فشار خون بالا قاتل خاموش است/ تغییر سبک زندگی بهترین راه برای کنترل این بیماری است

فشار خون بالا قاتل خاموش است تغییر سبک زندگی بهترین

به گزارش خبرگزاري ايمنا، فشار خون يكي از مهم ترين علائم حياتي انسان است، افزايش و كاهش فشار خون يك بيماري و مشكل بسيار خطرناك و يكي از شايع ترين بيماري ها و مشكلاتي است كه مي تواند منجر به بیماری های قلبی عروقی شود. مشخص است که فشار خون بالا است که باعث نارسایی کلیه، سکته و سکته قلبی می شود و طبق آمار بیش از 30 درصد بزرگسالان در جهان از فشار خون بالا رنج می برند که این میزان نشان دهنده فشار خون بالا است. چقدر این بیماری به ما نزدیک است و باید در جوانی به فکر این بیماری باشیم تا در دوران پیری از خطر آن در امان بمانیم.

فشار خون بالا در افراد بالای 45 سال شایع است که در این میان سهم مردان بیشتر از زنان است، در افراد بالای 65 سال این آمار برعکس است، بنابراین زنان بیشتر تحت تاثیر فشار خون بالا، خون بالا قرار دارند. فشار. درمان فشار خون می تواند کیفیت زندگی افراد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، فشار خون بالا یکی از شایع ترین بیماری هایی است که در بسیاری از موارد علائم قابل مشاهده ای ندارد و تا زمانی که آسیب های جبران ناپذیری به قلب، ریه ها، رگ های خونی وارد نکند، بدون اندازه گیری قابل تشخیص نیست. مغز و کلیه به طور متوسط ​​از هر پنج نفر یک نفر مبتلا به فشار خون بالا یک نفر از این موضوع آگاه نیست.

ضمن بررسی جزئیات بیشتر این موضوع و پیدایش اختلال فشار خون بالا، زمان تشخیص این بیماری، علل بروز این عارضه، میزان بروز آن و پیامدهای درمان خودسرانه افراد مبتلا به این بیماری، رامش حسین خانی مسئول برنامه پیشگیری از بیماری است قلبی عروقی دیابت و دیابت، گروه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشستیم که در ادامه می خوانید:

ایمنا: فشار خون چگونه در بدن انسان ایجاد می شود؟

حسین هانی: فشار خون نیرویی است که قلب به عنوان یک پمپ در بدن عمل می کند و خون وارد شده به قلب را به تمام قسمت های بدن می فرستد. فشار خون دو عدد دارد، مثلاً 12 برابر با هشت یا 120 میلی متر جیوه است. برابر هشتاد در پمپاژ قلب انقباض و انبساط وجود دارد، در صورت انقباض حداکثر فشار را به خون وارد می کند، این فشار را مثلا عدد 120 را حداکثر فشار یا سیستول می گویند و حالت استراحت کنید مثلا عدد 80 که حداقل فشار یا دیاستول در نتیجه وقتی فشار خون ذکر می شود، منظور از دو عدد ذکر شده، پمپاژ قلب است.

ایمنا: چه زمانی فشار خون یک بیماری یا اختلال محسوب می شود؟

حسین هانی: فشار خون بالا مهم ترین بیماری از نظر بار بیماری در تمام دنیاست، بار بیماری شایع ترین علت مرگ و میر است و ناتوانی ها و عوارض زیادی را به همراه دارد، بنابراین این بیماری بسیار مهم است و مردم باید به آن توجه کنند. تا زمانی که فشار خون نرمال باشد مشکلی وجود ندارد اما اگر این عدد از عدد خاصی بیشتر شود بیماری یا اختلال است. عدد طبیعی و فشار خون طبیعی باید زیر 120 و بالای هشتاد باشد. اگر بالاتر از این عدد باشد، به این معنی است که فرد مبتلا به پیش دیابت است، اما اگر رقم فشار خون از 140 به 90 افزایش یابد، به این معنی است که فرد فشار خون بالایی دارد و باید به حالت عادی برگردد. با تغییر سبک زندگی

