صبحانه برای پیشگیری از زخم معده؛ بهترین و بدترین غذاها

بلغور جو دوسر صبحانه 500 گرم

صبحانه اولین و شاید مهم ترین وعده غذایی در روز است و می تواند تاثیر باورنکردنی بر سلامت معده داشته باشد. با مصرف غذاهای مناسب در این وعده غذایی می توانید معده خود را آرام کرده، درد و ناراحتی را کاهش دهید و حتی روند بهبود زخم معده را تسریع کنید. در این مطلب از انتخابتو بهترین صبحانه برای زخم معده را معرفی می کنیم. غذاهای طبیعی، خوشمزه و در عین حال فوق العاده نه تنها می توانند زخم معده را التیام بخشند، بلکه انرژی مورد نیاز برای شروع روز را نیز تامین می کنند. اگر شما یا عزیزانتان از این بیماری رنج می برید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کدام صبحانه برای زخم معده مفید است؟

در اینجا چند ایده صبحانه سوزش سر دل وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

قدرت باورنکردنی جو دوسر در درمان زخم معده

بلغور جو دوسر یا غلات صبحانه سرشار از فیبر هستند و می توانند نقش مهمی در درمان زخم معده داشته باشند. در یک آزمایش، محققان هاروارد شرکت‌کنندگان را به مدت شش سال دنبال کردند و دریافتند افرادی که بیشترین فیبر مصرفی را داشتند، 45 درصد کمتر از افرادی که کمترین فیبر مصرف می‌کردند، در معرض ابتلا به زخم معده بودند.

فیبر موجود در غلات صبحانه در کنترل اسید معده موثر است و همچنین به بهبود زخم ها کمک می کند. علاوه بر این، مصرف غلات صبحانه انرژی مورد نیاز برای شروع روز را تامین می کند. علاوه بر بلغور جو دوسر، نان قهوه ای یا سبوس دار که افراد مبتلا به زخم معده می توانند به جای نان سفید از آن استفاده کنند نیز گزینه خوبی برای صبحانه است. این نان ها همچنین حاوی مقادیر کافی فیبر هستند که به درمان این بیماری کمک می کند.

ماست یونانی - صبحانه برای زخم معده

ماست یونانی، نجات دهنده معده شماست

ماست یونانی منبع خوبی از پروتئین و پروبیوتیک است. تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌های موجود در ماست می‌توانند با عفونت هلیکوباکتر پیلوری، یکی از علل شایع زخم معده، مبارزه کنند و به بهبود زخم معده کمک کنند.

برای صبحانه، می توانید یک فنجان ماست یونانی ساده و شیرین نشده با میوه های کم اسید مانند موز، سیب، گلابی، هلو یا توت فرنگی و 1 قاشق چای خوری عسل میل کنید.

ماست یونانی پر چرب May Mas - 2 کیلوگرم

سیب زمینی شیرین منبع ویتامین A برای سلامت معده است

سیب زمینی شیرین یکی از غنی ترین منابع ویتامین A است. طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه هاروارد، رژیم غذایی غنی از ویتامین A با کاهش 54 درصدی خطر زخم معده مرتبط است.

ترکیبات طبیعی ضد التهابی موجود در این غذا و همچنین ویتامین A باعث کاهش التهاب دیواره معده و تسکین درد و التهاب ناشی از زخم می شود. علاوه بر این، سیب زمینی شیرین یک لایه محافظ روی مخاط معده تشکیل می دهد و از آسیب بیشتر اسید معده جلوگیری می کند و به بهبود زخم ها کمک می کند. فیبر موجود در آن همچنین هضم غذا و گردش خون در ناحیه معده را بهبود می بخشد و روند بهبودی را تسریع می کند.

تعداد سیب زمینی تازه 1 کیلوگرم
% 5

۲۳۵۰۰

۲۲,۳۲۰ به مرد

عسل - صبحانه برای زخم معده

عسل درمان کننده طبیعی زخم معده است

اگر به دنبال بهترین صبحانه برای زخم معده هستید، می توانید عسل را به لیست غذایی خود اضافه کنید. این شیرین کننده طبیعی و خوشمزه، باکتری هلیکوباکتر پیلوری، عامل اصلی زخم معده را از بین می برد و همچنین با ایجاد یک لایه محافظ بر روی مخاط معده، التهاب و تورم معده را کاهش داده و از اسید معده محافظت می کند.

عسل طبیعی آذرکندو - 1.5 کیلوگرم

خرما و شیره خرما دو همراه همیشگی معده هستند.

