شناسایی 10 مورد وبا در سال جاری/علائم وبا، راه های انتقال و راهکارهای پیشگیری

وبا چیست و چه علائمی دارد؟ راه های انتقال

انتخابتو، وبا یک عفونت اسهالی حاد است که طیف وسیعی دارد و تقریباً 75 درصد از افراد مبتلا به این عفونت را تحت تأثیر قرار می دهد. ویبریو وبا آنها ممکن است هیچ علامتی از بیماری نداشته باشند، اما 20٪ باقیمانده اسهالی را تجربه می کنند که از اسهال ناشی از سایر ارگانیسم ها قابل تشخیص نیست.

عفونت اسهالی آبکی، استفراغ و کم آبی بدن در 2 تا 5 درصد افراد مبتلا رخ می دهد و در برخی موارد تا 25 لیتر آب در روز دفع می شود. اگر این هدررفت آب جبران نشود، می تواند برای فرد خطرناک و کشنده باشد. خواهد بود وبا علائم با اسهال حجیم و آبکی بدون تب و کرامپ های شکمی شروع می شود.

استفراغ و گرفتگی دردناک در پاها نیز شایع است و در موارد شدید ممکن است گرفتگی معده، درد در دست و پا، پوست افراد مبتلا چروکیده و ادرار نازک و بسیار غلیظ شود.

بیش از 307 هزار مورد وبا در 26 کشور ثبت شده است

وبا یک عفونت حاد اسهالی است که پس از مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری ایجاد می شود. ویبریو وبا این بیماری با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم و سیستم نامناسب جمع آوری فاضلاب همراه بوده و بسیار مسری است.

اگرچه اکثر افراد مبتلا علائم خفیفی ندارند و می توان آنها را با موفقیت درمان کرد، اما در برخی موارد اسهال شدید آبکی می تواند منجر به مرگ و مرگ شود. میر و ناتوانی بالای همراه باعث مرگ بیمار در عرض چند ساعت می شود.

بیماری وبا بسته به شرایط جمعیت و منطقه ای که در آن درگیر است احتمالاً به سرعت گسترش می یابد و به گفته سازمان بهداشت جهانی این بیماری همچنان تهدیدی برای سلامت عمومی جوامع در نظر گرفته می شود. بروز اسهال آبکی حاد و وبا در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.

بین اول ژانویه تا 28 ژوئیه 2024، 307433 مورد وبا و 2326 مورد مرگ ناشی از این بیماری در 26 کشور از پنج منطقه سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است که بیشترین موارد گزارش شده در منطقه مدیترانه شرقی بوده است.

در کشور، وبا از جمله بیماری هایی است که باید فوراً از طریق تلفن اطلاع رسانی شود و سامانه مراقبت وبا مبتنی بر مراکز مراقبت مبتنی بر مرکز بهداشتی و با هر دو روش انجام می شود. ساندرمک و سبب شناختی اعدام شد

اجزای اصلی سیستم مراقبت از این بیماری شامل شناسایی دقیق و به موقع بیماران مبتلا به سندرم اسهال آبکی حاد، نمونه برداری از موارد مشکوک به وبا، انجام آزمایشات آزمایشگاهی با استفاده از روش کشت برای شناسایی موارد قطعی عفونت و همچنین انجام تست های حساسیت ضد میکروبی در سویه ها ویبریو وبا ارزیابی بیمار و ارزیابی محیطی در بیماران با تشخیص قطعی وبا، انتشار اطلاعات به ذینفعان و شرکای برنامه است.

کشف 10 مورد وبا در 5 استان کشور

از اپیدمی امسال تا پایان شهریورماه، 10 مورد وبا در 5 استان کشور شناسایی شد، در این مدت هیچ مورد مرگ ناشی از وبا گزارش نشد و 10 مورد نیز در فاصله 25 مرداد تا شهریورماه شناسایی شد. 7. .

