مجسمه‌هایی در یک گودال آیینی در قدیمی‌ترین شهر اروپا کشف شدند

مجسمه‌هایی در یک گودال آیینی در قدیمی‌ترین شهر اروپا کشف

Solnica به معنای “مزرعه نمک” در دوره کالکولیتیک (عصر مس) قبل از میلاد تاسیس شد. این یک سکونتگاه مستحکم ماقبل تاریخ بود که در حدود 4000-4200 قبل از میلاد ساخته شد. برخی آن را قدیمی ترین شهر اروپا می دانند.

به گزارش فرادید؛ رونق این شهر به دلیل صنعت سرامیک و نمک بوده است. نمک محصول ارزشمندی بود که سولنیکا در دوران باستان به سراسر منطقه بالکان صادر می کرد.

در قدیمی ترین شهر اروپا

ساکنان این آبادی نمک را از چشمه های آب نمک نزدیک شهر پروادیا کنونی جمع آوری کرده و در کوزه های سفالی که در گودالی کم عمق ردیف شده بودند می ریختند.

آتشی در فضای بین کوزه ها روشن شد و دمای آب نمک را به نقطه جوش رساند و لایه ای نیمه خشک از نمک باقی گذاشت.

در قدیمی ترین شهر اروپا

با پیشرفت فرآیند، کوره‌های ویژه‌ای برای تولید نمک صنعتی ساخته شد که می‌توانست دمای داخلی را تنظیم کند و از یک بار تا 30 کیلوگرم نمک تولید کند.

در نتیجه چندین زمین لرزه بزرگ، این شهر آسیب های زیادی دید که منجر به فروریختن سازه های دفاعی و کاهش تولید نمک (منبع رونق اقتصاد سولنیکا) شد.

در قدیمی ترین شهر اروپا

حفاری‌های اخیر در اطراف قلعه مرکزی، که قرن‌ها در زیر یک تپه پنهان شده بود، گودالی حاوی هدایای آیینی را نشان داد. این اشیاء شامل یک ظرف سفالی گاو نر است که اغلب نمادی از قدرت و باروری در فرهنگ های عصر حجر و عصر مس اروپا است.

این گودال همچنین حاوی یک ظرف محکم حاوی نقوش هندسی، پیکره های کوچک انسان مانند و اشیایی ساخته شده از استخوان یا سرامیک بود.

در قدیمی ترین شهر اروپا

کاوش‌های در حال انجام اخیراً بقایای بسیاری از خانه‌های باستانی و همچنین بخشی از یک خانه تراسیایی با منزلت بالا را کشف کرده‌اند که قدمت آن به قرن‌ها پیش می‌رسد.