عوارض وحشتناک پیرسینگ؛ از التهاب و عفونت گرفته تا خفگی

عوارض وحشتناک پیرسینگ؛ از التهاب و عفونت گرفته تا خفگی

گوش، ابرو، لب، بینی و غیره؛ موج سوراخ های عجیب و غریب از دختران به پسران نیز سرایت کرده است. شاید تا همین چند وقت پیش فقط در فضای مجازی امکان دیدن این سبک مد وجود داشت، اما حالا این سبک مد آرام آرام در میان برخی از جوانان عالمد جا برای خود باز می کند. اوایل بیشتر دخترها مشتری استفاده از این حلقه های فلزی براق بر روی بدن خود بودند، اما اکنون به قول خودشان پیرسینگ تیرپ اسپرت و بدون جنسیت شده است.

به گزارش مهر، انجام تعداد محدودی جراحی پلاستیک توسط پزشکان و جراحان عمومی طبیعی است اما اکنون بسیاری از آرایشگاه های زنانه و مردانه و حتی گاهی داروخانه هایی که نه پزشک مجرب و نه متخصص زیبایی دارند، به راحتی این پیرسینگ ها را نصب می کنند. آنها انجام می دهند برخی از آنها مرزهای مشتری مداری را پشت سر گذاشته اند و اگر بخواهید این کار را در خانه شما با یک درخواست تلفنی غیرممکن انجام می دهند.

اما آنچه کمتر به آن اهمیت داده می شود، توجه به مشکلات سلامتی این روش به اصطلاح زیبایی است. مراجعه به کلینیک های درمان عفونت پوست به زودی عواقب این سهل انگاری را به شما نشان خواهد داد.

در کشور ما پزشکان عمومی یا متخصصان زیبایی پیرسینگ را در مطب و به صورت سرپایی انجام می دهند، اما میزان آن ها چندان سرپایی نیست. وقتی با یکی از کلینیک های شمال تهران تماس گرفتیم، مشخص شد که قیمت پیرسینگ برای هر قسمت از بدن متفاوت است، اما سوراخ کردن غضروف گوش و بینی حدود 150 تا 200 هزار تومان برای شما هزینه دارد.

لب ها، ناف و غیره حفاری سخت تر است و در نتیجه قیمت آن بالاتر می رود. سیستم کنترلی در وزارت بهداشت مانع از چنین اقدامات محدودی نمی شود. شاید آنها بدانند که تعداد متقاضیان این شغل بسیار بیشتر از قبل است و به هر حال کلینیک ها این کار را با رعایت بهداشت بیشتر انجام می دهند.

غافل نباشید / ریسک دارد

رئیس سابق مرکز تحقیقات ایدز ایران و متخصص بیماری‌های عفونی مینو محرز در مورد این موضوع چنین می گوید: گفته می شد که برخی از اعمال زیبایی مانند خالکوبی و پیرسینگ در اوایل مد و محبوبیت انجام می شد. می تواند خطر ابتلا به ایدز را به دلیل عدم رعایت قوانین بهداشتی افزایش دهد. اما احتمال انتقال ویروس ایدز از طریق پیرسینگ به دلیل رعایت قوانین بهداشتی در مراکز زیبایی و آرایشگاه ها کاهش یافته است. اما چنین اقداماتی همیشه با خطراتی همراه است که نباید نادیده گرفته شوند.

وی با بیان اینکه از آنجایی که از سوزن در جراحی هایی مانند پیرسینگ استفاده می شود، باید به نکات بهداشتی توجه زیادی شود، تصریح کرد: از آنجایی که پیرسینگ بدن با ابزارهای دست ساز انجام می شود، این ابزارها زمینه مناسبی را برای ویروس ها و عفونت ها ایجاد می کنند که این عفونت ها مکرر هستند. در پیرسینگ مشاهده می شود و در صورت عدم رعایت بهداشت، متقاضی می تواند به بیماری های هپاتیت B و C مبتلا شود.”

هپاتیت و ایدز در انتظار شماست

محرز می گوید: انجام این جراحی های پلاستیک را بدون خطر نمی دانیم، اما آرایشگاه ها و مراکز زیبایی که عمل هایی مانند خالکوبی و پیرسینگ را انجام می دهند باید ابزار برشی که برای مشتریان استفاده می کنند را با الکل کاملا ضد عفونی کنند، در غیر این صورت باید برای هر کدام از دستگاه های استریل شده جدید استفاده کنند. مشتری در واقع، استفاده از یک دستگاه برای بیش از یک مشتری، احتمال ابتلا به ایدز و سایر بیماری ها را تا حد زیادی افزایش می دهد.

