عمارت پدر موسس کارخانه اتوماسیون تخریب شد

عمارت پدر موسس کارخانه اتوماسیون تخریب شد

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین به گزارش سفرنامه نویس، عمارت تاریخی و ارزشمند موسی، خانه پدری علی اکبر رفوگران، موسس کارخانه بیک اتوماتیک بدون اطلاع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنعت و سایر نهادها تخریب شد. انتظار می رود این عمارت یک مرکز گردشگری سنتی و خانه فرهنگ باشد.

عمارت تاریخی موسویان و باغ آن در زمین برادران «حسین و کریم شریفی حقیقی» ساخته شده است. برادران شریفی در قسمت شمالی همین عمارت یخچال طبیعی ساخته و وقف عموم کردند و متأسفانه در آن زمان تخریب شد. دهه 50

عمارت مورد نظر توسط افرادی به نام های یحیی کارلو، حاج میرزا علی اف (اعضای اتاق بازرگانی)، نصرالله قانع میلانی و قربانعلی شرقی در سال های 1310 تا 1321 خریداری شد و سرانجام تا سال 1321 علی رفوگران بیگ (پدر علی) به این شهر آمد. ایران اکبر رفوگران، موسس بیک، این عمارت زیبا را خرید.

علی رفوگران از تجار و کسبه بازار بود که لوازم التحریر و غیره می فروخت. در کشتزارها کار می کردند و به همین دلیل در میان بازاریان به علی طاهریان معروف بودند. علی رفوگران و کاظم رفوگران (برادران) به دلیل وضعیت بد اقتصادی و شکست مالی بازرگانان در جنگ جهانی دوم، در سال 1323 خانه را به سید ابوالقاسم موسویان واگذار کردند.

ویژگی های عمارت موسویان

آدرس عمارت موسویان: بزرگراه شهید محلاتی (کمال هستی قدیم، آهنگ قدیمی)، خیابان شهریور (شهباز قدیم)، پلاک 17. استان تهران، شهر تهران، 11 و 292 (شمال بنیش باغ).

این عمارت مجلل در دو طبقه حدود 200 متری در زمینی به مساحت 1200 متر مربع ساخته شده است، دیوار شمالی با پنجره های معلق روشنایی عمارت را تامین می کند، در ضلع جنوبی خانه باغ پربار و پرباری بیش از 30. درختان بی ثمر منطقه سرسبز دلپذیری را ایجاد کردند. در حیاط جنوبی حوض و حوضی به طول تقریبی 20 متر و در قسمت غربی بنا دو ساختمان دربان وجود داشت.

دیوار جنوبی با کاشی معرق تزئین شده بود، سرستون‌های عمارت تحت تأثیر هخامنشی شبیه به ستون‌های کاخ آپادانا در شوش گچ بری شده بود و نماد فروهر در بالای بالکن شرقی خودنمایی می‌کرد.

ماجرای تخریب عمارت موسویان

سیدابوالقاسم موسویان، مالک این خانه که در اوایل دهه 80 به فکر حفظ بنا بود، مکاتبات مختلفی با نهادها و سازمان های ذیربط نوشت و این بنای زیبا را به مرکز گردشگری سنتی، فرهنگسرا، تالار، مرکز اقامتی تبدیل کرد. و غیره آقای محمود احمدی نژاد نیز به عنوان شهردار تهران دستور مثبتی برای این خانه دادند اما…

اما در طرح تفصیلی شهر تهران، این خانه به عنوان بنای ارزشمند مشخص نشده بود و وزارت میراث، گردشگری و صنعت به هیچ عنوان این خانه را شناسایی نکرد و مسئولان شهرداری تهران بدون مجوز مجوز تخریب و مرمت آن را دادند. . این تحقیقات رسمی از سوی وزارتخانه است و اکنون باید یک برج تجاری مسکونی چند طبقه در محل خالی این عمارت زیبا ساخته شود.

سوال آخر این است که پاسدار میراث این سرزمین کیست؟ پس آقای سیدرضا صالحی امیری که هیچ تجربه و تخصص تجاری در زمینه گردشگری و میراث ندارد و فقط در شهرداری که اجازه تخریب این ملک را داده است کار می کند، می تواند آینده روشنی برای میراث این سرزمین داشته باشد. ?

عمارت پدر موسس کارخانه اتوماسیون تخریب شد

عمارت سیدابالقاسم موسویان پس از تخریب

259

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین