علائمی که نشان دهنده بیماری کبدی است

علائمی که نشان دهنده بیماری کبدی است

علائمی که نشان دهنده بیماری کبدی است

اولین علائم بیماری کبد عبارتند از: درد شکم، احساس گرسنگی، خستگی یا کمبود انرژی و اسهال. با این حال، گاهی ممکن است علائم دیگری در بدن ایجاد شود که نمی دانید علت مشکلات کبدی است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید تا عملکرد کبد شما را بررسی کند.

زردی پوست یا چشم (یرقان)

به گزارش بهداشت نیوز، هر چه کبد آسیب بیشتری می بیند، علاوه بر علائم اصلی بیماری کبد، علائم دیگری نیز ظاهر می شود. ممکن است پوست شما همراه با قسمت سفید چشمتان زرد به نظر برسد. پزشکان به این عارضه یرقان می گویند. زردی ناشی از افزایش بیلی روبین در خون است.

خارش پوست

خارش پوست ناشی از بیماری های کبدی حتی زمانی رخ می دهد که جوش یا چیز دیگری روی پوست خود نداشته باشید. خارش می تواند انجام کارهایی مانند خواب را دشوار کند و با خاراندن پوست از بین نمی رود.

اسید

آسیت وضعیتی است که در آن مایع در حفره شکمی تجمع می یابد. علل مختلفی برای این عارضه وجود دارد که از آن جمله می توان به بیماری های کبدی مانند سیروز کبدی و سرطان های دستگاه گوارش و همچنین انسداد ورید کبدی اشاره کرد. در بیماران مبتلا به آسیت، شکم بسیار بزرگ است و به شکم فشار وارد می کند. گاهی آسیت عفونی می شود و نیاز به آنتی بیوتیک دارد. گاهی آسیت نیاز به جراحی دارد.

تورم مچ پا

در برخی از افراد مبتلا به اسید، پاها و مچ پاها نیز متورم می شوند و مایعات در آنها جمع می شود. مصرف کمتر نمک یا مصرف داروهایی که باعث ادرار بیشتر شما می شود ممکن است به تسکین این وضعیت در پاها کمک کند.

مدفوع کم رنگ و ادرار تیره

دلیل رنگ قهوه ای مدفوع، عملکرد سالم کبد است. این رنگ از نمک های صفراوی تولید شده توسط کبد می آید. اگر کبد به طور طبیعی کار نکند، مدفوع رنگ پریده به نظر می رسد. مدفوع کم رنگ اغلب با پوست زرد (یرقان) همراه است. بیلی روبین اضافی، که باعث زرد به نظر رسیدن پوست شما می شود، همچنین می تواند باعث تیره شدن غیرعادی ادرار شما شود.

خستگی و سردرگمی

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کبد از خستگی مزمن رنج می برند. این ممکن است به دلیل تجمع سموم باشد زیرا کبد آنها را آنطور که باید پاک نمی کند. تجمع سموم و جریان خون در بدن نیز می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. به همین دلیل، ممکن است احساس سردرگمی کنید یا در تمرکز مشکل داشته باشید.

پوست کبود شده

افراد مبتلا به بیماری کبدی پیشرفته مستعد خونریزی هستند، اما احتمال لخته شدن خون و کبودی پوست نیز بیشتر است.