ادامه می‌دهد: در برخی از مراکز آلوده این عمل می‌تواند منجر به بیماری‌های عفونی خطرناکی شود که فرد برای مدت طولانی به آن مبتلا می‌شود. به همین دلیل بسیار ضروری است افرادی که قصد انجام کارهای زیبایی مانند خالکوبی و پیرسینگ را دارند به کسانی که این خدمات را ارائه می دهند یادآوری کنند که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید از وسایل یکبار مصرف و بهداشتی برای خود استفاده کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: اگرچه ویروس ایدز از طریق سرنگ‌های مشترک معتادان، از مادر مبتلا به جنین و از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، اما ممکن است استفاده مکرر از خالکوبی و سوزن‌های سوراخ‌کننده نیز باعث این بیماری شود. فردی که از این بیماری یا سایر بیماری های عفونی پوستی رنج می برد. توصیه ما این است که جوانان کمتر به این مدهایی که خطرات جدی دارند تمایل داشته باشند و سلامت خود را در اثر سهل انگاری از دست ندهند.

پدیده ای به نام مهمانی خالکوبی و پیرسینگ

آمارها نشان می دهد جوانانی که به پیرسینگ حساسیت دارند و اگزمای پوستی شدید دارند مشتریان دائمی کلینیک های درمان عفونی پوست هستند.

رئیس سابق شبکه هپاتیت ایران و متخصص هپاتیت دکتر موید علویان می گوید: یکی از شایع ترین علل ابتلا به هپاتیت C در زنان، انجام عمل های زیبایی مانند خالکوبی، سوراخ کردن و استفاده از سوزن های غیربهداشتی است. موارد هپاتیت در مردان نیز به دلیل خالکوبی و مهمانی های دسته جمعی گزارش می شود. خطر ابتلا به هپاتیت در اثر خالکوبی و سوراخ کردن نیز به تهاجمی بودن آنها بستگی دارد، به این معنی که هر چه عمیق تر باشد و خون بیشتری با آن تماس پیدا کند، احتمال ابتلای افراد به هپاتیت بیشتر می شود.

وی می افزاید: احتمال ابتلا به هپاتیت زمانی افزایش می یابد که به مراکز خالکوبی و پیرسینگ مراجعه می کنید که خدمات دهندگان آن نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند و آموزش نمی بینند. به طور جداگانه مورد استفاده قرار گرفته است، اما این موضوع در طول این مطالعه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

خونریزی مشکل ساز ناشی از پیرسینگ

علویان معتقد است افرادی که برای پیرسینگ اقدام می کنند بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت هستند و می افزاید: گفته می شود احتمال ابتلا به ایدز در اثر خالکوبی و سوراخ کردن کمتر از هپاتیت است زیرا به طور کلی آمار هپاتیت در کشور بالا است. بالاتر از میزان ایدز؛ بنابراین، خطر انتقال از طریق خالکوبی و سایر درمان های زیبایی مرتبط با خون نیز افزایش می یابد.

هنگام نصب حفاری خونریزی رخ می دهد. از آنجایی که این خونریزی ها در برخی از بافت ها مانند ناف و ابرو بیشتر است، احتمال عفونت نیز بیشتر است. به خانم ها و آقایان توصیه می کنیم تا حد امکان از این کارها دوری کنند و در این صورت به مراکز ایمن مراجعه کنند، زیرا در صورت انجام درمان های زیبایی در مراکز بهداشتی، خطر ابتلا به ایدز و هپاتیت کاهش می یابد.

خطر عفونت پوستی سوراخ/اسکار را خراش ندهید

عواقب نصب حفاری به همین جا ختم نمی شود.

عضو هیئت مدیره و متخصص پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران امیرهوشنگ احسانی عوارض این روش را در 2 دسته تعریف می کند: از جمله عوارض این روش ابتدا باید به عفونت هایی اشاره کرد که وارد فضای زیر پوستی می شوند. و بسیاری از این عوارض با زخم همراه است. دیگری حساسیت های ناشی از این عملیات کوچک است که می تواند منجر به مشکلات اساسی شود.

وی ادامه می دهد: عفونت ها می تواند از انواع ساده مانند زرد زخم و تبخال یا عفونت های خطرناکی مانند HBS (هپاتیت) و HIV (ایدز) باشد و البته نادر است. دسته دیگر از عوارض جانبی، حساسیت های موضعی است. این عوارض که ممکن است در نواحی تماسی و غیر تماسی ایجاد شوند، با خارش تشدید می شوند.

ترک جای زخم برای همیشه و حرکت سوراخ سوراخ

این متخصص پوست با بیان اینکه تحریک مزمن و طولانی مدت لب ها منجر به سرطان پوست می شود، می گوید: سوراخ شدن بینی نیز می تواند باعث عفونت در سوراخ بینی شود. اما در صورت سوراخ شدن اطراف ناف و آویزان شدن زیور آلات در این ناحیه، احتمال ایجاد اسکار وجود دارد. علاوه بر این، در افراد چاق و زنان باردار، این سوراخ جابجا شده و تغییر شکل می دهد. از سوی دیگر، اصطکاک لباس یا کمربند در آن ناحیه ممکن است باعث التهاب، عفونت و ایجاد زخم شود.

دکتر به گفته احسانی، برخی فکر می کنند سوراخ کردن هر قسمتی از گوش بی خطر است. اما تنها جایی که تقریباً منطقه امن محسوب می شود، مکان قدیمی و سنتی نورمه گوش است. سوراخ کردن لاله گوش به دلیل ساختار غضروفی این ناحیه می تواند مشکل ساز باشد.

از التهاب و تورم گرفته تا خفگی

دکتر رضایی درباره پیرسینگ نیز هشدار می دهد: بهتر است از این ابزار استفاده نشود زیرا خطر عفونت و سایر عوارض را به همراه دارد. البته دامنه عوارض جانبی گزارش شده در عمل در مورد پیرسینگ بدن گسترده تر و متنوع تر است. به عنوان مثال، سوراخ کردن لب و زبان، از آنجایی که اینها بافت های بسیار خونی بدن هستند، احتمال خونریزی شدید و التهاب و عفونت جدی وجود دارد.

وی می افزاید: گاهی به دلیل سوراخ شدن لب و زبان ورم شدید ایجاد می شود که منجر به بسته شدن راه های هوایی و اختلالات تنفسی می شود. علاوه بر این، گردنبند می تواند پاره شده و وارد گلوی فرد شود و باعث خفگی شود. افتادگی لب و زبان ممکن است باعث پر شدن دندان ها شود یا صحبت کردن را برای فرد مشکل کند. جامعه پزشکی با همه این بیماران در کلینیک ها مقابله می کند و این گونه مدها را به صورت کاملا علمی نقد می کند. امیدواریم گفتگوهای ما برای جوانان موثر باشد و از انجام این اقدامات به طور جدی خودداری کنند.

جریمه 580 میلیون تومانی متخلفان

معاون درمان وزارت بهداشت دکتر سعید کریمی یکی از مشکلات پیش روی وزارت بهداشت را دخالت افراد غیر مجاز، فاقد صلاحیت و غیرپزشکی در امور پزشکی به ویژه در حوزه زیبایی دانست.

وی تصمیم دولت مبنی بر اصلاح ضعف قانونی در ارتباط با پزشکان و مداخله افراد غیرمجاز در حوزه سلامت را اینگونه توضیح می دهد: با توجه به ضعف قانونی، جریمه تخلف پزشکان 5 میلیون تومان بوده است، این یک امر نبوده است. پنالتی بازدارنده هیات دولت با تصمیم مورخ 13 تیر 1403 این جریمه را برای بار اول به 580 میلیون تومان و برای بار دوم به یک میلیون و 160 میلیون تومان افزایش داد.

قائم مقام وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد با این جریمه افراد نالایق در امور پزشکی دخالت نکنند و سلامت مردم را به خطر نیندازند.

کریمی همچنین از مردم خواست با مراجعه به پایگاه دانش سازمان نظام پزشکی از پزشک بودن فردی که می خواهند امور درمانی خود را به او بسپارند مطمئن شوند تا گرفتار ترفندهای فریبکارانه و دستکاری نشوند. افرادی که با سلامت مردم بازی می کنند تحت تعقیب هستند.