ایمنا: تشخیص قطعی فشار خون چقدر طول می کشد تا به طور قطعی فرد مبتلا به این بیماری اعلام شود؟

حسین هانی: با وجود اینکه این کار با کمک فشارسنج انجام می شود و با دو عدد مواجه هستیم، در نهایت تشخیص فشار خون مشکل است. با این حال، با یک اندازه گیری این اتفاق نمی افتد زیرا احتمال دارد فرد در این موقعیت قرار بگیرد. اندازه گیری ها باید به گونه ای انجام شود که ایالت در شرایط مختلف و در زمان های مختلف روز و در روزهای مختلف، میانگین های متفاوتی از خود داشته باشد، ترجیح داده می شود امروز اگر افراد در خانه دستگاه فشار خون دارند، فشار خون خود را اندازه گیری کنند. دو بار در هفته. هفته ای دو بار صبح و عصر چهار عدد بگیرید و این اعداد را روی کاغذ یادداشت کنید و دکتر را ببرید تا میانگین اعداد را بگیرد و اگر این میانگین بیشتر از 140 باشد آن را نزد پزشک ببرید. یا بالای 90، گفته می شود که فرد دارای فشار خون بالا است.

فشار خون بالا قاتل خاموش است/ تغییر سبک زندگی بهترین راه برای کنترل این بیماری است

ایمنا: چه عواملی باعث افزایش فشار خون در فرد می شود؟

حسین هانی: فشار خون بالا یک بیماری عفونی با علت خاصی نیست، اگر فردی دارای یکسری عوامل خطر باشد، احتمال ابتلا به این عارضه بسیار زیاد است. میزان ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد، علاوه بر این، سابقه خانوادگی، جنسیت، سبک زندگی و تغذیه، مصرف غذاهای شور و فرآوری شده، افراد را به سمت این بیماری سوق می دهد فشار خون بالا، احتمال ابتلا به دیابت و اختلالات چربی بسیار بالا خواهد بود، بیماران این گروه باید آزمایش سالانه را در نظر بگیرند، اگر این بیماری کنترل نشود، یک بیماری خاموش است. قاتل انسان

ایمنا: فرد مبتلا به فشار خون باید به چه نکاتی توجه کند؟

حسین هانی: فردی که برای اولین بار متوجه فشار خون خود می شود باید به طور منظم با پزشک مشورت کند و همکاری کند، زیرا ممکن است زمانی که فرد عصبانی است یا زمانی که به پیاده روی سریع می رود یا برای مدت طولانی در هوای گرم راه می رود، با پزشک مشورت کند و همکاری کند. . افزایش فشار خون به معنای مراجعه به پزشک است، بنابراین فرد باید در مناسبت های مختلف چندین بار به پزشک مراجعه کند، به طوری که پزشک معدل ارقام مختلف فشار خون را می گیرد و میانگین ارقام را می گیرد برای اولین بار به عنوان بیمار مبتلا به فشار خون اعلام می شود، سپس چندین بار برای تشخیص قطعی بیماری باید به پزشک مراجعه کند. در درمان با میانگین اعداد دقت لازم را داشته باشید.

ایمنا: درباره شیوع فشار خون در جامعه توضیح می دهید؟

حسین هانی: شیوع فشار خون بالا یکی از شایع ترین بیماری های مزمن است که افراد بالای 18 سال را در جهان گرفتار می کند. طبق آمار ارائه شده در سال 1400 مشخص شد که تقریباً یک سوم بزرگسالان دارای فشار خون بالا هستند و میزان بروز آن در حال افزایش است. میزان ابتلا به این بیماری در استان اصفهان نیز رو به افزایش است. شیوع فشار خون در افراد بالای 18 سال 33 درصد است و می توان گفت از هر سه نفر در گروه سنی بزرگسالان یک نفر به فشار خون مبتلا است. نرخ بالاست با توجه به اینکه این رقم برای استان کاملاً بالاست و این موضوع به سن افراد بستگی دارد، باید بدانیم که با افزایش سن احتمال ابتلا به فشار خون بالا می رود و در افراد مسن. میزان ابتلا به این بیماری بسیار بیشتر از افراد جوان است.