وبا چیست و چه علائمی دارد؟ + راه های انتقال و راه حل های پیشگیری

وبا چیست و چه علائمی دارد؟ راه های انتقال

انتخابتو، وبا یک بیماری حاد اسهالی است که در اثر عفونت باکتریایی در روده ایجاد می شود. سم زا ویبریو وبا ارائه کننده باکتری وبا ناشی از VEPO1 یا O139 معمولاً در آب یا غذای آلوده به مدفوع یک فرد آلوده یافت می شود.

این بیماری اغلب در مکان‌هایی که تصفیه آب کافی نیست، مدفوع یا فاضلاب به‌طور نامناسب و غیربهداشتی دفع می‌شود و بهداشت نامناسب است، رخ می‌دهد و گسترش می‌یابد. باکتری وبا می تواند در رودخانه های شور و آب های ساحلی نیز زنده بماند.

چگونه انسان به وبا مبتلا می شود؟

شایع ترین راه انتقال این بیماری نوشیدن آب یا خوردن غذای آلوده به باکتری است. ویبریو وبا آلودگی دست ها نیز می تواند باعث انتقال بیماری در شرایط اپیدمی وبا شود، منبع آلودگی اغلب مدفوع فرد مبتلا است که منجر به آلودگی آب یا غذا می شود.

این بیماری در مناطقی که تصفیه فاضلاب و آب آشامیدنی ضعیفی دارند می تواند به سرعت گسترش یابد و این بیماری معمولاً از طریق تماس مستقیم فرد به فرد منتقل نمی شود، بنابراین تماس تصادفی با فرد آلوده یک عامل خطر برای ابتلا به این بیماری است. . نه

علائم وبا چیست؟

عفونت وبا معمولاً خفیف یا بدون علامت است، اما در برخی موارد می‌تواند با علائم شدید همراه باشد. حدود 75 درصد از افراد آلوده به این میکروب علائم بالینی واضحی ندارند و حدود 20 درصد از آنها اسهال حاد خفیف یا متوسط ​​ناشی از اسهال دارند. توسط موجودات دیگر قابل تشخیص نیست.

از هر 10 نفری که به وبا مبتلا می شوند، یک نفر دچار علائم جدی مانند اسهال آبکی، استفراغ و گرفتگی عضلات پا می شود. در این افراد از دست دادن سریع مایعات بدن باعث کم آبی بدن و شوک می شود و در صورت عدم درمان ظرف چند ساعت منجر به مرگ می شود.

چه مدت پس از ابتلا به وبا علائم بیماری ظاهر می شود؟

دوره زمانی کمون این بیماری به این معنی است که فاصله زمانی بین ورود باکتری وبا به بدن و بروز علائم بالینی دو تا سه روز است، البته این دوره می تواند از چند ساعت تا پنج روز طول بکشد.

کدام افراد بیشتر به وبا مبتلا می شوند؟

وبا مربوط به وضعیت سلامتی افرادی است که از آب آشامیدنی غیربهداشتی استفاده می کنند یا در مناطقی با وضعیت بهداشتی نامناسب و دفع غیربهداشتی مدفوع و فاضلاب زندگی می کنند، در معرض بالاترین خطر ابتلا به وبا هستند.

در صورت ابتلا به وبا چه اقداماتی باید رعایت شود؟

در صورت بروز علائم و احتمال ابتلا به وبا، افراد باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند، و جایگزینی سریع مایعات بسیار مهم است، زیرا کم آبی می تواند به سرعت رخ دهد.

اگر گرد و غبارش .R. اگر ORS برای تهیه محلول آبرسانی خوراکی دارید، بلافاصله مصرف آن را شروع کنید، شروع سریع آبرسانی می تواند جان انسان ها را نجات دهد. اگر فرد مبتلا به اسهال آبکی حاد نوزاد است، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید و شیردهی را شروع کنید. توصیه می شود.

چگونه وبا تشخیص داده می شود؟

وبا با آزمایش مدفوع تشخیص داده می شود. برای انجام این آزمایش، نمونه مدفوع یا با یک سواب زمانی که مقعد آماده و به آزمایشگاه فرستاده می شود، این آزمایش در سیستم بهداشت و درمان کشور به صورت رایگان انجام می شود.

وبا چگونه درمان می شود؟

اساس درمان در وبا جبران فوری آب و املاح از دست رفته در بدن بر اثر اسهال است و در واقع این بیماری به راحتی و با موفقیت قابل درمان است، این بیماران نیاز به مصرف محلول درمانی مایع به صورت خوراکی دارند. بسته پودری یا. ORS در یک لیتر آب جوشیده سرد تهیه می شود و بسته به درجه کم آبی به مقدار زیاد می نوشند.

میزان مرگ و میر در بیماران وبا بدون دسترسی به مایع درمانی بین 30 تا 50 درصد است و با مایع درمانی سریع و مناسب این میزان به کمتر از 1 درصد کاهش می یابد. ضد آنتی بیوتیک های مناسبی که در مواقع ضروری توسط پزشک تجویز می شود، طول مدت بیماری را کوتاه می کند و از شدت بیماری می کاهد، اما به اندازه جبران کمبود آب در بدن در افراد مبتلا به بیماری شدید اهمیت ندارد. به خصوص افرادی که در مناطق مستعد وبا زندگی می کنند در صورت بروز اسهال و استفراغ باید فوراً با پزشک مشورت کنند.

راهکارهای پیشگیری از بیماری وبا

برای پیشگیری از این بیماری توجه به موارد زیر ضروری است:

  • از آب آشامیدنی سالم استفاده کنید. (آب لوله کشی تصفیه شده یا آب بطری)
  • در مناطقی که آب تصفیه شده و لوله کشی در دسترس نیست و از آب چاه و تانکر و چشمه استفاده می شود، آب را قبل از مصرف بجوشانید یا کلر بزنید.
  • از مصرف یخ غیربهداشتی، غذاهای غیربهداشتی و غذاهای آماده، آب میوه ها و نوشیدنی هایی که در خارج از منزل سرو می شود و به ویژه غذاهای عرضه شده توسط دستفروشان خیابانی خودداری کنید.
  • از شنا در رودخانه ها، نهرها یا استخرهای آلوده خودداری کنید.
  • میوه ها و سبزیجات را قبل از استفاده بشویید و ضد عفونی کنید.
  • برای حفظ سلامت غذاها از مصرف غذاها کاملاً پرهیز کنید و از مصرف غذاهای خام یا نیم پز خودداری کنید.
  • قبل از مصرف غذای از قبل پخته شده را کاملا گرم کنید.
  • از بشقاب ها و ظروف تمیز شسته شده با آب تمیز و بهداشتی استفاده کنید.
  • قبل از تهیه، توزیع و خوردن غذا و قبل از دادن غذا یا شیر به کودک دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • مواد غذایی را در یخچال نگهداری کنید و از قرار گرفتن غذا در معرض مگس ها و سایر آلاینده ها جلوگیری کنید.
  • غذا و آب سالم همراه خود داشته باشید یا از نوشیدنی ها و مواد غذایی ایمن بسته بندی شده استفاده کنید.