همه چیز درباره شب سعید راد / راد اصلا از بازیگری خوشش نمی آمد و … / ماجرای گریه کیمیا در درمانگاه

همه چیز درباره شب سعید راد راد اصلا از

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، دو هفته از درگذشت سعید راد می گذرد و برخی از همکاران و دوستان این بازیگر سابق شامگاه دوشنبه ۲۴ مردادماه در مراسمی که مجله بخارا در سالن سینما سیف الله داد خانه برگزار کرده بود، دور هم جمع شدند. و استعداد او را کشف کرد و از سال های شکوفایی و افول این ستاره سینما گفت و شنید.

در این برنامه که در ادامه سلسله نشست های محله بخارا به نام «شب سعید راد» است، علی دهباشی که اجرای این نمایش را بر عهده دارد از برگزاری این برنامه در این شرایط ابراز تاسف کرد. که سعید راد در این دنیا نیست.

خاطرات طلایی و سرنوشت عجیب یک بازیگر
وی سپس از علیرضا زرین دست سینماگر باتجربه برای سخنرانی دعوت کرد. علیرضا زرین دست نیز با تسلیت درگذشت سعید راد به نقش های ماندگار او در سینما اشاره کرد و گفت: سرنوشت واقعاً عجیب است. یک روز در طبقه بالای همان ساختمان مشغول تدوین فیلم «خداحافظ رفیق» بودم، سعید (راد) و امیر (ندری) با من بودند. فردی که پایه ساخت این فیلم را گذاشت سعید راد بود. او را از طریق برادرم می شناختم و بعدها با هم دوست شدیم. برادرم در آن زمان فیلمی (به عنوان تهیه کننده) به نام «فاتحین صحرا» ساخته بود که از او خواستم که سعید را انتخاب کند و سپس پلان «خداحافظ رفیق» را دادیم. رئیس نادری وقتی او را دید گفت: همین اوست و بعد فیلم را با لشکر 20 هزار سعید شروع کردیم.

وی ادامه داد: پدر سعید راد خلبانی بود که در زمان رضاشاه برای آموزش به خارج از کشور رفت و سپس بازگشت اما بعداً به همراه گروه دیگری به دلیل مخالفت با شاه اعدام شد. این ساختار طبیعت و زندگی است که به نظر من عجیب است.

زرین دست که کارگردان فیلمبرداری بسیاری از فیلم های مهم از جمله آثار کیمیایی بوده است، در بخشی دیگر گفت: با سعید فیلم های زیادی کار کردم و دوستی خوبی با هم داشتیم. ما یک بازیکن خوب را از دست دادیم. یکی از ویژگی های او در نقش هایش بعد از انقلاب بیشتر نمایان شد و آن صدای خاص و متناسب با نقش هایی بود که بازی می کرد.

سعید راد ضدقهرمان زخمی نسل من بود
بعد از اینکه دهباشی اعلام کرد ویدیوی امیر نادری منتشر خواهد شد، مهرشاد کارخانی پشت تریبون حاضر شد و گفت که مدتی با امیر نادری در ارتباط بوده تا اینکه متوجه شده فیلم جدیدش را در شهری آماده می کند. در آمریکا.

این کارگردان سینما گفت: نسل من سعید راد را به عنوان یک ضدقهرمان زخمی می شناسد. در واقع وقتی فیلم تنگنا که تغییر مسیر داد یک هفته بعد اکران شد، مشخص بود که سینمای باکس آفیس نگاه متفاوتی به این نوع قهرمانان زخمی دارد.

فردین پس از سال 57 در فیلم برزخی ها نقشی دیدنی را ایفا کرد که به همراه ناصر ملک مطیعی و ایرج قدری به ستاره ماندگار تبدیل شدند. بعدها ویدئویی منتشر شد که در آن امیر نادری از خاطرات دوستی و همکاری خود با سعید راد گفت.

غرور و اعتماد به نفس سعید راد در زندگی او تاثیر گذاشت
سپس هوشنگ گلمکانی منتقد سینما در سخنانی با اشاره به زرین دست و کارخانی یادآور شد که سعید راد همزمان با موج نو سینمای ایران کار خود را آغاز کرد و امیر نادری که در کار خود نابغه است او را کشف کرد. . گفته می شد سعید راد اصلاً بازیگری را دوست نداشت و بولینگ را دوست داشت، اما وقتی نوبت به تجارت می رسید حتی از نظر مالی هم از فیلم حمایت می کرد.

وی ادامه داد: همه این اتفاقات در زمانی رخ داد که سینمای موج نو به بازیگر جدیدی نیاز داشت اما بعدها با افول سینمای موج نو، سعید راد وارد عرصه فیلم های تجاری شد و به زمانی رسید که این گونه فیلم ها فیلمبرداری می شد.

این منتقد گفت: سعید راد با سبک خود جایی در سینمای بعد از انقلاب نداشت و در دو دوره انقطاع یکی از قربانیان تصمیماتی بود که بین فعالیت هایش گرفته شد. بنابراین او مجبور به مهاجرت شد و این فاصله ای بود از فشارهایی که بر یک بازیگر وارد می شود. اگر می توانست بفهمد کجا زندگی می کند و کار می کند، شاید می توانست مسیر طبیعی حرفه اش را دنبال کند. در این سال ها گاهی زنگ می زد و درباره پیشنهاداتی که به او می شد مشورت می کرد، البته کارهای خودش را انجام می داد، اما به جز «دوئل» که به سبک خودش نزدیک بود، از خیلی از کارهایش رضایت کامل نداشت. کارهای دیگر.

گلمکانی همچنین به متن پرحاشیه ای که در صفحه مجازی خود نوشته بود، پرداخت و گفت: 10 ماه گذشته در رختخواب بود و دوست نداشت کسی او را در رختخواب ببیند زیرا غرور و اعتماد به نفس زیادی داشت. او برای جوان ماندن زندگی سالمی داشت و تمایل او به جوان ماندن در تصمیم گیری هایش بسیار تاثیرگذار بود. فروردین امسال که به دیدار آقای طوسی رفتم، وضعیتی باورنکردنی داشت، اما باید بگویم آنچه من به عنوان خانه سالمندان نوشتم، سوء تعبیر شد. همه فکر می کنند خانه سالمندان جای تاریکی است اما مکانی که آقای راد در آن قرار داشت بسیار شیک و مجهز بود و در چنین مکانی باید شرایط او را حفظ و درمان می کرد. فرزندان آنها تمام تلاش خود را کردند. متأسفانه در این مدت آنقدر حرف های بد و گمراه کننده شنیدیم که تعجب کردیم و عجیب این که در چنین مواقعی (در جامعه) با وجود همه منفی ها، چنین بازیگرانی وجود دارند، هر چند دردناک باشد، معلم اخلاق می شوند. برای همه. این سرنوشت است.

صحبت های طوسی از بهروز وثقی و من انتظار عینک های خوش بینانه را دارم
در ادامه این مراسم جواد طوسی با تشکر از علی دهباشی برای تدارک این دیدار، پیشنهاد شبانه روزی به سعید راد را دهباشی دانست و از علاقه ای که وی بدون هیچ مطالبه ای از خود نشان داد قدردانی کرد: شایسته بود چنین دیداری برگزار شود. یک برنامه برای اولین بار تهیه شده توسط انجمن فیلم.

وی با اشاره به موضوع ستاره سازی در مقدمه سخنان خود افزود: در فاصله سال های 1309 تا 1316 فیلم های زیادی توسط سپنتا و اوانسیان ساخته شد و پس از آن تا سال 1326 وقفه ایجاد شد. بعد از آن گروهی از بازیگران به سینما آمدند به جز ناصر ملک مطیعی که تا دهه 40 تنها سه چهار سال بازی کرد و در گروه بازیگری نوعی آزمون و خطا وجود داشت. در آن زمان به جنبه های کیفی سینما اهمیت چندانی داده نمی شد و بازیگری مثل بهروز و ثوقی برای نشان دادن استعدادش مجبور بود در فیلم های موج نو ظاهر شود.

وی برای بررسی آسیب شناسی زندگی هنری بازیگری چون سعید راد با ارائه مجموعه نقد و بررسی فیلم برخی از فیلم های کیمیا، گفت: بهروز ووشقی فکر می کنم برای این نقش استیو مک کوئین و سعید راد را مد نظر داشت. او هم پل نیومن را می خواست، اما چند سالی که گذشت باعث شد آرزو کند که به این شکل راضی نشود و نقاط اوج بازیگری اش تکرار نشود.

وی با انتقاد از رابطه با برخی از هنرمندان با اشاره به تمایل برخی چهره های سینمایی برای بازگشت خاطرنشان کرد: بهروز ووشقی در این سن همچنان در بلاتکلیفی است که می خواهد در کنار خانواده بماند. چرا برای ایجاد چنین جریانی فهرست طولانی تهیه کردید؟ دلشان همیشه برای این سرزمین می سوزد پس چرا بعد از 45 سال عینک خوش بینانه نزنیم؟

وی همچنین درباره دیدار دو ماه پیش خود و مسعود کیمیایی با سعید راد گفت: آقای کیمیایی بارها از سعید راد درخواست کرده بود که دوباره در فیلمش بازی کند اما به هر حال سعید راد هیچ انتظاری از تغییر نقش نداشت. یا سریال متن بلاتکلیفی به همراه داشت و وقتی به نتیجه رسیدند به دلیل عدم همکاری وزارت ارشاد ساخت آن فیلم منتفی شد. آن دو با دیدن همدیگر در آن درمانگاه گریه کردند و آقای کیمیایی بعد از پاک کردن اشک هایش در گوشه ای به سمت او رفت.

طوسی در پایان با اشاره به پیگیری فرزندان راد به دلیل مشکلات سلامتی، تاکید کرد: تمام تلاش ها برای بهبود وضعیت سعید راد انجام شد اما او آنقدر تصادف کرد که چاره دیگری نداشت و مقصر نبود. در این رابطه. حکایتی است خارج از شرایط فرهنگی ما که غرور سعید راد باعث افتادن ستاره شد.

2220245

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین