بهترین روش های تهیه هوموس

مقدار نخود چاپار: 900 گرم

هوموس یک پیش غذای معروف لبنانی است که در خاورمیانه طرفداران زیادی دارد. منظور از حمص نخود است و به این غذا نخود و ارده نیز می گویند. هوموس اگرچه در کشورهایی مانند لبنان، فلسطین، اردن و مصر غذای محبوب و معروفی به شمار می رود، اما در سایر کشورهای خاورمیانه مانند ایران و حتی خارج از خاورمیانه نیز تهیه می شود. یکی از دلایل محبوبیت این غذا طرز تهیه حمص آن است که در زمان کوتاهی قابل انجام است. در زیر با فواید این غذای لذیذ و طرز تهیه انواع حموس آشنا می شویم.

شناخت فواید هوموس

هوموس از نخود تهیه می شود و منبع غنی پروتئین گیاهی است. این غذای خوشمزه مخصوصاً برای افرادی که گیاهخوار هستند یا قصد دارند پروتئین غیر حیوانی بخورند مناسب است. پروتئین موجود در هوموس به ساخت و ترمیم بافت های بدن کمک می کند، احساس سیری ایجاد می کند و ممکن است به کنترل وزن کمک کند.

هوموس حاوی پروتئین و همچنین مقدار زیادی فیبر است که به بهبود سلامت گوارش کمک می کند. فیبر حرکات روده را افزایش می دهد و از یبوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، مصرف غذاهای غنی از فیبر ممکن است خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بنابراین، افزودن هوموس به رژیم غذایی روزانه به عنوان یک وعده غذایی یا میان وعده می تواند به افزایش سلامت گوارش و متابولیسم بدن کمک کند. این ماده غذایی حاوی چربی های سالم ناشی از استفاده از روغن زیتون و کنجد نیز می باشد. این چربی ها می توانند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در خون و حفظ سلامت قلب و عروق کمک کنند. علاوه بر این، ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند سیر و لیمو می توانند به کاهش التهاب و محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک کنند.

با توجه به موارد فوق، هوموس گزینه بسیار مناسبی برای کسانی است که به دنبال یک غذای خوشمزه، سالم و مقوی هستند. شما می توانید به راحتی این غذا را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید و آن را با انواع سبزیجات، پیتزا، سالاد و سایر وعده های غذایی مصرف کنید. با توجه به طعم ها و بافت های بسیار متنوع هوموس، خوردن آن هم سالم و هم لذت بخش است.

طرز تهیه هوموس

آموزش طرز تهیه هوموس رژیمی

در زیر به معرفی مواد مورد نیاز برای تهیه حمص رژیمی و طرز تهیه آن می پردازیم:

مواد لازم برای تهیه هوموس رژیمی

عنوان مقدار
نخود 2 لیوان
ارده 3 قاشق غذاخوری
آب لیموی تازه 2 قاشق غذاخوری
سیر 1 یا 2 قرص
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
زردچوبه نصف قاشق
نمک و فلفل در صورت نیاز
آب نخود در صورت نیاز
کارخانه اختیاری
سبزیجات تازه یا نان پیتا خدمت کنید
آرد کنجد برسام - 800 گرم
روغن زیتون تصفیه شده غانچه پلاس - 500 میلی لیتر
% 5

۳۹۸,۵۰۰

۳۷۸۵۰۰ تقسیمی

مراحل تهیه هوموس رژیمی:

اولین مرحله تهیه نخود است. اگر از نخود خشک استفاده می کنید، آن را یک شب خیس کنید. این کار باعث نرم شدن لپه و کوتاه شدن زمان پخت آن می شود. برای این کار، نخودها را در یک کاسه بزرگ آب سرد بریزید و بگذارید حداقل 8 ساعت خیس بخورد. پس از خیس خوردن، نخودها را آبکش کرده و در قابلمه با آب تازه بپزید. حدود 1-2 ساعت بگذارید بجوشد تا نرم شود. اگر عجله دارید می توانید از زودپز هم استفاده کنید. در این حالت پخت نخود معمولا 30 دقیقه طول می کشد.

حالا حبه های سیر را پوست بگیرید. اگر طعم ملایم تری دوست دارید، می توانید سیر را کمی تفت دهید تا نرم تر شود. در این مرحله آب لیمو را اضافه کنید. بهتر است آب لیمو را از لیموی تازه بگیرید. این باعث می شود هوموس طعم بهتری پیدا کند. حالا در مخلوط کن یا غذاساز همه مواد از جمله نخود پخته، کنجد، آبلیمو، سیر، زردچوبه، نمک و فلفل و مواد دلخواه را اضافه کنید. اگر قصد استفاده از روغن زیتون را دارید، آن را نیز اضافه کنید. علاوه بر طعم دادن، روغن زیتون به هوموس کمک می کند تا قوام بهتری داشته باشد.

