چهار روش برای درمان کبد چرب

چهار روش برای درمان کبد چرب

چهار روش برای درمان کبد چرب

کبد چرب وضعیتی است که به مرور زمان باعث تجمع چربی در کبد می شود. بیماری کبد چرب الکلی ناشی از مصرف زیاد الکل است. بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) ارتباطی با مصرف الکل ندارد و علت آن ناشناخته است. با این حال، در افراد مبتلا به چاقی، دیابت نوع 2، کلسترول بالا و فشار خون بیشتر شایع است. در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان NAFLD وجود ندارد. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی از موثرترین روش ها در درمان این بیماری است.

به گزارش خبرآنلاین، برای درمان کبد چرب می توانید از داروهای خانگی زیر در کنار رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.

1) نوشیدن قهوه

طبق یک مطالعه در سال 2016، قهوه با تحریک آنزیم های کبدی مبارزه کننده با التهاب، برای کبد مفید است. این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به کبد چرب غیرالکلی که به طور منظم قهوه مصرف می کردند، کاهش آسیب کبدی را مشاهده کردند. حداقل دو تا سه فنجان قهوه در روز بنوشید تا خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش دهید. قهوه تیره بهترین انتخاب است زیرا فاقد چربی یا قند اضافه است.

2) کاهش وزن

افراد مبتلا به کبد چرب باید 3 تا 5 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا تجمع چربی در کبدشان کاهش یابد. نشان داده شده است که کاهش وزن 7-10 درصد می تواند علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی (التهاب و فیبروز کبد) را کاهش دهد. بهترین راه برای کاهش وزن، تعیین اهداف کوتاه مدت و معقول است. پیروی از روش های دشوار کاهش وزن در طولانی مدت دشوار است و به شما کمکی نمی کند و می تواند فشار بیشتری به کبد وارد کند.

3) مصرف مکمل های امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 نوعی چربی غیراشباع هستند که در غذاهایی مانند ماهی های چرب، مغزها و دانه ها یافت می شوند و برای سلامت قلب مفید هستند. مصرف این روغن ها به افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی توصیه می شود. مصرف مکمل های امگا 3 ممکن است باعث کاهش چربی کبد و بهبود سطح کلسترول خون شود. البته در مورد میزان مصرف مکمل های امگا 3 باید با پزشک خود مشورت کنید.

4) پرهیز از محرک های کبد

برخی از ترکیبات می توانند به کبد فشار بیاورند. نمونه هایی از این ترکیبات عبارتند از: داروهای بدون نسخه، برخی ویتامین ها و مکمل ها. اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، قبل از مصرف داروهای بدون نسخه، ویتامین ها یا مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

به طور کلی، اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که در معرض خطر نیستید.