پنج گروه تجاری برتر دهه آینده کدامند؟ کدام حرفه ها از بین می روند؟

پنج گروه تجاری برتر دهه آینده کدامند؟ کدام حرفه ها

اولگ کارپیاک، خبرنگار اوکراینی بی‌بی‌سی درباره بهترین حرفه‌های دهه آینده و حرفه‌هایی که با توسعه فناوری‌های جدید و دیجیتال از بین خواهند رفت، صحبت کرد.

بر اساس این گزارش؛ بازار کار سریعتر از همیشه در حال تغییر است و بسیاری از مشاغلی که امروزه وجود دارند به زودی از بین خواهند رفت.

بر اساس مطالعه اخیر مجمع جهانی اقتصاد، دو عامل اصلی این تغییرات عبارتند از: ظهور فناوری های جدید و اتوماسیون. و حرکت به سمت اقتصاد سبز و پایدار.

انتظار می‌رود پیشرفت‌های سریع در فناوری‌های جدید مانند نحوه پردازش داده‌های بزرگ، محاسبات ابری و هوش مصنوعی تغییرات اساسی در بازار کار ایجاد کند.

خبر خوب این است که معرفی فناوری های جدید باعث ایجاد فعالیت در کل اقتصاد می شود و در حالی که برخی مشاغل از بین می روند، برخی دیگر باید ایجاد شوند. در نهایت، زمانی که یک کسب و کار بتواند با منابع کمتر به دستاوردهای بیشتری برسد، به طور طبیعی گسترش می یابد.

محققان مجمع جهانی اقتصاد می گویند تقریباً یک چهارم مشاغل موجود در پنج سال آینده تغییر خواهند کرد.

بنابراین، برای موفقیت در بازار کار بسیار رقابتی، افراد نیاز به یادگیری مداوم مهارت های جدید و بهبود توانایی های خود دارند.

مهارت های برتر

یکی از مهارت های ضروری که برای داشتن موقعیت رقابتی در بازار کار جدید باید آموخته شود، سواد فنی است.

این بدان معنا نیست که همه نیاز به یادگیری زبان های برنامه نویسی یا درک پیچیدگی های یادگیری ماشین دارند.

با این حال، اعتقاد بر این است که مشاغل علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) در آینده تقاضای بیشتری خواهند داشت.

مهندس کارآموز که در یک مرکز تولید دستگاه های الکترونیکی پزشکی کار می کند. اعتقاد بر این است که مشاغل مرتبط با علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در آینده تقاضای بیشتری خواهند داشت.

اگر می‌پرسید فرزندتان باید روی چه موضوعاتی در مدرسه تمرکز کند، در اینجا پاسخ شماست: ریاضی، علوم کامپیوتر و علوم طبیعی.

مهارت بعدی که باید به آن توجه کنید تفکر تحلیلی است. برای توسعه این مهارت، باید توانایی های شناختی خود را توسعه دهید، به عبارت دیگر، ذهن خود را تیز کنید، توانایی خود را در تشخیص الگوها و ارتباطات بین داده ها افزایش دهید و سعی کنید نتیجه گیری های خود را از احساسات یا ترجیحات شخصی دور کنید.

برای این کار باید توجه و تمرکز را تمرین کنید زیرا ابزارهای الکترونیکی، شبکه های اجتماعی، بازی های آنلاین و تبلیغات دائماً برای جلب توجه ما رقابت می کنند و باعث می شوند احساس کنیم چیزی را از دست داده ایم.

مهارت های تحلیلی نیز شامل کنجکاوی و خودآموزی مداوم است و باید بتوانید روی هدف خود تمرکز کنید تا دائماً پیشرفت کنید و یاد بگیرید.

یادگیری زبان انگلیسی در سطح بالا نیز یک مهارت بسیار ارزشمند است.

خلاقیت نیز بسیار مهم است. ارتقاء طلا در علم، مهندسی، طراحی یا هنر به فردی تعلق می گیرد که بتواند سواد فنی را با خلاقیت ترکیب کند.

پنج گروه تجاری برتر دهه آینده کدامند؟ کدام حرفه ها از بین می روند؟

چه در علم، مهندسی، طراحی یا هنر، خلاقیت همچنان کلید موفقیت خواهد بود.

