نگاهی به دو انیمیشن خلاقانه / «پیانو» و «جیرفت»، دو نما، دو دنیای شگفت انگیز

نگاهی به دو انیمیشن خلاقانه پیانو و جیرفت، دو

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، انیمیشن های کوتاه در ایران بر خلاف انیمیشن های بلند محصول ذوق و هنر، تجربه و شجاعت هستند و به دلیل هزینه های بالای تولید و پخش، امکان تولید در فیلم های بلند را ندارند. هر چقدر هم که انیمیشن در سینمای ایران در دام مسائل ارگانیک، تبلیغات و بازار افتاده باشد، انیمیشن کوتاه رها از این معادلات زنده و با طراوت است. موسسات، مؤسسات و دفاتر خصوصی به نوبت به آتش تولید انیمیشن های کوتاه می پیوندند، اگرچه هنوز مکان های کمی برای فروش این آثار و گنجینه ها وجود دارد، اما تلاش هایی مانند گروه هنر و تجربه در سال جاری با طراحی بسته های کوتاه انجام شده است. این نشان می دهد که انیمیشن ها قابل توجه هستند و البته نیاز به تکرار دارند.

انیمیشن «پیانو» که توسط مرجان کشانی و شهاب شمسی ساخته شده، روایتی خلاقانه از خواسته های انسان و پیدایش جنگ دارد. «پیانو»، فیلمی کوتاه اما عمیق و انسانی که فراتر از زمان و زمان است، تضمین می کند که «پیانو» که نه تنها درباره ایران است که یک جنگ هشت ساله را تجربه کرده، بلکه درباره همه مردم جهان است که هنگامی که با جنگ روبرو می شوید، همیشه تازه می ماند. و در حال حاضر در حال تجربه یا تجربه خشونت هستند. طراحی هوشمندانه، فضایی حساس و هنرمندانه به فیلم ساختاری حرفه ای بخشیده است و جزییات جالبی در «پیانو» وجود دارد که حاصل کار دقیق گروه سازنده و کارگردان است و آرزوی کودکی عاشق است. برای نواختن پیانو او با پیانو، پتو، طراحی اتاق و همه عناصر و نشانه ها، بدون تاکید بر دیالوگ و شعار، نابودی رویاها و آرزوها را در جنگ به تصویر می کشد. تاکید کشانی بر جنبه انسانی جنگ، بدون توجه به رویکردهای سیاسی، ماندگاری «پیانو» در ذهن مخاطب را تضمین کرد.

«جیرفت» نیز انیمیشنی ساخته کشانی است و اولین جذابیت آن تجربه متفاوت آن نسبت به «پیانو» است. طرح ها و زندگی در این فیلم با «پیانو» کاملاً متفاوت است، اگر «پیانو» در فضایی جهانی و مدرن روایت شود، «سیرافت» ایرانی است و با تاریخ، فرهنگ و اسطوره ها همراه است. اما آنچه تماشای این روایت را شیرین می کند ریتم و مضمون جذاب آن، درگیری نهفته در واقعیت ها و تلاش عناصر برای نابودی یکدیگر، تثبیت جهان و پایان تلاطم متبلور در تکنیک کشانی است.
«پیانو» و «جیرفت» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و انیمیشن هستند، نهادی که اولویت اصلی آن تولید مستند است، اما از دیرباز خانه انیمیشن های کوتاه بوده و استعدادهای بسیاری در آن زاده می شود. بالغ شده است. وجود دارد. تنوع جوایزی که تولیدات کانون از جمله «پیانو» و «جیرفت» از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی دریافت کرده‌اند نشان می‌دهد که رویکرد، رویکرد حمایتی و راهبرد کانون در استعدادیابی کارساز است. ساخت دو فیلم ارزشمند اما خاص مانند «پیانو» و «سیرافت» در بخش خصوصی، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار است.

۲۴۴۵۷

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین