در تابستان، حوله‌ها را بیشتر بشویید.

4. دستشویی را تمیز نمی کنید

حوله های حمام برای شستن و لایه برداری عالی هستند، اما می توانند مکانی عالی برای پنهان شدن میکروب ها نیز باشند. شما باید هر هفته موهای خود را به مدت پنج دقیقه در سفید کننده رقیق قرار دهید و کاملا آبکشی کنید. نگهداری برگ در حمام راحت است، اما توصیه می شود آن را کاملاً آبکش کنید و در جای خنک آویزان کنید تا سریعتر خشک شود.

5. با آب داغ دوش می گیرید

به خصوص در زمستان، یک دوش طولانی با آب گرم حال شما را خوب می کند. با این حال، روغن طبیعی پوست را از بین می برد و باعث خشکی و خارش آن می شود. با استفاده از آب گرم به جای آب داغ و محدود کردن زمان دوش گرفتن به 5 تا 10 دقیقه از پوست خود محافظت کنید. این امر به ویژه در صورت ابتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس بسیار مهم است.

6. موهایتان را خیلی مکرر می شویید

اگر پوست سرتان چرب نباشد، احتمالاً نیازی به شستن هر روز موها ندارید. اگر موهای فر یا رنگ شده دارید، کمتر آن را بشویید تا زیاد خشک نشود. بنابراین زمان بین شستشو را افزایش دهید و تاثیر آن را روی موهای خود ببینید. حتی اگر هر روز زیاد ورزش می کنید یا عرق می کنید، بهتر است یک برنامه منظم برای شستن موهای خود داشته باشید. از آنجایی که پوست سر چربی کمتری تولید می کند، نیاز به شامپو با افزایش سن کاهش می یابد.

7. داخل حمام دستگیره کمکی نصب نکرده اید

هر ساله افراد زیادی بر اثر افتادن و بیرون آمدن از وان یا هنگام دوش گرفتن مجروح می شوند. یک دسته کمکی می تواند به جلوگیری از این حادثه کمک کند. همچنین قرار دادن کفپوش ضد لغزش در وان و دوش ایده خوبی است.

8. سر دوش را در حمام تمیز نمی کنید

سر دوش مکانی ایده آل برای باکتری هایی است که دوست دارند در سوراخ های کوچک، مرطوب و تاریک تکثیر شوند. هنگامی که آب از سر دوش جاری می شود، باکتری ها می توانند وارد هوای تنفسی شما شوند. اجتناب از آن دشوار است، اما می توانید سر دوش را با آب جوش تمیز کنید تا باکتری ها را از بین ببرید. همچنین توصیه می شود قبل از دوش گرفتن شیر آب گرم را یک دقیقه باز بگذارید و بعد از استحمام تا حد امکان آب از دوش بالای سر خارج شود.

9. بلافاصله بعد از دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده نکنید

لوسیون، کرم، یا هر مرطوب کننده به حفظ رطوبت پوست شما کمک می کند تا پوست شما را نرم و لطیف نگه دارد. بهترین زمان برای استفاده از کرم مرطوب کننده درست بعد از حمام است. چند دقیقه بعد از خشک شدن پوست از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

10. برای شستن هر قسمت از بدنتان از صابون استفاده می کنید

هر قسمت از بدن شما برای پاکسازی به صابون نیاز ندارد. صابون را به زیر بغل، کشاله ران، پاها، دست ها و صورت خود محدود کنید و بقیه بدن خود را با آب گرم بشویید. این به جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست کمک می کند. استفاده از صابون در داخل واژن می تواند آن را تحریک کرده و تعادل طبیعی باکتری ها را از بین ببرد و منجر به واژینوز باکتریایی شود.

11. زخم های سطحی را می پوشانید

زخم های سطحی یا جزئی نیازی به خشک نگه داشتن یا پوشاندن هنگام دوش گرفتن ندارند. اگر زخم سطحی دارید، بهتر است پانسمان را بردارید و روزانه با آب گرم و صابون تمیز کنید. پس از خشک شدن، یک باند جدید روی آن قرار دهید. در مورد مراقبت از زخم های جدی تر با پزشک خود صحبت کنید.

12. پنکه حمام را روشن نمی کنید

حمام هنگام دوش گرفتن رطوبت زیادی دریافت می کند و رطوبت موجود در هوا می تواند به مرور زمان به سطوح چوبی و دیوارهای گچی آسیب برساند. از طرفی رطوبت محیط مناسبی را برای تکثیر کپک و باکتری ایجاد می کند. برای کمک به کنترل رطوبت، هر بار که دوش می‌گیرید، فن را روشن کنید و بگذارید تا رطوبت بعد از حمام کاهش یابد.

13. پرده حمام را تمیز نمی کنید

پرده حمام همچنین می تواند مکان خوبی برای پنهان شدن باکتری ها باشد. بنابراین توصیه می شود برای حفظ ایمنی آن را به طور مرتب تمیز یا تعویض کنید.