معجزه ویتامین B12

معجزه ویتامین B12

بعدی- اگر احساس بی حالی می کنید، بهتر است به جای نوشیدن زیاد قهوه، با انجام آزمایش خون به کمبود ویتامین خود پی ببرید.

به گزارش انتخابتو به نقل از فورچون، به گفته دفتر مکمل های غذایی در موسسه ملی سلامت بریتانیا، ویتامین B12 یک ماده مغذی است که به محافظت از خون و اعصاب در بدن کمک می کند. این ویتامین سلول ها را سالم نگه می دارد و به تشکیل DNA کمک می کند. ویتامین B12 همچنین به پیشگیری از کم خونی و احساس خستگی و ضعف ناشی از آن کمک می کند.

علاوه بر ضعف و خستگی، کمبود ویتامین B12 می تواند علائمی مانند رنگ پریدگی پوست، تپش قلب، کاهش اشتها و وزن، بی حسی و گزگز دست و پا، افسردگی، کاهش حافظه و حتی درد در دهان را نیز ایجاد کند. همه افراد بسته به سن خود به مقدار مشخصی B12 نیاز دارند که از 0.5 میکروگرم در روز برای نوزادان تا 4.2 میکروگرم در روز برای نوجوانان و بزرگسالان متغیر است. زنان باردار یا شیرده به 2.6 میکروگرم و 2.8 میکروگرم ویتامین B12 در روز نیاز دارند.

ویتامین B12 توسط یک باکتری در روده حیوانات تولید می‌شود و سپس در بافت ماهیچه‌ای اکثر گیاه‌خواران از جمله ماهی، گاو، مرغ و برخی صدف‌ها تجمع می‌یابد. محصولات حیوانی مانند لبنیات نیز سرشار از ویتامین B12 هستند. وجود ویتامین B12 در فرآورده های حیوانی باعث می شود بیشتر گیاهخواران با کمبود این ویتامین مواجه شوند.

البته B12 در چند منبع گیاهی مانند برخی از قارچ ها، جلبک دریایی و مخمر نیز یافت می شود، اما برای حمایت از بدن گیاهخواران کافی نیست. گیاهخواران باید برای دریافت ویتامین B12 مورد نیاز خود به مکمل های غذایی روی آورند. افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی نیز مستعد کمبود ویتامین B12 هستند زیرا این بیماری ها از جذب این ویتامین جلوگیری می کنند. این کمبود ویتامین اغلب در افرادی که از داروهای بدون نسخه برای کاهش اسید معده استفاده می کنند مشاهده می شود.

مصرف مکمل های ویتامین یک راه ساده برای افزایش مصرف B12 است. در مصرف مکمل های ویتامینی مراقب باشید. برخی از مولتی ویتامین های ارزان قیمت موجود در بازار از مواد بی کیفیت تولید می شوند و در برخی موارد عوارض جانبی خطرناکی ایجاد می کنند. ویتامین B12 را می‌توان در مولتی ویتامین‌ها، مکمل‌های B کمپلکس و مکمل‌های B12 مستقل موجود در اشکال مختلف یافت. برخی از این مکمل ها حاوی مقادیر بالاتری از B12 نسبت به توصیه کارشناسان هستند، اما مصرف آنها بی خطر است زیرا بدن تنها درصد کمی از B12 موجود در مکمل ها را جذب می کند.

برای افرادی که دچار کمبود شدید ویتامین B12 هستند و همچنین افرادی که تحت عمل جراحی معده قرار گرفته اند، بهتر است از انواع تزریقی ویتامین B12 که به راحتی جذب بدن می شوند، استفاده کنند. صرف نظر از روش مصرف، ویتامین B12 انرژی مورد نیاز فرد را بدون هیچ عارضه ای تامین می کند. افرادی که همیشه خسته و کسل هستند باید آزمایش خون و بررسی سطح ویتامین خود به ویژه ویتامین B12 را در نظر بگیرند.