پانکراتیت چگونه درمان می شود؟

پانکراتیت چگونه درمان می شود؟

هادی عبداللهی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پانکراتیت شایع ترین بیماری لوزالمعده است، اظهار کرد: لوزالمعده یکی از غدد مهم داخلی بدن و عضوی است با ترشحات غدد درون ریز و برون ریز و از سه قسمت سر، بدن تشکیل شده است. سر آن در قوس اثنی عشر، بدنش در قسمت تحتانی معده و دم آن تا طحال امتداد دارد.

وی با بیان اینکه لوزالمعده مربی هوشمند درونی بدن انسان محسوب می شود، گفت: این عضو با ترشحات درون زا مانند انسولین و گلوکاگون و ترشحات برون زا حاوی آنزیم هایی که در متابولیسم بدن موثر است، قند خون را در بدن تنظیم می کند. بی کربنات، آمیلاز و پروتئاز این اندام که برای هضم و جذب پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی های وارد شده به روده از طریق لوزالمعده ضروری است، در بدن انسان وظایف مختلفی دارد و در هضم غذا به افراد کمک زیادی می کند.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با تاکید بر اینکه التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) در برخی افراد بروز می کند، گفت: امروزه در علم پزشکی با پانکراتیت مواجه هستیم و پانکراتیت می تواند علائمی را در بیمار ایجاد کند. و به دو دسته پانکراتیت حاد و مزمن تقسیم می شود.

عبداللهی ادامه داد: پانکراتیت حاد معمولاً با درد شکم در زیر استخوان سینه خود را نشان می دهد و بیمار به یاد می آورد که درد از چه زمانی شروع شده و به حدی بود که بیمار را بستری کند. سایر علائم پانکراتیت حاد عبارتند از: سوء هاضمه و جذب مواد مغذی است و مانند هر بیماری، مراحل خفیف، متوسط ​​و شدید این بیماری وجود دارد که در مرحله پیشرفته، یک آبشار التهابی در بدن ایجاد می شود و سایر اندام های بدن را درگیر می کند، این فرآیند باعث نارسایی تنفسی و کلیوی می شود. . و در موارد شدید باعث مرگ نیز می شود میر مریض بودن

وی در خصوص علل ایجاد این بیماری در انسان گفت: پانکراتیت علل مختلفی دارد، در پانکراتیت حاد علت اصلی این بیماری سنگ کیسه صفرا است، در موارد دیگر مصرف الکل و برخی داروهای گیاهی، خودایمنی، ویروس ها و ورود برخی از آنها. سموم وارد شده به بدن می تواند باعث ایجاد این بیماری در بدن انسان شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: افراد دیابتی، افراد چاق و دارای سابقه تشکیل سنگ کیسه صفرا، افراد کم تحرک و دارای سابقه ژنتیکی این بیماری بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به پانکراتیت هستند.

عبدالهی راه های تشخیص پانکراتیت را تشریح کرد: برای تشخیص این بیماری علاوه بر معیارهایی مانند درد شکم و افزایش آنزیم های لوزالمعده، یافته های تصویربرداری، علائم بالینی و علائمی نیز وجود دارد که نشان دهنده التهاب در لوزالمعده است. پاراکلینیک همچنین نشان دهنده تشخیص و مشکوک بودن این بیماری در انسان است.

وی با اشاره به روند درمان پانکراتیت گفت: یکی از مهمترین اصول برای درمان این بیماری این است که بیمار باید حداقل 24 تا 48 ساعت بیهوش بماند تا شیره پانکراس که برای هضم و هضم لازم است تخلیه شود. جذب مواد مغذی ترشح نمی شود و پس از این مرحله به بیمار مایع درمانی داده می شود و در نهایت برای کنترل درد به بیمار مسکن داده می شود.