ارتباط و همدلی دو مهارت بسیار ارزشمند به خصوص در عصر هوش مصنوعی خواهد بود.

با وجود پیشرفت سریع ماشین‌ها، انسان‌ها همیشه به انسان‌ها نیاز خواهند داشت و توجه انسان زنده، کار گروهی، مهارت‌های گوش دادن، داستان سرایی، حمایت و همدلی بیش از هر زمان دیگری ارزشمند خواهد بود.

بر اساس گزارشی که در سال 2020 از LinkedIn، یک پلتفرم شبکه اجتماعی برای متخصصان، ارتباطات در حال حاضر مهمترین مهارت در بازار کار محسوب می شود.

دن نگرونی، متخصص استعداد، گفت: «با استفاده روزافزون از هوش مصنوعی و روبات‌ها در محیط کار، گسترش نیروی کار از راه دور، و فناوری که به ما اجازه می‌دهد با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنیم، این هرگز مهم‌تر از این نبوده است. “من می دانم چگونه با یکدیگر صحبت کنم، گوش کنم و با یکدیگر ارتباط برقرار کنم.”

فن آوری های جدید

جای تعجب نیست که فناوری اطلاعات و فناوری‌های جدید در آینده نزدیک در میان بخش‌هایی هستند که به سرعت در حال توسعه هستند. توسعه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین فرصت های جالبی را به همراه خواهد داشت.

یکی از حرفه های امیدوار کننده در این زمینه مهندس پرس و جو است. متخصصی که با مدل‌های هوش مصنوعی تعامل دارد و به تنظیم دقیق درخواست‌ها کمک می‌کند. این فرد به عنوان یک واسطه بین هوش مصنوعی و انسان عمل می کند.

پنج گروه تجاری برتر دهه آینده کدامند؟ کدام حرفه ها از بین می روند؟

قطعاً در آینده ای نزدیک شغل هایی برای متخصصان امنیت سایبری وجود خواهد داشت

سایر مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی عبارتند از اخلاق گرایان، به معنای افرادی که در اخلاق تخصص دارند، مهندسان امنیت، و توسعه دهندگان رابط انسان و ماشین.

به طور کلی وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید، به افراد حرفه‌های مختلف توصیه می‌شود که به این فناوری به عنوان شریک نگاه کنند نه رقیب و نحوه کار با آن را بیاموزند.

یکی دیگر از زمینه های شغلی ممکن برای افراد، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ است که حاوی مقادیر زیادی اطلاعات است. اطلاعاتی در مورد نحوه ساخت یک برخورد دهنده هادرونیک یا سیستم های کنترل از پلتفرم های آنلاین مانند نتفلیکس.

در آینده نزدیک هیچ کمبود شغلی برای متخصصان امنیت سایبری وجود نخواهد داشت زیرا اطلاعات حساس تری در دسترس خواهد بود.

کارشناسان فناوری مالی، تحلیلگران تجاری و توسعه دهندگان سیستم بلاک چین نیز مورد نیاز خواهند بود.

مشاغل سبز

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد “آینده مشاغل 2023″، تقاضا برای مشاغل سبز در صنایع و بخش های مختلف در حال افزایش است.

در این گزارش آمده است: «در سطح جهان، گذار به اقتصاد سبز می‌تواند 30 میلیون شغل در زمینه انرژی‌های پاک و فناوری‌هایی ایجاد کند که بهره‌وری را افزایش می‌دهد و تولید گازهای آلاینده را تا سال 2030 کاهش می‌دهد».

در حال حاضر کشورهای پیشرو در ایجاد فرصت های تجاری جدید در زمینه انرژی سبز و توسعه پایدار کشورهای غربی و ژاپن هستند و چین نیز به تدریج در حال پیشرفت است.

پنج گروه تجاری برتر دهه آینده کدامند؟ کدام حرفه ها از بین می روند؟

مجمع جهانی اقتصاد پیش بینی می کند که گذار جهانی به اقتصاد سبز می تواند تا سال 2030 30 میلیون شغل در زمینه انرژی پاک، بهره وری و فناوری های کمتر آلاینده ایجاد کند.

