عربستان آب پاکی را در سهمیه حج ریخت. 30 سال است که منتظر حج هستیم

عربستان آب پاکی را در سهمیه حج ریخت. 30 سال است که منتظر حج هستیم

معاون حج عربستان در حالی که 700 هزار سهمیه در حج گذشته خالی است، می گوید: در حال حاضر برنامه ای برای افزایش سهمیه حج کشورها نداریم.

900 هزار ایرانی کوپن حج دارند. با توجه به اینکه سالانه تنها حدود 87 هزار نفر می توانند به حج مشرف شوند، اعزام همه سپرده گذاران بیش از 10 سال طول می کشد.

رئیس سازمان حج می گوید: اگر عربستان سهمیه را افزایش دهد، زمان انتظار تشرف نیز کاهش می یابد. با وجود اینکه اکثر سپرده گذاران بالای 65 سال سن دارند، اما یکی از شرایط انجام حج، آمادگی جسمانی است.

17 سال است که ثبت نام حج انجام نشده است و دارندگان بلیت بسته به اولویت ها و سهمیه ها باید 10 سال دیگر منتظر بمانند تا به حج بروند.

بر اساس اطلاعیه سازمان حج، ثبت نام حج 1404 به زودی انجام می شود، اما تفاهم نامه حج با عربستان امضا نشده و سهمیه نهایی ایران هنوز مشخص نیست.

البته سید عباس صالحی وزیر ارشاد از دیدار با سعودی ها برای افزایش سهمیه ایران در حج آینده خبر داد. با این حال، عبدالفتاح بن سلیمان مشاط، معاون وزیر حج عربستان سعودی می گوید: «فعلاً برنامه ای برای افزایش سهمیه حج کشورها نداریم». این در حالی بود که سال گذشته علی رغم درخواست ایران برای افزایش سهمیه از 2 هزار نفر به 5 هزار نفر، سعودی ها به اندونزی تنها 20 هزار سهمیه بیشتر دادند.

نه تنها ایران، بلکه کشورهای دیگری مانند مالزی نیز امسال متقاضی افزایش سهمیه هستند. سهمیه مالزی حدود 32000 نفر است و بسته به تقاضا هر مالزیایی باید بیش از 40 سال صبر کند تا زائر شود. در ایران این مدت تقریباً 30 سال است.

ابوطاهر، دبیرکل امور مذهبی بنگلادش با اشاره به اینکه بیش از 1300 زائر در حج گذشته جان خود را از دست دادند، گفت: با توجه به گرمای حاکم بر حج در عربستان، تعداد زائرانی که نمی توانند پیاده روی کنند. زمان طولانی در حال افزایش است، عاقلانه نیست که در گرما باشید.

از سوی دیگر، عبدالوهاب سومرو، مدیر کل حج پاکستان با اشاره به خالی ماندن 700 هزار سهمیه در حج گذشته، گفت: 13 سال پیش بیش از 3 میلیون نفر به حج می رفتند، اکنون عربستان نیز در آنجا حضور دارد. آیا قصد دارد تعداد گردشگران را افزایش دهد، چگونه می تواند 2.5 میلیون زائر را بپذیرد؟” اینطور نیست؟

کارشناسان حج می گویند عربستان باید زیرساخت های لازم را به ویژه در منا و عرفات در ایام تشریق افزایش دهد و اگر سهمیه حج برخی کشورها تکمیل نشد به کشورهای متقاضی داده شود.

مسلمانان همچنین باید برای افزایش سهمیه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برنامه ریزی و اقدام کنند. رضا مقدم، مدیر کاروان زیارتی نیز می گوید: «ابتدا باید افراد مسن و البته از نظر جسمی سالم اعزام شوند».

۲۳۳۲۳۳

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین