به گزارش خبرگزاری انتخابتو، نیمه شب یکم مهرماه سال گذشته خبر وحشتناک قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر منتشر شد. حالا پس از گذشت یک سال، اهالی سینما در فرهنگسرای نیاوران گرد هم آمدند تا یاد و خاطره این دو هنرمند و سینماگر مهم روزگارمان را گرامی بدارند.
به گزارش مهر، هنرمندانی چون بهمن فرمان آرا، گوهر خیراندیش، سروش صحت، حبیب رضایی، هوشنگ گلمکانی، نورا هاشمی، فریده سپاه منصور، مائده طهماسبی، شهرام مکری، ماهوش وقاری، منوچهر شهسواری، علی دهکردی رویداد این مراسم
این بزرگداشت با عکس های قدیمی داریوش مهرجویی با موسیقی فیلم قرن و اجرای اصغر نعیمی آغاز شد.
ما عاشق فیلم های شما شدیم
محسن امیریوسفی تهیه کننده سینما و رئیس انجمن کارگردانان گفت: امشب مراسم بزرگداشتی به مناسبت سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار می کنیم. من از نسلی هستم که از جوانی به «اجارهها» و «هامون» میخندیدم و دوست داشتم. دههها بود که فیلمهای روشنفکری و طنز استاد را تماشا میکردیم، اما هیچوقت فکر نمیکردیم با چنین اخبار وحشتناکی مواجه شویم. امشب شب وحشت است. امشب پس از یک سال گرد هم آمدیم تا این دو عزیز را گرامی بداریم. امیدوارم عاملان قتل این دو زندگی هر چه زودتر به دست عدالت سپرده شوند.
اصغر نعیمی گفت: آقای مسعود کیمیایی به دلیل مشکلاتی نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند اما به احترام دوست قدیمی خود و فیلمساز بزرگی چون استاد مهرجویی فیلمی را برای ما ارسال کردند.
چه کسی پاسخگوی این مرگ ها خواهد بود؟
کیمیایی در این ویدئو درباره دوست سابقش گفت: داریوش مهرجویی زیر فشار جان خود را از دست داد. سینمای ما تا حد مرگ له شد و ما سابقه له شدن را داریم. چه کسی پاسخگوی این مرگ ها خواهد بود؟ هنر در ایران رو به تعطیلی است. چگونه می توان از رفتن جسد داریوش مهرجویی صحبت کرد؟ آنچه باقی می ماند میراث اوست نه چهره او. هر وقت دلم برای داریوش تنگ می شود چند تا از فیلم هایش را می بینم.
من نمی توانم چنین قتلی را تصور کنم
بهمن فرمان آرا روی صحنه رفت و گفت: باورم نمی شود یک سال گذشته و زخم این جنایت هنوز باز است و جوابی نیست. من و داریوش 50 سال است که با هم دوست هستیم و با هم از لس آنجلس به ایران آمدیم. در این مدت جلسات و درخواست های زیادی با هم داشتیم اما یک مورد مربوط به فیلم «دایره مینا» را برایتان می گویم. شما می دانید که چگونه همیشه با فیلمسازان خوب رفتار کنید. این اتفاق نه قبل و نه بعد از انقلاب رخ داده است. فیلم «دایره مینا» در آن زمان به دلایل زیادی توقیف شد تا اینکه من و داریوش تصمیم گرفتیم برای پخش به شرکت نفت برویم. قرار بود این فیلم را به نظام پزشکی بدهند و اجازه دهند. به آن سالن رفتیم و قرار شد رئیس شرکت نفت برای تماشای فیلم بیاید. قبل از شروع فیلم آقای اقبال گفت از این فیلم بدشان می آید. بعد از جلسه سخنرانی آقای مهرجویی خطاب به دکتر. قرار شد با اقبال ملاقات کند.
وی افزود: سینما نیاگارا را برای نمایش فیلم های اجتماعی به مردم اجاره کردیم. اولین فیلم قرار بود «دیره مینا» باشد. اما این سینما آتش گرفت و نتوانستیم فیلم را نمایش دهیم.
فرمان آرا در پایان خاطرنشان کرد: هرگز نمی توانم تصور کنم که این قتل وحشیانه چگونه رخ داده است. به ما گفته شد که اجازه ندارید در مورد آن صحبت کنید. امروز بعد از یک سال با هم ملاقات می کنیم، اما نه داریوش در بین ماست و نه قاتلانش شناسایی شده اند. میراث پوراحمد را هم فراموش کرده ایم. در نهایت می گویم داریوش دوست من است و هنوز در ذهن من است.
سیروس الوند همچنین گفت: فکر می کنم وقتی از لس آنجلس آمد اولین نفری بودم که با او مصاحبه کردم. لهجه اش آمریکایی بود اما جدی می گفت می خواهم فیلم کنایه ای بسازم. فکر می کردم چنین چیزی ممکن نیست اما مهرجویی فیلم «گاو» را که یکی از ماندگارترین آثار سینمای ایران است ساخت. در آن زمان عده ای اجازه اکران این فیلم را ندادند اما هرتز. امام (ره) در سخنان خود با بیان اینکه گاهی فیلمسازان ما از آثار خارجی فیلم بهتری می سازند، فیلم «گاو» را مثال زدند. این جمله مشکلات این فیلم را حل کرد.
گوهر خیراندیش سخنران بعدی این مراسم گفت: همه کسانی که در سینما جان باختند همیشه خواهند بود و ناپدید نمی شوند. آقای رضا صائمی امروز در صفحه فضا یادداشتی نوشتند، می خواهم آن را برای شما بخوانم.
