ممنوعیت فروش دخانیات در فاصله 150 متری مراکز آموزشی/ بیش از 50 هزار نفر بر اثر استعمال دخانیات جان باختند

ممنوعیت فروش دخانیات در فاصله 150 متری مراکز آموزشی بیش

انتخابتو و به نقل از و به نظر می رسیدجعفر جندقی در نشست خبری «هفته ملی بدون دخانیات» گفت: شهادت رئیس جمهور و دوستان ایشان را تسلیت می گویم و امیدوارم در راه خدمت به مردم گام بردارند.

وی با بیان اینکه 11 ژوئن روز جهانی بدون دخانیات است، گفت: همه کشورهای دنیا دست در دست هم در زمینه مبارزه با دخانیات تلاش می کنند و اقدامات مشابهی را انجام می دهند.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شعار روز جهانی بدون دخانیات گفت: «حمایت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات» به عنوان شعار موثر امسال انتخاب شد.

جندقی با بیان اینکه «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همه» به عنوان شعار امسال هفته ملی بدون دخانیات پذیرفته شد، ادامه داد: شعار وزارت بهداشت کامل و جامع است. اگر بتوانیم از کودکان و جوانان در برابر سیگار محافظت کنیم، در آینده نسلی بدون دخانیات خواهیم داشت.

وی هفته ملی 1403 بدون دخانیات را اینگونه تشریح کرد: حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ پنجم خرداد شعار روز شنبه “ضامن نسل بدون دخانیات” و “حمایت از کودکان و نوجوانان با شعار روز شنبه” است. ترویج اماکن عاری از دخانیات» به عنوان شعار روز یکشنبه ششم شعار انتخاب شد. در خردادماه در زمینه مبارزه با دخانیات همکاری کم است و در حوزه کنترل دخانیات در فضاهای عمومی با مشکلات زیادی مواجه هستیم. وزارت بهداشت با تهدیدات و تهمت های زیادی برای کنترل مصرف دخانیات در اماکن عمومی مواجه است.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شعار روز هفتم خرداد گفت: حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر استعمال دخانیات؛ «با قوانین مؤثر و بازدارنده» به عنوان شعار روز هفتم خرداد انتخاب شد. در روز هفته ملی بدون دخانیات اگر قوانین موثر و بازدارنده وجود داشته باشد، مصرف دخانیات کاهش می یابد. قانون جامع کنترل دخانیات در کشور تصویب شده است و ایران در زمینه تصویب قانون پیشگیری از مصرف دخانیات پیشگام بوده و باید در حوزه اجرای قانون نیز پیشگام باشد.

جندقی اظهار داشت: حمایت از کودکان و نوجوانان. وی با بیان اینکه «نمایش مصرف دخانیات و جلوگیری از تبلیغات آن» به عنوان شعار هفته ملی بدون دخانیات انتخاب شد، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت اعلام کرد مصرف دخانیات در شبکه های تلویزیونی خانگی بسیار زیاد است یک عمل منفی است، ما با استفاده از محصولات تنباکو شخصیت منفی را نشان می دهیم. تحقیقات نشان می دهد که شخصیت های منفی و مثبت سریال های تلویزیونی از مواد دخانی استفاده می کنند.

سیگارهای الکترونیکی مضرتر از سیگارهای معمولی هستند

وی در خصوص شعار پنجمین روز از هفته ملی بدون دخانیات گفت: حمایت از کودکان و نوجوانان؛ با جلوگیری از تولید و فروش سیگارهای الکترونیکی و محصولات جدید دخانی، ترفندهایی مانند چراغ سیگار، سیگار الکترونیکی و سایر موارد جدید. محصولات فقط یک ترفند تبلیغاتی هستند، تحقیقات نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی مضرتر از سیگارهای کلاسیک هستند و عطر و طعم بیشتری دارند.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شعار روز 20 خرداد افزود: حمایت از کودکان و نوجوانان؛ با آموزش و توانمندسازی همگان در برابر دخانیات به عنوان شعار روز دهم خرداد انتخاب شد. این حق مردم است که بدانند و باید بدانند که وقتی قیمت محصولات دخانی افزایش می یابد، میزان مصرف کاهش می یابد. مردم باید بدانند. اعلام شد فروش مواد دخانی در فاصله 150 متری مراکز آموزشی ممنوع است و افزایش قیمت ربطی به قاچاق مواد دخانی ندارد.

جندقی درباره شعار آخرین روز از هفته ملی بدون دخانیات گفت: حمایت از کودکان و نوجوانان از دخانیات؛ «با آموزه های دینی» را برای جمعه یازدهم خرداد انتخاب کردیم.

مخالفت با تولید سیگار

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت با هر روشی که مصرف مواد دخانی را افزایش دهد مخالف است، ادامه داد: برخی برای تولید سیگار برگ و فروش سیگار در فروشگاه های زنجیره ای اقدام می کنند اما وزارت بهداشت با این درخواست ها مخالف است.

رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف دخانیات خسارات مالی زیادی برای کشور به همراه دارد، گفت: بیش از 50 هزار نفر بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند و خسارت سالانه استعمال دخانیات در کشور به پایان رسیده است. 50 هزار. میلیارد تومان تخمین زده می شود.

جندقی تصریح کرد: هزینه مستقیم 136 هزار میلیارد ریالی برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات به بخش بهداشت تحمیل شد و 226 هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از مرگ زودرس مصرف‌کنندگان دخانیات گزارش شد. به طوری که بیش از 50 درصد از مرگ های منتسب به افراد زیر 70 سال به دلیل استعمال دخانیات رخ می دهد.