مافیای سینمای ایران بیرون نیست/ساختار سینمایی همچنان برده مجوز است

مافیای سینمای ایران بیرون نیستساختار سینمایی همچنان برده مجوز است

در عرصه سینما سال هاست که از خارج از جریان اصلی، از جامعه سینما گرفته تا فعالان، از دانشگاه تا تولید، به سراغ همه یا افراد خاصی می رویم و عدم موفقیت در عرصه سینما را دلیل می کنیم. به ناکامی های عرصه سینما. عبارت «مافیای سینمای ایران».

چرا می گویم در سینمای ایران مافیا وجود ندارد؟ دلیل خیلی واضحی داره حواستون باشه همه تیراژ سینمای کشور با همه تورم ها و موفقیت های حق و باطلش به اندازه بودجه سالیانه دو سه باشگاه لیگ برتر فوتبال مثل استقلال، پرسپولیس و سپاهان نیست. چرخه مالی آن آیا مافیا در اقتصاد کمتر از شرکت های دست دوم است؟ فیلمی است که کارگردانان و تهیه کنندگان آن سال ها در مورد ضرورت صنعتی شدن شعار می دهند و هنوز نتوانسته حتی در بخش خصوصی شرکت مستقلی به دست بیاورد، هرچند نه به اندازه 5 دوقلو هالیوود، یعنی پارامونت. . برادران وارنر، دیزنی، سونی و یونیورسال مجموعه‌ای هستند که به دلیل ساختار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود می‌توانند از پیش تولید تا پس از تولید، نمایش و پخش پیشرفت کنند. ساختار سینما و صنف آن که هنوز هم برده هزاران پروانه است، آن طور که اهالی صنوف نشان داده اند ماهیت صنفی به معنای واقعی ندارد و کارکرد اصلی آن مدیریت دولتی است. خدماتی مانند تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی و وام های ناچیز قرض الحسنه صندوق هنر وزارت ارشاد چه مافیایی! آکادمی فنی سینمای ایران کجاست؟ سیستم ارزیابی کیفی اکران و اکران در سینماها کجاست؟

وقتی صحبت از مافیای سینما می شود، مافیای سیسیلی و شکل سینمایی آن در پدرخوانده که حتی توانسته حکومت را تغییر دهد به ذهن متبادر می شود! در این مرحله، مهم است که با کلمات شوخی نکنید. سال ها پیش در یک پروژه تحقیقاتی درباره آسیب شناسی نظام نمایش و بازنمایی در سینمای ایران شرکت کردم و محفوظ از صدا و سیمای مطرح کشور گفت: آقا اسم فلانی را نبرید. -و بعد بهمنی که مافیای پخش داره و سینما داره! فعالان پرکار پس از تولید یک روز گزارش دادند که گروهی از اعضای صنف تهیه کنندگان سینما کنترل امور مالی سینما را به دست گرفته اند وی موضوع سقف و تیراژ اقتصادی کل سینما را به معاونت خود سپرد با اعتراض اهالی سینما می گوید: وقتی کل گردش مالی در ذهن شما نیست. -شرکت های سطح بالا به اندازه زیرمجموعه هایش هست که وقتی نیست منتظر چی هستی…!

منظور از این گفته ها این بود که دوستان تذکر بدهند که بیهوده برای خود غول درست نکنیم، داستان خیلی کوچکتر از این حرف هاست، چند دعوا برای دو پروژه دیگر در حوزه تولید، چند پلان و سریال دیگر. جلوی دوربین حاضر شویم و بالاخره اکران دوگانه را با چند سالن سینما به مافیا تعمیم ندهیم. بله سینمای ایران دچار آسیب های پشت صحنه است! اما مافیا با فشارهای دولتی، صنفی و فردی، لقمه بزرگی است که در دهان سینمای ایران جای نمی گیرد. در عوض پیشنهاد می کنم به مناسبت روز ملی سینما بیشتر در کنار هم باشیم. میز را بزرگتر کنید فضلی شعار رئیس جمهور آینده را مدنظر قرار داد و نشان داد که ما دهه ها را با تمام سختی ها در کنار غرور گرامی خود گذرانده ایم و ثابت کرده ایم که سینمای ایران بزرگتر و ارزشمندتر است. همه اینها بیشتر از من و ماست.

* جایزه پژوهشی سینمای ایران، پژوهشگر برتر در ارائه طرح های پژوهشی سال ششم 1402.

243

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین