ورود غیرقانونی معروف ترین داروهای کاهش وزن جهان به ایران; 15 تا 40 میلیون تومان

ورود غیرقانونی معروف ترین داروهای کاهش وزن جهان به ایران

ورود غیرقانونی معروف ترین داروهای کاهش وزن جهان به ایران

دیری نگذشت که دو داروی جدید دیابت نوع 2 که شهرت بیشتری در کاهش وزن در دنیا دارند به ایران معرفی شد. اوزمپیک و مونجارو در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل تاثیرگذاری در کنترل وزن و کنترل قند خون مورد توجه قرار گرفته‌اند، اما سازمان غذا و داروی ایران هنوز مجوزی برای واردات قانونی آنها صادر نکرده است.

این در حالی است که به گزارش همشهری، تحقیقات در داروخانه ها نشان می دهد که این داروهای تزریقی به راحتی در دسترس هستند و میلیون ها دلار به فروش می رسند. ترکیه، کانادا، آلمان و غیره داروهایی که از طریق مسافرت از کشورها وارد شده و در نسخه پزشکان درج شده است. نه تنها داروخانه ها، بلکه برخی از سایت ها و کلینیک های زیبایی نیز این داروها را به مشتریان خود عرضه می کنند.

هزینه داروها

اوزمپیک و مونجارو با افزایش ترشح انسولین در بدن، تخلیه معده را کاهش می دهند و در نتیجه اشتها را کاهش می دهند. مطالعات نشان می دهد که این داروها می توانند وزن افراد را بین 10 تا 35 درصد در مدت چند ماه (حدود 6 ماه) کاهش دهند، اما اگر تغییری در سبک زندگی فرد ایجاد نشود، 50 درصد از وزن از دست رفته پس از قطع دارو برمی گردد. دارو. . بنابراین اگر فرد سبک زندگی خود را تغییر دهد و به رژیم غذایی و ورزش ادامه دهد، ممکن است اثرات دارو برای مدتی ثابت بماند.

اگرچه استفاده از این داروها چندان ارزان نیست. هزینه ماهانه خرید اوزمپیک در ایران تقریبا 15 تا 20 میلیون تومان است در حالی که هزینه مونجارو 35 تا 40 میلیون تومان است. اگرچه برخی از کشورها از جمله ایالات متحده، کانادا، انگلستان، استرالیا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی پوشش بیمه ای برای این داروها ارائه می دهند و با هزینه ای بین 25 تا 300 دلار در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند. آمار نشان می دهد که در حال حاضر از هر هشت بزرگسال آمریکایی یک نفر از این داروهای کاهش وزن استفاده می کند.

در ایران اما تاکنون مجوزی برای واردات قانونی آنها صادر نشده است و در حال حاضر چشم اندازی برای دسترسی ارزان به معروف ترین داروهای لاغری دنیا وجود ندارد.

افزایش تقاضای جهانی

تقاضای فزاینده ای برای هر دو دارو وجود دارد، به ویژه در ایالات متحده و بخش هایی از اروپا که نرخ چاقی بالاست. محبوبیت آن نیز با تأیید افراد مشهور افزایش یافته است. بسیاری از مردم از Ozempic و Monjaro برای کاهش وزن به جای کنترل دیابت استفاده می کنند. آمریکا بیشترین بازار فروش این دارو را دارد و پس از آن کشورهای اروپایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه، کانادا و استرالیا قرار دارند.

بازار ایران هم داغ است

یکی از مسئولین یکی از داروخانه های شمال تهران درباره عرضه اوزمپیک و مونجارو می گوید: با توجه به تبلیغات جهانی تقاضا برای این داروها افزایش یافته و ایرانی ها نیز تمایل به خرید آن دارند. ما این داروها را به مسافرانی که به خارج از کشور می روند سفارش می دهیم و آنها برای ما می آورند.»

فردی که نخواست نامش در این گزارش منتشر شود در پاسخ به این سوال که آیا آوردن این داروها توسط ماموران فرودگاه ضرری ندارد، اینگونه پاسخ داد: همه می توانند 5 تا 10 عدد از این شیشه ها را بیاورند. برای استفاده شخصی است و محدودیتی ندارد. داروها هم به صورت منجمد و در کیسه یخ آورده می شود که عیبی ندارد.

این فعال فعال در حوزه دارو با اشاره به اینکه تقاضا برای خرید این داروها به ویژه اوزمپیک به دلیل قیمت پایین آن افزایش یافته است، می گوید: هم اکنون نیز هفته ای 10 تا 20 بطری می فروشیم. اما به دلیل قاچاق، مجبوریم به افرادی که می شناسیم بفروشیم و نمی توانیم به هرکسی که برخورد کنیم بفروشیم. اگر سازمان غذا و دارو مجوز واردات این داروها را بدهد، مطمئنا تقاضا برای خرید آنها افزایش خواهد یافت. زیرا روش آسان تری نسبت به جراحی های چاقی است.

البته این داروساز به نکته مهمی هم اشاره می کند: این داروها در همه جای دنیا استفاده می شود و در کاهش وزن موثر است، اما برای اصلاح سبک زندگی و تغذیه مردم باید فرهنگ مصرف آنها را آموزش داد. با تزریق این داروها اقدام کنید زیرا پس از قطع مصرف، بازگشت وزن وجود دارد.

پزشکان نیز تجویز می کنند

یکی از کارمندان یکی از داروخانه های غرب تهران نیز درباره عرضه این داروها می گوید: اوزمپیک واردات قانونی ندارد و همه آن قاچاق است. مسافران ما این داروها را عمدتا از ترکیه، کانادا و آلمان می آورند. اکنون پزشکان متوجه شده اند که این داروها در کشور موجود است و بیماران خود را به ما معرفی می کنند تا بتوانیم اوزمپیک را برای آنها تهیه کنیم. البته ما مجاز به فروش این محصولات نیستیم و اگر سازمان غذا و دارو متوجه شود این داروها از داروخانه ها موجود است، مطمئناً علاقه مند می شوند، اما تقاضا در بازار وجود دارد و با خیال راحت وارد می کنیم و عرضه می کنیم. به مشتریان حداقل ما محصولات تقلبی را به مصرف کنندگان نمی دهیم.

او همچنین فکر می‌کند که سهولت مصرف این داروها باعث افزایش تقاضا می‌شود و افراد می‌توانند ماهیانه 6 تا 7 کیلو وزن کم کنند که نسبت به جراحی‌های چاقی مانند اسلیو گاسترکتومی یا بای پس معده بسیار راحت‌تر است.

عوارض جانبی

با نگاهی به نظرات کاربران Ozempic و Munjaro به نظر می رسد رضایت بیشتری دارند اما عوارض جانبی را نیز گزارش می کنند.

1. مشکلات گوارشی شامل تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست است. این علائم اغلب به مرور زمان با سازگاری بدن با دارو کاهش می یابد. برخی از کاربران نیز درد شدید و موقتی شکم را تجربه کرده اند.

2. مشکلات کلیوی نیز به دلیل تزریق این داروها و تغییرات در عملکرد کلیه گزارش شده است، این مشکل در کسانی که کم آب شده بودند شدیدتر بود.

3. هیپوگلیسمی یا قند خون پایین ممکن است در افراد مبتلا به دیابت که از اوزمپیک استفاده می کنند نیز رخ دهد، به ویژه هنگامی که با سایر داروهای دیابت مصرف می شود.

4. اثرات احتمالی سلامت روان نیز توسط برخی از کاربران گزارش شده است که تغییرات خلق و خو یا سطوح اضطراب را گزارش کرده اند.
علیرضا اصطقی، فوق تخصص غدد و متابولیسم و ​​رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت گابریک در گفتگو با خبرنگار مهر ازمپیچ در خصوص عوارض این دارو و تاثیرات آن بر سیستم گوارشی که تخلیه آن را نیز به تاخیر می اندازد، گفت: معده در نتیجه به دلیل تأثیر دارو بر دستگاه گوارش باعث تاخیر در تخلیه معده می شود و عوارضی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست ایجاد می شود.

به گفته این متخصص، عوارض اصلی اسمپیک در واقع عوارض گوارشی است و در مجموع داروی بسیار خوبی است. فردی که از این دارو استفاده می کند احساس سیری و سیری می کند، در نتیجه کمتر غذا می خورد و به کاهش وزن کمک می کند. با این حال، حالت تهوع و استفراغ معمولا موقتی است و در عرض چند هفته برطرف می شود. یبوست ممکن است شش تا هشت هفته طول بکشد و به تدریج بهبود یابد.

تسگامی تاکید کرد: همیشه در هنگام تجویز این دارو توصیه می کنیم افراد با دوز کم این دارو شروع کنند و به تدریج دوز آن را افزایش دهند تا عوارض آن کاهش یابد.

از سوی دیگر، مطالعات نشان داده است که ممنوعیت مصرف فقط برای افراد مبتلا به سرطان مدولاری تیروئید (نوع نادری از سرطان تیروئید) است و بیشترین تاثیر آن بر روی افرادی است که رژیم غذایی و ورزش می کنند.

تزریق هفتگی

پیش از این، نایب رئیس انجمن تغذیه ایران، دکتر. مجید حسن قمی درباره عملکرد جدیدترین داروهای کاهش وزن در دنیا گفت: داروهای جدید از جمله اوزمپیک و مونجارو وارد بازار آمریکا شده و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا ضعیف هستند. با این حال، گفته می شود که آنها در کاهش وزن موثرتر از سایر داروهای مورد استفاده در درمان دیابت هستند.

به گفته این متخصص تغذیه، تزریق اوزمپیک و مونجارو به صورت هفتگی انجام می شود و نگرانی از تزریق بیش از حد دارو به بیمار از بین می رود.

وی تصریح کرد: عملکرد این داروها کنترل قند خون و جلوگیری از افت قند خون با همین میزان انسولین در بدن، کنترل قند خون و جلوگیری از گرسنگی است.