پروتئین های پلاسمای خون توسط کبد تولید می شود/ آیا زندگی انسان بدون کبد در خطر است؟

پروتئین های پلاسمای خون توسط کبد تولید می شود آیا

سیدموید علویان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: کبد که یکی از بزرگترین اندام های داخلی بدن است، وظایف مختلف حیاتی را بر عهده دارد و با ایجاد تغییرات لازم در جذب غذا و دفع مواد غذایی، مهمترین وظیفه را بر عهده می گیرد. سموم نقش در حفظ سلامت

کبد با تبدیل قندهای ساده به نوع ذخیره و تبدیل نوع ذخیره به نوع ساده که بدن می تواند در مواقع لزوم از آن استفاده کند و باعث جذب چربی های جذب شده می شود، نقش عمده ای در تنظیم قند خون دارد. انواع یا می تواند در سلول های مختلف بدن ذخیره شود و در نتیجه در متابولیسم چربی ها اختلال ایجاد کند.

رئیس انجمن مطالعات کبد ایران و فوق تخصص گوارش و کبد گفت: کبد نقش مهمی در متابولیسم پروتئین ها دارد و تقریباً تمام پروتئین های پلاسمای خون را تولید می کند.

علویان گفت: ویتامین های زیادی مانند بیا دیگه و ب. برخی از فلزات مانند آهن و مس در کبد ذخیره می شوند و در صورت لزوم استفاده می شوند. وارد کبد می شود و این اندام با استفاده از سیستم دفاعی خود آنها را از بین می برد.

کبد آمونیاک را که برای بسیاری از سلول های بدن از جمله سلول های مغز مضر است، از خون گرفته و از طریق واکنش های شیمیایی به اوره تبدیل می کند و سپس آمونیاک از طریق کلیه ها از بدن دفع می شود.

رئیس انجمن تحقیقات کبد ایران و فوق تخصص گوارش و کبد افزود: بسیاری از مواد و داروهای مضر برای بدن توسط کبد از بدن دفع می شود و در صورت اختلال در عملکرد کبد، سموم بدن از جمله آمونیاک افزایش می یابد و در بدن انباشته شود. اثرات مخربی بر تمام اندام های بدن خواهد داشت.

با توجه به عملکرد کبد، زنده ماندن بدون آن مطلقاً غیرممکن است، اما باید به خاطر داشت که در اکثر بیماری های کبدی درصد کمی از این اندام آسیب دیده و به همین دلیل فقط برخی از آنها آسیب می بینند. فعالیت های کبدی مختل شده و در اکثر بیماری های کبدی جان بیمار به خطر نمی افتد. در واقع اگر کمتر از یک سوم کبد سالم باشد، نیازهای طبیعی بدن برآورده می شود.