چگونه گردو را در گلدان بکاریم؟

چگونه گردو را در گلدان بکاریم؟

گردو یکی از گیاهانی است که به طور طبیعی دوره رشد طولانی دارد و به طور کلی پردازش و استقرار آن به زمان زیادی نیاز دارد. تاریخچه کشت و کاشت درخت گردو به زمان های بسیار دور و ناشناخته ای برمی گردد، به طوری که ریشه های وحشی گردو ایرانی در کوه های کارپات در شرق اروپا، ترکیه، عراق، ایران، جنوب روسیه و شمال غرب افغانستان یافت شده است. از هیمالیا

به گزارش ستاره، گردو انواع و اقسام زیادی دارد. امروزه با پیشرفت علم کشاورزی و اصلاح نباتات، ارقامی از این گیاه کوتاهتر، پربارتر و متحمل به شرایط محیطی نسبت به گیاه اصلی تولید شده است. این رقم جدید گردو بعد از دو سال حتی در گلدان میوه می دهد و بعد از 5 سال از نظر اقتصادی قابل استفاده می شود. از آنجایی که این درخت کوتاه است، می توان آن را تا 6 سالگی در آپارتمان نگهداری کرد و همین ارتفاع کوتاه شرایط برداشت را تسهیل می کند. بنابراین، در حالی که یک بوته سبز در اطراف آپارتمان وجود دارد، می توانید گردوی تازه را در خانه برداشت کنید.

چگونه گردو را در گلدان بکاریم؟

بذر درخت گردو اصلاح شده را می توان برای کاشت گردو در گلدان تهیه کرد، اما توصیه ما این است که از نهال گردو استفاده کنید تا زودتر به ثمر بنشیند. همچنین بهترین فصل برای کاشت گردو در گلدان اوایل بهار است.

1. برای کاشت درخت گردو از دانه، دانه های گردو را یک شب در یک سطل آب قرار دهید. سپس یک کیسه پلاستیکی غیر متخلخل را با پرلیت مرطوب پر کنید و دانه ها را در پرلیت قرار دهید تا با پرلیت پوشانده شوند. کیسه پلاستیکی را به مدت 3-4 ماه در یخچال قرار دهید و وقتی پرلیت خشک شد آن را مرطوب کنید.

2. گلدان 4 تا 5 لیتری را برای کاشت بذر گردو بعد از 3 تا 4 ماه آماده کنید. گلدان را با مقدار مساوی کمپوست، خاک گلدان و ماسه درشت پر کنید و با هم مخلوط کنید. سپس آب را به مخلوط اضافه کنید تا زمانی که احساس کنید 13 سانتی متر بالای خاک مرطوب شده است.

3. بذر گردو را به عمق 2.5 تا 5 سانتی متر در خاک بکارید و گلدان را در مکانی نیمه سایه قرار دهید.

4. خاک را مرطوب نگه دارید تا 8 سانتی متر بالای خاک همیشه مرطوب باشد. خاک سطحی را زمانی که احساس کردید خشک شد مرطوب کنید. هرگز اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. همچنین از خیساندن کامل خاک خودداری کنید.

5. در صورت کاشت نهال گردو، سوراخی در خاک گلدان ایجاد کنید و نهال را در این سوراخ قرار دهید. مراقب باشید به ریشه ها آسیب نرسانید و آنها را در خاک پخش کنید.

6. ریشه ها را با خاک مرطوب بپوشانید و آنها را به خوبی بکوبید تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود.

7. آبیاری درخت گردو بسیار مهم است، آب ناکافی باعث کندی رشد در گردو، کاهش عملکرد و کیفیت می شود و آبیاری زیاد باعث کندی رشد و بیماری های طوقه و ریشه درخت می شود. همچنین لازم به توضیح است که برای جلوگیری از شیوع بیماری باید به روش آبیاری درخت گردو توجه کرد و آن را به گونه ای آبیاری نکنید که آب به تنه درخت برسد.

شرایط محیطی مورد نیاز برای کاشت درخت گردو

خاک: گردو به خاکهای حاصلخیز و عمیق با زهکشی کافی نیاز دارد. بهترین خاک برای کاشت درخت گردو خاک شنی- لومی و کمی اسیدی با زهکشی مناسب است.

گرما: دمای مورد نیاز گردو بین 7 تا 21 درجه است. گردو در دمای زیر 10- درجه ناپدید می شود. دمای بالای تابستان نیز به مغز آسیب می رساند. دما نباید بیشتر از 43 درجه سانتیگراد باشد.

دیگر: گردو نسبت به درختان دیگر تشنه نور است و برای رشد کامل و بهینه به نور کامل خورشید و تابستان طولانی نیاز دارد.

آبیاری: نحوه و میزان آبیاری درخت گردو بسیار مهم است، نهال گردو در هفته به 2.5 لیتر آب نیاز دارد.

لقاح: گلدان اسپند خود را در اوایل بهار کود دهید. درخت گردو به نیتروژن زیادی نیاز دارد. برای درختان گردو از 3 تا 4 پوند کود سولفات آمونیوم استفاده کنید. کود را به آرامی در اطراف درخت پخش کنید. کود را در فاصله 45 سانتی متری از تنه درخت به خاک اضافه کنید.

آفات و بیماری ها: بیماری های مهم درخت گردو عبارتند از: آنتراکنوز، سوختگی، پوسیدگی ریشه، شانکر، لکه برگی و مرگ گیاه که از نوک برگ و ریشه شروع می شود.

گیاه شناسی گردو

گردو درخت یا درختچه ای است که ارتفاع آن به 25 متر می رسد. بدنی صاف و نقره ای رنگ دارد و در برخی گونه ها خاکستری و برگ های آن شانه ای شکل و معطر است. گلهای نر و ماده گرد به طور جداگانه روی یک درخت ظاهر می شوند. میوه این درخت ساقه ای شکل، در وسط گوشتی و حاوی مواد تلخ است.

پالپ گوشتی میوه فقط در گردوی تازه دیده می شود که تمام قسمت های میوه را می پوشاند. داخل گردو سخت و شکننده است و حاوی دانه‌ای متشکل از 2 لپه بزرگ حاوی مقدار زیادی ماده روغنی است. ارزش غذایی و خواص گردو آن را به غذایی با ارزش تبدیل کرده است.