آقای مهرجویی سعدی سینمای ایران است
خیراندیش پس از خواندن یادداشت رضا صائمی گفت: من احساس غرور و شرمندگی می کنم چون خیلی کوچکتر از آن هستم که بتوانم درباره آقای مهرجویی صحبت کنم. من در اصفهان زندگی می کردم و وقتی فیلم «هامون» اکران شد، دیوانه شدم و بلافاصله دو بار این فیلم را در سینما تماشا کردم. بعد دوباره فیلم باخ را گوش کردم و بعد از آن فیلم آقای شکیبایی و بیتا فرهی برایم ستاره شدند. قبل از آن نمی دانستم آقای سرشار چنین بازیکنی است و آقای اویسی هم چنین شوخ طبعی دارد. وقتی فیلم «مهمان مادر» را تماشا کردم خیلی گرسنه بودم چون فیلم های آقای مهرجویی جان دارد و در وجود ما نفوذ می کند. این همیشه برای من سوال است که او چگونه توانسته این نوع بازی را از بازیگران بگیرد؟ چگونه از دیالوگ دشوار استفاده می کرد؟ آقای مهرجویی سعدی برای من سینمای ایران است چون به زبان بسیار سخت ساده و دوری دست یافته اند.
دردناک ترین اتفاق سینمای ایران
محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت: قتل هولناک همچنان مبهم و دارای جنبه های پنهان است. به نظر من این قتل دردناک ترین اتفاق سینمای ایران است. می خواهم درباره نقش بی بدیل آقای مهرجویی در تاریخ سینمای ایران صحبت کنم. شاید در تاریخ سینما بلاتکلیفی وجود داشته باشد و راه حل این بلاتکلیفی ها همیشه در دست عده ای خاص است. شاید نسل امروز افسانه هایی چون داریوش مهرجویی را آنطور که باید نشناسد. وظیفه ما این است که به نسل جدید آنچه در سینما انجام داده اند یادآوری کنیم.
او فیلمی برای آزادی انسان ساخت
پرویز شهبازی در این مراسم گفت: صحبت از داریوش مهرجویی هم سخت است و هم آسان. بعدها با آثار مدرن مهرجویی بیگ آشنا شدیم و سینما را نزد او آموختیم. سینمای آقای مهرجویی انسانی بود و دغدغه مردم را داشت. آقای مهرجویی برای آزادی انسان فیلم ساخت.
فریدون جیرانی به دلیل اینکه در سفر بود یادداشتی به این یادمان فرستاد. کیانوش عیاری نیز برای این بزرگداشت یادداشتی برای داریوش مهرجویی ارسال کرد.
محمدعلی سجادی در بخشی دیگر از این مراسم گفت: در فرهنگ ما تعاریف مختلفی از ذهن وجود دارد و در همه آثار ایشان چه بر اساس عرفان و هستی شناسی و چه بر اساس تعاریف امروزی از آقای مهرجویی حرکتی بین این دو وجود دارد. عقل و جنون و برعکس متأسفانه در جامعه امروز ما حاشیه بر متن غلبه دارد.
علیرضا داودنژاد نیز برای این مراسم پیام تصویری ارسال کرد.
مریم مهرجویی دختر بازمانده داریوش مهرجویی نیز در پیامی تصویری گفت: بعضی ها فیلم می سازند، بعضی ها جاده می سازند. پدرم جزو کسانی بود که این سفر را انجام داد. با وجود اینکه او دیگر در این دنیای فیزیکی نیست، راه او ادامه دارد.
مینا بزرگمهر خواهرزاده داریوش مهرجویی نیز گفت: از بچگی شانس آوردیم که زندگیمان مثل یک سیرک بزرگ بود. ما نسل بچه های دهه 60 هستیم و چیزهایی که نسل قبل از ما برای ما گذاشتند، این موارد برای ما بسیار حیاتی است. وقتی این بزرگان را از دست می دهیم، متوجه می شویم که ماندن فردی مثل داریوش مهرجویی در ایران و خلق آثار فاخر برای ما چه افتخار بزرگی بود.
مجید برزگر همچنین اظهار داشت: آقای مهرجویی در تمام عمر این شانس را داشت که مورد تقدیر قرار گیرد. گرما، فشار و تاریکی هیچ گاه در تاریخ سینمای ما کم نبوده است، اما 22 مهر 1402 وحشتناک ترین روز سینمای ایران بود. گشایش و روشن شدن این پرونده خواسته سینمای ایران است.
ابوالحسن داوودی پس از این مراسم در سخنانی گفت: حدود یک ماه پیش خانه سینما مراسم یادبود آقای مهرجویی و پوراحمد را برگزار کرد که متأسفانه چهره های آشنای سینما در آن مراسم حضور نداشتند اما اکنون خوشحالم که دست اندرکاران و بزرگان سینما هستند. در میان ما در این مراسم حضور دارند. سینما را با نگاه و صحبت در مورد آثار آقای مهرجویی آموختم. همه میدانید که در حال حاضر در شرایط بحرانی هستیم، اما من میخواهم درباره آشتی صحبت کنم. جامعه ایران چهل سال است که دوام آورده و سینمای ایران با وجود تمام خلأهایی که وجود دارد بیشترین امتیاز را در دنیا کسب کرده است. سوال من این است؛ اگر در رابطه با قتل داریوش مهرجویی و خودکشی کیومرث پوراحمد به جامعه فیلمساز ما پاسخ درستی داده نشود قطعا ابعاد و عواقب بدی خواهد داشت.
پس از این مراسم فیلم سینمایی «دایره مینا» به کارگردانی داریوش مهرجویی برای حاضران به نمایش درآمد.
۲۴۳
گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین
ارسال پاسخ