علائم افت قند خون چیست؟

علائم صبحگاهی دیابت چیست؟

غزاله اسلامیان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قند خون پایین یا هیپوگلیسمی زمانی اتفاق می افتد که قند خون خیلی پایین باشد. علل مختلفی می تواند باعث افت قند خون شود، اما به طور کلی در بیماران دیابتی، افت قند خون پس از تزریق انسولین یا مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون می تواند ناشی از سوء تغذیه یا ورزش باشد.

گلوکز منبع اصلی انرژی مورد نیاز بدن است، اما بدون کمک هورمون انسولین نمی تواند وارد سلول های برخی از بافت های بدن شود. هنگامی که سطح گلوکز در خون افزایش می یابد، هورمون انسولین از برخی سلول ها ترشح می شود. پانکراس یا لوزالمعده، که به گلوکز کمک می کند تا وارد سلول ها شود و سوخت لازم را برای آنها فراهم کند.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گلوکز اضافی در کبد و ماهیچه ها ذخیره می شود، از سوی دیگر زمانی که فرد چند ساعت غذا نخورد سطح قند خون کاهش می یابد. . هورمون دیگری که از پانکراس می آید نام دارد گلوکاگون در کبد ترشح می شود که می تواند قند ذخیره شده را تجزیه کند و گلوکز را به جریان خون بازگرداند.

اسلامیان با بیان اینکه یکی از مشکلات شایع در بیمارانی که انسولین تزریق می کنند، افت قند خون است، علائم آن را با تعریق، لرزش، خستگی یا احساس گرسنگی مرتبط دانست و گفت: بیماران دیابتی به ویژه افرادی که انسولین تزریق می کنند در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. هیپوگلیسمی : مصرف منظم میان وعده ها و وعده های غذایی یکی از راه حل های مهم برای رفع این مشکل است.

وی افزود: دو ساعت پس از تزریق انسولین باید از نظر کارشناس تغذیه میان وعده مناسب بخورند. اگر بیماران داروهای جدید مصرف می کنند، رژیم غذایی و رژیم دارویی خود را تغییر می دهند یا برنامه ورزشی جدیدی را شروع می کنند، باید با متخصص تغذیه خود در مورد تأثیر این تغییرات بر مدیریت بیماری و خطر هیپوگلیسمی مشورت کنند.

یکی از اعضای هیات علمی گروه تغذیه سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: دیابتی ها برای پیشگیری از افت قند خون در هنگام خواب باید در مورد نوع و میزان تنقلات آخر شب با متخصص تغذیه مشورت کنند.

اسلامیان با تاکید بر لزوم کنترل افت قند خون در بیماران دیابتی گفت: بیماران دیابتی باید با استفاده از دستگاه قند خون خانگی قند خون خود را کنترل کنند. افراد مختلف هنگام بروز هیپوگلیسمی احساسات متفاوتی را تجربه می کنند. سطح قند خون نرمال نبود.

وی یادآور شد: زمانی که فردی احساس افت قند می کند باید سریعا قند خون وی چک شود. اگر قند خون زیر 70 باشد باید یک غذای شیرین مصرف شود مثلاً نصف لیوان آب میوه یا شربت قند یا یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر در یک لیوان آب ریخته شود.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: قند خون فرد پس از 15 دقیقه مجددا اندازه گیری شود، اگر همچنان قند خون زیر 70 باشد مراحل فوق تکرار شود. در صورتی که ضعیف تر از آن است که اقدامات فوق را انجام دهد و یا با وجود انجام اقدامات فوق پس از نیم ساعت قند خون از 80 بالاتر نرود باید با اورژانس (شماره 115) تماس بگیرد.

اسلامیان تاکید کرد: افراد دیابتی همیشه به منبع کربوهیدرات های ساده (مثلا کربوهیدرات ها) نیاز دارند. قند) در صورت افت قند خون با آنها مصرف شود. وقتی از خانه بیرون می روند یک خوراکی شیرین قند آنها باید آن را با خود حمل کنند تا در صورت بروز هیپوگلیسمی از آن استفاده کنند و در صورت بروز هیپوگلیسمی در حین رانندگی نباید به رانندگی ادامه دهند.