قلیان اکسیژن چیست؟ / پاکدم می تواند جایگزین تنباکو و نیکوتین شود

قلیان اکسیژن چیست؟ پاکدم می تواند جایگزین تنباکو و

انتخابتو، اخیرا موضوعی به نام قلیان اکسیژنی بر سر زبان ها افتاده و توجه بسیاری از طرفداران و مخالفان را به خود جلب کرده است. به گفته مسئولان وزارت بهداشت؛من حذف کردم«قلیان اکسیژن» ثبت اختراع بوده و طبق برنامه کاری ارائه می شود.

در واقع مسئولان مربوطه در یک طرح بالینی و تجربی از ترکیب گازهای شیمیایی N2O و اکسیژن برای کاهش مصرف دخانیات در بین جوانان استفاده می کنند که به گفته کاربران باعث ایجاد احساس شادی و نشاط می شود. خلسه موقتی می شود؛ بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه اداره کل مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت وی در این زمینه می گوید: طرح مطالعاتی قلیان های اکسیژنی یا دستگاه پاک دم در حال حاضر حدود دو سال است که در 10 استان کشور به صورت آزمایشی و زیر نظر وزارت بهداشت اجرا می شود.

وی می افزاید: این دستگاه پس از دریافت تاییدیه از سازمان غذا و دارو به عنوان یک وسیله پزشکی ثبت اختراع و به ثبت رسید و استانداردها در سازمان غذا و دارو لحاظ شد. گازهای N2O مطابق با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان غذا و دارو استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که آنها به سلامت افراد آسیب نرسانند.

رئیس دبیرخانه اداره کل مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و همچنین به درخواست سایر کشورها دانشگاه ها، فاز آزمایشی این طرح در خراسان شمالی انجام می شود، هماهنگی برای توسعه آن در استان های زنجان و زنجان فراهم شد.

ولی زاده می گوید: این طرح همچنان در مرحله آزمایشی است و پس از مشخص شدن نتایج مطالعه انجام شده زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی ذیربط. در صورت اثبات اثربخشی و تاثیر آن در کاهش مصرف قلیان در سراسر کشور اجرا می شود.

در ادامه آمده است: وزارت کشور نیز این موضوع را به استان های مجری طرح ابلاغ کرده و نمونه برداری از استان های محدوده این طرح در حال انجام است. با توجه به شاخص های در نظر گرفته شده مشخص شد استفاده از دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن هیچ آسیبی به سلامت افراد وارد نمی کند.

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت ادامه می دهد: در این دستگاه از گاز N2O در ترکیب با اکسیژن به عنوان گاز خنده دار و شادی آور استفاده می شود که ثابت می کند این ترکیب می تواند جایگزین نیکوتین و اعتیاد به دخانیات شود افرادی که از این دستگاه استفاده می کنند پس از استفاده از قلیان نمی خواهند تنباکو بکشند البته نتایج آزمایش باید دقیقا مشخص شود.

وی تاکید می کند: پس از پایان مرحله آزمایشی این طرح، انتظار داریم در مورد جایگزینی مواد اعتیادآور مانند نیکوتین و دخانیات و همچنین اثرات سلامتی آنها به نتیجه برسیم. در مصرف کننده اعتیاد ایجاد نمی کند، به محض قطع مصرف، فرد نیازی به مصرف مجدد احساس نمی کند، بنابراین شروع به مصرف قلیان اکسیژن می کند. اعتیاد آور نه

حسن آذری پور عضو کمیته ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت وی در تشریح مضرات قلیان اکسیژنی گفت: با توجه به اینکه مقدار مشخصی از اکسیژن خالص عوارض پزشکی برای فرد دارد، مصرف آن باید تحت کنترل کارشناسانه باشد و میزان اکسیژن آن مشخص شود. زیرا اکسیژن خالص باعث مسمومیت می شود. در فردی که از آن استفاده می کند سردرد ایجاد می کند، باعث گشاد شدن رگ های مغزی و ایجاد مشکلات چشمی در فرد می شود.

پیش از این، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نتایج اولیه طرح مطالعاتی قلیان اکسیژن، طرح تحقیقاتی قلیان اکسیژنی را که با هدف کنترل مصرف دخانیات اجرا شد، ارائه کرد. اگرچه نتایج نهایی این مطالعه در 10 استان کشور مشخص نشده است، اگرچه نتایج اولین گزارش مثبت است، اما این قلیان اعتیاد ایجاد نمی کند و اگر نتایج این مطالعه مثبت تلقی شود، قلیان اکسیژنی ایجاد نمی کند. اعتیاد ایجاد کند قلیان کشیدن را جایگزین کنید.

اثرات مضر قلیان اکسیژنی تاکنون گزارش نشده است.

با توجه به علاقه اخیر به قلیان اکسیژنی، فرید حسامی، متخصص برنامه کنترل دخانیات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایمنا من پاک هستم طرح پاکدم یا قلیان اکسیژن یک طرح آزمایشی است که در استان های مختلف کشور زیر نظر وزارت بهداشت اجرا می شود و گازهای موجود در پاکدم شامل اکسیژن و گاز خنده است. نیترو این اکسید (N2O) است که می تواند پس از مصرف حالت سرخوشی را در مصرف کننده ایجاد کند و میل به سیگار را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه دوز گاز مصرفی مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است، گفت: طبق نظر کارشناسان وزارت بهداشت در این طرح عوارض مضری گزارش نشده است اما مطالعات در حال انجام است و نظر نهایی بستگی به این دارد. : نتایج طرح را می گیریم.

کارشناس برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این طرح در صورت موفقیت می تواند جایگزینی برای دخانیات و نیکوتین باشد، گفت: در صورت مصرف بی رویه و بی رویه گاز اکسیژن خالص و گاز خنده، نیترو اکسید (N2O)، شاهد اثرات آن باشید صبور ما بر سلامت مصرف کننده حاد و مزمن خواهیم بود.

حسامی با اشاره به اینکه طرح پاکدم در شهر اصفهان اجرا شد، گفت: مجوزهای لازم برای اجرای این طرح در شهر اصفهان از وزارت بهداشت دریافت شد که پیگیر موضوع هستیم.