در این مرحله به تدریج مقدار کمی آب اضافه کنید تا مخلوط به غلظت دلخواه برسد. اگر می خواهید هوموس شما نرم تر و خامه تر شود، می توانید آب بیشتری اضافه کنید. برای طعم بهتر استفاده از آب نخود جوشانده توصیه می شود. حالا همه مواد را چند دقیقه با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست و نرم شوند. در صورت لزوم می توانید چندین بار دیواره های ظرف را تمیز کرده و دوباره مخلوط کنید. هوموس را بچشید و در صورت لزوم نمک یا آبلیمو بیشتری اضافه کنید. این مرحله بسیار مهم است زیرا می تواند طعم نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. در نهایت هوموس را در بشقاب مناسب سرو کنید.

چگونه هوموس را با کنسرو نخود تهیه کنیم؟

اگر زمان محدودی برای تهیه غذا دارید، می توانید حمص را با استفاده از کنسرو نخود تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه حمص کنسرو شده

کنسرو نخود 1 جعبه (حدود 400 گرم)
آرد کنجد 3 قاشق غذاخوری
آب لیموی تازه 3 قاشق غذاخوری
سیر 2 قرص
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
نمک در صورت نیاز
فلفل سیاه در صورت نیاز
کارخانه اختیاری
این در صورت نیاز
نخود فرنگی کنسرو شده مکنزی - 380 گرم
500 گرم لیمو تازه هسته دار

مراحل تهیه هوموس با کنسرو نخود:

در مرحله اول قوطی نخود را باز کرده و نخود را با آب سرد بشویید تا نمک و مواد نگهدارنده آن گرفته شود. این باعث می شود طعم نهایی هوموس بهتر شود. حالا به سراغ سیر بروید، اگر از سیر تازه استفاده می کنید حتما پوست آن را بگیرید. سپس می توانید آن را ریز خرد کرده یا رنده کنید. در این مرحله آب لیمو را اضافه کنید. برای اینکه هوموس طعم بهتری داشته باشد، بهتر است از آب لیموی تازه استفاده کنید.

حالا نوبت به مخلوط کردن مواد است. نخود، کنجد، آبلیمو، سیر، نمک و مواد دلخواه را در مخلوط کن بریزید. روغن زیتون را به مخلوط خود اضافه کنید. این به هوموس طعم بهتری می دهد. همه مواد را چند دقیقه با هم مخلوط کنید. اگر فکر می کنید مخلوط خیلی غلیظ است، می توانید مقداری آب اضافه کنید. مخلوط هوموس شما باید صاف و همگن باشد. بعد از این مرحله هوموس را بچشید و در صورت لزوم نمک یا آبلیمو بیشتری اضافه کنید. هوموس را در ظرف مناسبی بریزید و سطح آن را به آرامی با قاشق صاف کنید.

اگر می خواهید غذای خود را تزیین کنید، می توانید از پشت قاشق برای ایجاد حالت دایره ای یا خطی روی سطح آن استفاده کنید. سپس یک قاشق روغن زیتون را روی این سطح بریزید. برای تزیین می توانید از فلفل قرمز یا زردچوبه نیز استفاده کنید. علاوه بر این، در صورت تمایل، مقداری نخود پخته شده را روی هوموس بپاشید. حالا وقت آن است که هوموس را با نان پیتا، سبزیجات خام (مانند هویج یا کرفس) یا چیپس سرو کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که می توانید طعم هوموس را با افزودن مواد دیگری مانند فلفل دلمه ای یا ادویه های مختلف تغییر دهید. این غذا را می توان در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کرد و معمولاً 3-4 روز تازه می ماند.

طرز تهیه هوموس بادمجان را معرفی می کنیم

یکی دیگر از انواع حمص خوشمزه، حمص بادمجان است که در ادامه طرز تهیه آن توضیح داده شده است.

مواد لازم برای تهیه هوموس بادمجان

عنوان مقدار
نخود پخته شده 2 لیوان
بادمجان متوسط 2 عدد
آب لیموی تازه 2 قاشق غذاخوری
سیر 1 یا 2 قرص
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
زردچوبه نصف قاشق
نمک و فلفل در صورت نیاز
آب نخود در صورت نیاز
کارخانه اختیاری
ارده در صورت نیاز
مقدار بادمجان بوته ای تازه 1 کیلوگرم

مراحل تهیه هوموس بادمجان:
بادمجان ها را با دقت انتخاب کنید. بادمجان ها باید پوست صاف و بدون لک داشته باشند. اگر از شعله مستقیم گاز برای کباب کردن استفاده می کنید، ابتدا بادمجان ها را با چنگال سوراخ کنید تا در حین کباب کردن بخار آن خارج شود. سپس بادمجان ها را روی آتش تفت دهید تا دو طرف آن خوب سرخ شوند.