مشاغل این دسته ممکن است مرتبط با تجارت، علم و سیاست یا به طور مستقیم با محیط زیست باشد. بخش هایی که روی انرژی های تجدیدپذیر کار می کنند یا به دنبال منابع انرژی جدید هستند یا روی باتری ها کار می کنند. به عنوان مثال، گروه‌هایی که برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض کار می‌کنند، توصیه‌های اقتصادی ارائه می‌کنند یا از تغییرات در قوانین حفاظت از محیط زیست حمایت می‌کنند. اینها همه مشاغل ممکن است.

همچنین نیاز زیادی به برنامه ریزان شهری، معماران، طراحان و سازندگان خانه هوشمند وجود خواهد داشت.

حرفه های بهداشتی

جمعیت جهان در حال پیر شدن است و امید به زندگی مردم در حال افزایش است. بنابراین نیاز به مراقبت و درمان بیشتر خواهد شد.

پنج گروه تجاری برتر دهه آینده کدامند؟ کدام حرفه ها از بین می روند؟

پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی با یادگیری و سازگاری با روش های جدید تشخیص و درمان، تقاضای زیادی خواهند داشت.

بنابراین، مشاغل مراقبت های بهداشتی همچنان در آینده نزدیک مورد تقاضای بالایی خواهند بود. به ویژه، پرسنل مراقبت های بهداشتی که نه تنها دارو، بلکه حمایت عاطفی و روانی را نیز به بیماران ارائه می دهند، ارزشمندتر خواهند بود.

پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی باید به طور مداوم روش های تشخیصی و درمانی جدید را بیاموزند و با آنها سازگار شوند. هوش مصنوعی نیز در این زمینه کمک خواهد کرد.

همچنین مشاغلی برای روان درمانگران و مربیان توسعه شخصی یا مربیان تمرین معنوی وجود خواهد داشت.

کار فیزیکی

مشاغلی که نیاز به کار فیزیکی دارند، مانند مکانیک، تعمیرکار، برقکار یا کارگران ساختمانی، در سال های آینده همچنان مورد تقاضا خواهند بود.

پنج گروه تجاری برتر دهه آینده کدامند؟ کدام حرفه ها از بین می روند؟

همچنین انتظار می رود تقاضا برای مشاغل جدید در کشاورزی افزایش یابد

زمانی که باید کارهای کوچک و دقیق در موقعیت های مختلف انجام شود، افراد هنوز جایگزینی ندارند. اما برای ماندن در کسب و کار و تقاضا، این متخصصان همچنین باید دائما دانش فنی خود را بهبود بخشند و ابزارهای هوشمند جدید را بیاموزند.

همچنین انتظار می رود تقاضا برای مشاغل جدید در کشاورزی افزایش یابد. جمعیت جهان در حال افزایش است و همه به غذا نیاز دارند. با این حال، هنوز تقاضا برای مهندسان ماهر به جای کشاورزان وجود خواهد داشت.

مشاغلی که ناپدید می شوند

بسیاری از مشاغل به زودی از بازار حذف خواهند شد. خودکار کردن چنین وظایفی به طور فزاینده ای آسان تر می شود.

برخی از مشاغلی که ممکن است به زودی از بازار کار حذف شوند عبارتند از:

– انواع خدمات مرتبط با مشتری (صندوق، فروشنده، مشاور و …) قبل و بعد از فروش.

– مدیریت اداری (به دلیل افزایش کار از راه دور)

– مشاغل مربوط به ورود داده ها (کارکنان آمار، امور مالی، تایپیست، مترجم فنی)

– حسابداری

– کارگران کارخانه که وظایف تکراری را انجام می دهند

داستان سرایی

حرفه دیگری که در رابطه با آینده کمتر به آن پرداخته می شود اما بدون شک در آینده ضروری خواهد بود، قصه گویی است.

پنج گروه تجاری برتر دهه آینده کدامند؟ کدام حرفه ها از بین می روند؟

هنر و هر کار خلاقانه ای که هدفش انتقال تجربه بشری باشد، علیرغم مشکلات باقی می ماند.

در آینده، هر کار خلاقانه ای که با هدف انتقال تجربیات انسانی انجام شود، مانند هزاران سال پیش اهمیت خواهد داشت.

نویسندگان، شاعران، کارگردانان، بازیگران، کمدین‌ها، هنرمندان و نوازندگان همچنان مورد نیاز خواهند بود، حتی اگر هوش مصنوعی چالش‌های جدیدی را برای این صنایع ایجاد کند.