بر اساس مطالعات انجام شده، 90 درصد موارد آلوده معادل 9 فرد مبتلا، جزء موارد وارداتی از کشورهای دیگر طبقه بندی می شوند و تنها یک مورد، انتقال محلی است.ویبریو وبادر این بیانیه، روش تشخیصی در تمامی بیماران کشت مدفوع بوده و ایزوله در تمامی بیماران با تشخیص قطعی وبا شناسایی شده است. ویبریو وبا O1 سروتیپ اوگاوا 9 نفر مبتلا به وبا اتباع ایرانی و یک نفر تبعه افغانستان هستند.

موارد وبا شامل عفونت مشکوک یا تایید شده وبا و مستنداتی است که خارج از واحد مراقبت به دست آمده است. اپیدمیولوژیک از طریق مطالعات موردی یا مستندات به دست آمده است میکروبیولوژیکی یا هر دو این مشکل را تایید می کنند.

موارد «وبا وارداتی» به دو نوع «موارد وارداتی از کشورهای دیگر» و «موارد وارداتی داخلی» تقسیم می‌شوند. موارد وارداتی از کشورهای دیگر، مواردی که عفونت در کشور دیگری به دست آمده است، همچنین مواردی که از داخل کشور وارد شده اند، مواردی که عفونت در بخش مراقبتی دیگری به دست آمده و در داخل کشور به دست آمده است، و موارد مشکوک یا تایید شده انتقال موضعی عفونت وبا در همان واحد مراقبتی که بیمار در آن شناسایی شد.

علائم وبا چیست؟

حدود یک نفر از هر 10 نفر مبتلا به وبا علائم جدی را در مراحل اولیه تجربه می کنند، از جمله:

  • اسهال آبکی شدید
  • استفراغ کردن
  • تشنگی
  • گرفتگی پا
  • بی قراری یا تحریک پذیری

علائم ناشی از اسهال کم آبی شدید است و پزشک معالج باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • ضربان قلب سریع
  • از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست
  • غشاها مخاط خشک
  • افت فشار خون

چگونه از ابتلا به وبا پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از راه آب و غذا، از جمله بیماری‌های اسهالی و وبا، در خانه، مراکز تفریحی، پارک‌ها و هنگام مسافرت، باید این نکات بهداشتی را رعایت کنید:

از کپک های غیربهداشتی و یخ کارخانه استفاده نکنید زیرا ممکن است آب مصرفی در مراحل تولید و عرضه به وبا یا سایر میکروب ها آلوده باشد.

در سفر آب و غذای سالم و سالم به همراه داشته باشید و یا از نوشیدنی ها و مواد غذایی با بسته بندی ایمن و بهداشتی استفاده کنید و هرگز در رودخانه های آب مشکوک شنا نکنید.

از نوشیدن آب مشکوک در پارک ها، باغ ها و فضاهای سبز، آب ذخیره شده در چشمه ها و آبنماهای کنار جاده با لیوان های مشترک، آبی که در ظروف عمومی در اتوبوس های بین شهری سرو می شود و یخ قالبی برای خنک سازی خودداری کنید.

تا از بین رفتن خطر انتقال وبا از فروشندگان غذا نخرید و حتی الامکان سبزیجات، کاهو، کلم، خیار و گوجه فرنگی نخورید، در صورت لزوم ضدعفونی کنید و بعداً مصرف کنید.

از قرار دادن سبزی ها و میوه های شسته نشده و استریل نشده در یخچال جدا خودداری کنید، قبل از خوردن غذا و دست زدن به غذا دست های خود را با آب و صابون بشویید و با رعایت بهداشت فردی از شنا در استخر، رودخانه، نهرها یا نهرهای آلوده خودداری کنید.

این بیماری به مدت یک تا سه هفته (یعنی زمانی که میکروب در مدفوع یافت می شود) مسری است و در صورت مشاهده هر موردی از اسهال به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

مصرف قرص بدون تجویز پزشک در برابر اسهال بسیاری از افراد هنوز به دلیل خوددرمانی و استفاده از برخی داروها از آن اجتناب می کنند در برابر اسهال در این بیماری دچار مشکلات حاد و از دست دادن زمان می شوند که برای بیماران فوق العاده حیاتی است.