اگر از فر استفاده می کنید، دمای فر را روی 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و بادمجان ها را در سینی فر قرار دهید. همچنین می توانید قبل از گذاشتن بادمجان ها در فر مقداری روغن زیتون روی آن ها بریزید تا بهتر برشته شوند. زمان پخت تقریباً 30 دقیقه است. بعد از تفت دادن بادمجان ها را از روی اجاق یا اجاق گاز بردارید و بگذارید کمی خنک شوند. سپس آنها را پوست بگیرید. برای این کار می توانید از چاقو استفاده کنید. در مرحله بعد گوشت پوست کنده بادمجان را به همراه نخود آبکش شده، کنجد، آبلیمو، سیر، نمک و فلفل به مخلوط کن یا غذاساز اضافه کنید. می توانید روغن زیتون را نیز به مخلوط اضافه کنید که غذای شما را خوشمزه تر می کند. مواد را کاملا با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. بهتر است چند بار مواد را از روی دیواره ها پایین بکشید و دوباره مخلوط کنید. اگر مواد غلیظ شد، می توانید مقداری آب اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید تا رقیق شود.

پس از آماده شدن، هوموس را بچشید و در صورت لزوم نمک یا آبلیمو بیشتری اضافه کنید. در نهایت هوموس بادمجان را در ظرف مناسبی قرار دهید و سطح آن را صاف کنید تا جلوه بهتری پیدا کند. در این مرحله می توانید روی هوموس را با روغن زیتون و ادویه دلخواه تزیین کنید.

انواع حمص را چگونه تهیه کنیم؟

طرز تهیه حمص با ارده چگونه است؟

برای هضم بهتر هوموس می توانید در حین تهیه این غذا از مقداری آرد استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه حمص با ارده

عنوان مقدار
نخود فرنگی کنسرو شده یا خشک 1 لیوان
آرد کنجد 3 قاشق غذاخوری
آب لیموی تازه 3 قاشق غذاخوری
سیر 2 قرص
روغن زیتون 3 قاشق غذاخوری
نمک در صورت نیاز
فلفل سیاه در صورت نیاز
کارخانه اختیاری
این در صورت نیاز

مراحل تهیه هوموس با ارده:

اگر در مرحله اول تهیه هوموس اردلی از نخود خشک استفاده می کنید، آن را یک شب خیس کنید و در آب جوش بپزید تا نرم شود. اگر از کنسرو نخود استفاده می کنید، نخود را از قوطی خارج کرده و آبکش کنید. در این مرحله مواد را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید. حالا روغن زیتون را به مخلوط اضافه کنید.

در مرحله بعد دستگاه را روشن کنید و مواد را با هم مخلوط کنید تا همه مواد یکدست و نرم شوند. اگر مخلوط شما مانند موارد قبل خیلی غلیظ است، مقداری آب اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد. حالا نوبت سرو غذاست. هوموس را در بشقاب سرو بریزید و روی آن را با قاشق صاف کنید. در صورت تمایل می توانید تزئین کنید. این غذای خوشمزه با پیتا، سبزیجات یا سایر غذاهای دلخواه سرو می شود.

حرف آخر؛ هوموس به عنوان یک غذای سالم و خوشمزه با ترکیب نخود، آرد کنجد، سیر و آبلیمو تهیه می شود. همه این مواد حاوی پروتئین و فیبر هستند و می توانند به عنوان یک گزینه عالی برای رژیم غذایی روزانه شما استفاده شوند. با مخلوط کردن صحیح این مواد و افزودن ادویه جات ترشی جات، می توانید یک هوموس خوش طعم، صاف و خامه ای درست کنید. هوموس علاوه بر طعم لذیذ آن را می توان به راحتی با نان پیتا، سبزیجات تازه یا همراه با غذا سرو کرد. این پیش غذا به دلیل سادگی در تهیه و غنی بودن از مواد مغذی گزینه مناسبی برای سفره شماست.

سوالات متداول

هوموس چیست؟

هوموس یک پیش غذای لبنانی است که با نخود و آرد درست می شود.

هوموس را به چند روش می توان پخت؟

هوموس را می توان به روش های مختلفی درست کرد که در اینجا با 4 مورد از آنها آشنا می شویم.

چگونه حمص را سرو کنیم؟

می توان آن را با نان یا سبزیجات سرو کرد.

گردآوری شده از رسانه دیجیکالا