صبحانه برای خانم ها و آقایان کدام بهتر است؟ کربوهیدرات یا چربی؟

صبحانه برای خانم ها و آقایان کدام بهتر است؟ کربوهیدرات

یک مطالعه جدید نشان می دهد که تفاوت های متابولیک بین مردان و زنان ممکن است به نوع صبحانه ای بستگی داشته باشد که برای حفظ وزن سالم و تامین انرژی بهترین است.

به گزارش سلامت نیوز، بر اساس این تحقیقات، مردان روز را با یک صبحانه غنی از کربوهیدرات بهتر آغاز می کنند و زنان با صبحانه ای حاوی چربی های سالم روز را بهتر آغاز می کنند. این نتایج نشان می دهد که انتخاب غذاهای مناسب بر اساس نیازهای متابولیک ممکن است به بهبود سلامت و مدیریت وزن کمک کند.

به دلیل تفاوت های متابولیک، زنان ممکن است نسبت به مردان از غذاهای متفاوتی برای صبحانه استفاده کنند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک صبحانه غنی از کربوهیدرات برای مردان و یک صبحانه غنی از چربی برای زنان، روز را به خوبی آغاز می کند.

در حالی که زنان بیشتر از مردان چربی ذخیره می کنند، سریعتر از مردان آن را برای انرژی می سوزانند. از آنجا که تحقیقات تاریخی بیشتر بر سلامت مردان متمرکز شده است، تفاوت های متابولیکی بین مردان و زنان به طور کامل بررسی نشده است.

یکی از نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کرد که این تفاوت‌های متابولیکی احتمالاً ناشی از مراحل پیچیده‌تر زندگی زنان و نیازهای بدن آنها، مانند بارداری است.

مطالعه ای که در دانشگاه واترلو در کانادا انجام شد نشان داد که نوع صبحانه مناسب برای مردان و زنان متفاوت است. متابولیسم مردان ممکن است به بهترین وجه به صبحانه های غنی از کربوهیدرات پاسخ دهد، در حالی که زنان از صبحانه های حاوی مقادیر بالاتر چربی سود بیشتری می برند.

انتخاب غذاهای مناسب برای متابولیسم نیز می تواند به کاهش وزن و حفظ وزن کمک کند. متابولیسم به فرآیندهای شیمیایی پیچیده در بدن اشاره دارد که در آن مواد مغذی به انرژی تبدیل می‌شوند، رشد رخ می‌دهد و آسیب سلولی ترمیم می‌شود.

این مطالعه بر اساس یک مدل ریاضی است که محققان از آن برای شبیه‌سازی تأثیر انتخاب‌های مختلف غذایی بر متابولیسم مردان و زنان استفاده کردند.

صبحانه‌های سالم حاوی کربوهیدرات و صبحانه‌های پرچرب: میشل روتنشتاین، متخصص تغذیه پیشگیری از بیماری‌های قلبی، پیشنهاد می‌کند که صبحانه‌های متعادل و غنی از کربوهیدرات با فیبر محلول برای مردان مفید است. این شامل بلغور جو دوسر، اسموتی های متعادل یا کاسه های ماست با انواع توت ها و آجیل است.

برای زنان، او مصرف روغن های سالم سرشار از چربی های غیراشباع را توصیه می کند. مانند پودینگ چیا، املت سبزیجات یا پنیر کوتیج با دانه کتان و سیب.

چرا متابولیسم چربی در زنان سریعتر است؟

آنیتا تی لیتون، محقق ارشد این مطالعه، توضیح می‌دهد که زنان چربی بیشتری ذخیره می‌کنند اما زمانی که گرسنه هستند، چربی‌ها را سریع‌تر می‌سوزانند. این تفاوت به دلیل تأثیر استروژن و نیازهای تغذیه ای زنان در دوران بارداری و شیردهی است.

لیتون اضافه کرد که زندگی مردان از نظر بیولوژیکی ساده تر است، اما زنان به دلیل تغییرات در دوران بارداری، شیردهی و یائسگی با نیازهای پیچیده تری روبرو هستند.

همچنین بر تلاش‌های جدید برای تمرکز بیشتر بر سلامت قلب زنان، به‌ویژه در دوران یائسگی تأکید می‌کند.