اگر در وعده صبحانه به دنبال یک دسر طبیعی هستید که برای زخم معده نیز مفید باشد، خرما و شیر خرما را انتخاب کنید. خرما با خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی خود می تواند نقش موثری در تسکین درد و التهاب ناشی از زخم معده داشته باشد. این میوه ارزشمند حاوی منیزیم و تانن است که التهاب و ورم معده را کاهش می دهد. همچنین با مبارزه با باکتری هلیکوباکتر پیلوری، یکی از عوامل اصلی زخم معده، به درمان این بیماری کمک می کند. وجود فیبر در خرما یک لایه محافظ روی مخاط معده ایجاد می کند و از آن در برابر اسید معده محافظت می کند. همچنین پتاسیم موجود در خرما به تنظیم اسید معده و کاهش سوزش سر دل کمک می کند. این میوه آسان هضم است و به درمان سوء هاضمه و نفخ کمک می کند. علاوه بر این، خرما که سرشار از ویتامین های A و C است با تقویت سیستم ایمنی بدن به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. بنابراین روند بهبود زخم ها را نیز تسریع می کند.

شیره خرمای شیررضا 900 گرم
33%

صد هزار

۶۹۰۰۰ به مرد

مقدار خرمای عسل تازه: 700 گرم

موز - صبحانه برای زخم معده

موز، میوه ای معجزه آسا که زخم معده را درمان می کند

موز میوه ای سرشار از نشاسته، ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبر است که برای افراد مبتلا به زخم معده بسیار مفید است. این میوه پس از جذب توسط بدن، PH معده را متعادل می کند و اسید اضافی را خنثی می کند و از ایجاد زخم در لایه محافظ معده جلوگیری می کند. وجود فیبر در موز به هضم بهتر غذاهای سنگین و جلوگیری از تخمیر آنها در روده کمک می کند. علاوه بر این، موز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای حفظ سلامت بافت های آسیب دیده است. مصرف این میوه همچنین به تسکین ناراحتی ناشی از ریفلاکس اسید و گاستریت کمک می کند.

جایگزینی برای چای سبز، چای سیاه و قهوه

برای جلوگیری از تشدید علائم زخم معده، بهتر است از مصرف مداوم نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و قهوه خودداری کنید. کافئین می تواند ترشح اسید معده را افزایش داده و باعث رفلاکس (بازگشت اسید معده به مری) شود. ممکن است به جای این نوشیدنی ها چای سبز و سایر چای های گیاهی و طبیعی توصیه شود. چای سبز سرشار از ترکیبات پلی فنول است که خواص ضدالتهابی قوی دارد. این ترکیبات ممکن است نقش موثری در کاهش التهاب و تورم در مخاط معده و تسکین علائم زخم داشته باشند. بنابراین، مصرف چای سبز و دمنوش های گیاهی به جای نوشیدنی های کافئین دار ممکن است گزینه خوبی برای افراد مبتلا به زخم معده باشد.

چای سبز یاسمین شاهسوند بسته 25 عددی
10%

۳۲,۸۹۴

3.3، 10.00 به مرد

بدترین صبحانه برای زخم معده چیست؟

تا اینجا در مقاله متوجه شده اید که غذاها به عنوان صبحانه برای زخم معده مناسب هستند. حال می خواهیم شما را با غذاهای مضر برای زخم معده آشنا کنیم.

  • الکل: از نوشیدن شراب، آبجو و الکل خودداری کنید زیرا اینها معده را تحریک می کنند و بهبود زخم معده را به تاخیر می اندازند.
  • کافئین: مصرف قهوه، چای و نوشیدنی های کافئین دار را کاهش یا قطع کنید زیرا باعث افزایش تولید اسید معده می شوند.
  • شیر نر: مطالعات نشان داده است که نوشیدن شیر باعث افزایش اسید معده نیز می شود. بنابراین بهتر است از خوردن آن خودداری کنید.
  • غذاهای چرب: سعی کنید از غذاهای پرچرب (چربی های ناسالم) پرهیز کنید زیرا می توانند اسید معده را افزایش دهند و باعث رفلاکس شوند.
  • غذاهای ادویه دار: از خوردن غذاهای تند، سس و ادویه جات پرهیز کنید.
  • غذاهای شور: محققان دریافته اند که غذاهای شور رشد هلیکوباکتر پیلوری را افزایش می دهد. بنابراین از غذاهای شور و غذاهای فرآوری شده با نمک مانند ترشی و زیتون خودداری کنید.
  • شکلات: شکلات همچنین ممکن است تولید اسید معده را افزایش دهد و باعث علائم رفلاکس شود.

راه حل

همانطور که می بینید انتخاب بهترین صبحانه برای زخم معده نقش مهمی در بهبود زخم دارد. غلات غنی از فیبر، ماست یونانی، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، عسل طبیعی، خرما و آب خرما و موز گزینه‌های عالی برای صبحانه برای افراد مبتلا به این بیماری هستند. این غذاها که دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و تنظیم کننده اسید معده هستند، می توانند به تسکین درد، التیام زخم ها و محافظت از پوشش معده کمک کنند. از طرفی باید از الکل، کافئین، شیر، غذاهای پرچرب، تند و شور و شکلات که باعث تشدید زخم معده می شود، دوری کنید. با انتخاب صبحانه مناسب می توانید گام مهمی در جهت بهبود این وضعیت بردارید و از طعم لذیذ غذاهای سالم لذت ببرید.

این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاعاتی است. قبل از استفاده از پیشنهادات این مقاله حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر سلب مسئولیت انتخابتو خواندن

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا