علائم مسمومیت با الکل چیست؟

علائم مسمومیت با الکل چیست؟

1729360876 666 علائم مسمومیت با الکل چیست؟

اولین علائم مسمومیت با متانول معمولا نیم تا چهار ساعت پس از مصرف ظاهر می شود و شامل حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، سردرد، گیجی و خواب آلودگی است.

به گزارش ایسنا، رئیس گروه تجویز و مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو، با هشدار نسبت به علائم مسمومیت با متانول، توجه را به خطرات جدی مصرف مشروبات الکلی به ویژه انواع تقلبی و مصنوعی جلب کرد. این مواد می توانند باعث کوری و حتی مرگ شوند.

راضیه کشاورز ملکی، رئیس اداره تجویز و مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه موارد مسمومیت با الکل در کشور رو به افزایش است، تاکید کرد: مصرف مشروبات الکلی تقلبی به ویژه مشروبات حاوی متانول می تواند منجر به مسمومیت با الکل شود. خطرات جدی و تهدید کننده زندگی وجود دارد.

متانول نوعی الکل سمی است که در مشروبات الکلی غیرقانونی، ضدیخ ها و برخی حلال ها یافت می شود و می تواند به سرعت اولین علائم مسمومیت را نشان دهد.

کشاورز ملکی درباره علائم مسمومیت با الکل گفت: اولین علائم مسمومیت با متانول معمولا نیم تا چهار ساعت پس از مصرف ظاهر می شود و شامل تهوع، استفراغ، درد شکم، سردرد، گیجی و خواب آلودگی است. متاسفانه بسیاری از بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه نمی کنند.

رئیس گروه تجویز و مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به علائم اصلی مسمومیت خاطرنشان کرد: 6 تا 24 ساعت پس از مصرف مشروبات الکلی می تواند بروز کند. این علائم شامل اختلالات بینایی مانند تاری دید، تاری دید، تغییر در میدان دید، فتوفوبیا، دوبینی و حتی نابینایی کامل است.

وی هشدار داد: پس از 24 ساعت ممکن است وضعیت بالینی فرد مسموم به شدت وخیم شود و منجر به تشنج و کما شود که در نهایت منجر به مرگ می شود.

کشاورز ملکی تاکید کرد: شناسایی سریع فرد مسموم بر اساس علائم بالینی و درمان فوری می تواند جان فرد را نجات دهد. به همین دلیل اگر فردی که با الکل یا متانول در تماس بوده علائم اولیه را داشته باشد باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

وی در پایان بر اهمیت رعایت قوانین شرعی و قانونی و همچنین آگاهی از مضرات مصرف مشروبات الکلی تاکید کرد و گفت: مصرف مشروبات الکلی نه تنها غیرقانونی نیست، بلکه سلامت جسمی و روحی افراد را به شدت تهدید می کند. با توجه به خطرات جدی مانند نابینایی و مرگ، به مردم توصیه می شود از مصرف انواع مشروبات الکلی به ویژه مشروبات الکلی تقلبی و غیر استاندارد خودداری کنند.

رئیس اداره تجویز و مصرف فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: اگر فرد در 72 ساعت گذشته مشروبات الکلی مصرف کرده است، بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکل جدی به مراکز درمانی مراجعه کند. مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی می تواند منجر به عوارض جبران ناپذیری مانند نابینایی و مرگ شود.