پژمان جمشیدی; مرد 1000 میلیاردی سینمای ایران

پژمان جمشیدی مرد 1000 میلیاردی سینمای ایران

به گزارش خبرگزاری انتخابتو، نام پژمان جمشیدی مترادف با موفقیت در گیشه است. مخاطب با شنیدن نام پژمان جمشیدی تنها یک تصویر به ذهنش خطور می کند: مردی که در کمدی های بلاک باستر و درام های اجتماعی او را با شیطنت های خود می خنداند و احساسات حساس آنها را در چارچوب هنجارها فعال می کند.

به گزارش همشهری آنلاین، برای عموم علاقه مندان به سینما اهمیتی ندارد که سقف استعدادها و توانایی های جمشیدی در مقایسه با بازیگران درجه یک سینمای ایران و جهان چندان بالا نباشد؛ اما در این میان، جمشیدی به عنوان بازیگر طراز اول سینمای ایران و سینمای ایران و جهان و سینمای ایران و سینمای جهان در این عرصه حضور دارند. این واقعیت که او همچنان در فیلم‌ها و نقش‌های مشابه ظاهر می‌شود و مخاطبان همچنان مشتاقانه برای دیدن او بلیت می‌خرند، نشان از محبوبیت زیاد او در بین تماشاگران سینما دارد.

او اکنون در سینمای ایران میلیاردر شده است. اولین فیلم جمشیدی «آتش بس 2» به کارگردانی تهمینه میلانی در سال 1392 اکران شد. ده سال بعد در سال 1403 فیلم «تگزاس 3» مسعود اطیابی را اکران کرد که پرفروش ترین فیلم امسال و در حال حاضر سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است. دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران، «هتل» مسعود اطیابی نیز متعلق به پژمان جمشیدی است. آمار و ارقام می گوید جمشیدی تنها در 10 سال به رکوردی دست نیافتنی در سینمای تجاری دست یافته است.

مجموعه ای که یک چهارم آن را فیلم های پرفروش تشکیل می دهد

جمشیدی در 10 سال در 33 فیلم و 2 مستند حضور داشت. بدون در نظر گرفتن نقش پرافتخار او در «تمساح خونین»، از این 32 فیلم، 6 فیلم هنوز اکران نشده اند، یا مانند «صبحانه با زرافه ها» در آینده اکران خواهند شد یا داستان های اصلی هستند. این پیچیده است، مانند “تورم”. از 26 فیلم اکران شده جمشیدی، 7 فیلم جزو 20 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران هستند، یعنی 26.92 درصد یا یک چهارم فیلم های جمشیدی جزو 20 فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران هستند. سینمای ایران.

کمدی جمشیدی

16 فیلم از 26 فیلم اکران شده جمشیدی کمدی است. مجموع فروش کمدی های جمشیدی تقریباً 843 میلیارد و 500 میلیون تومان است. «هتل» با ۲۷۷ میلیارد تومان پرفروش ترین کمدی کارنامه جمشیدی شد و «یک هفته انسان باش» با ۱.۵ میلیارد تومان کم فروش ترین کمدی او شد. این فیلم در ایام کرونا اکران شد و فروش کم آن به دلیل تعطیلی سینماهای آن زمان است.

البته کمدی «من دیوانه نیستم» که در سال 1396 با 394 میلیون تومان اکران شد، کمترین فروش را در بین کمدی ها و حتی درام های جمشیدی دارد، اما از آنجایی که جمشیدی شخصیت اصلی این فیلم نیست، فروش آن کم است. . فیلم را نمی توان به او نسبت داد. در سال 1402 سه فیلم «هتل»، «هرت سیتی» و «ویلای ساحلی» جمشیدی اکران شد که در مجموع 419 میلیارد تومان فروخت. جالب است که کیفیت بازی جمشیدی در «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری هیچ تفاوتی با دیگر کمدی های او ندارد و او در «هتل» و «شهر هرت» در «ویلای ساحلی» سبک خود را تکرار می کند. اما این موضوعی نیست که مخاطب عام را ناامید کند. در این میان تماشاگران سینما از جمشیدی انتظار دارند هر بار همان تصویر آشنا را تکرار کند.

نمایشنامه جمشیدی

10 فیلم از 26 فیلم اکران شده جمشیدی فیلم هایی هستند که ما آنها را درام تعریف می کنیم نه کمدی. مجموع فروش طبل جمشیدی تقریبا 124 میلیارد تومان است. پرفروش ترین سریال جمشیدی «بیبدن» است که امسال اکران شد و 46500 میلیون تومان در گیشه فروخت. دومین سریال موفق او در گیشه، «الافزار» چیزی بیش از 22 میلیارد تومان فروخت. سومین عنوان پرفروش درام جمشیدی را دوزیست گرفت که 20 میلیارد تومان در گیشه فروخت.

کم فروش ترین درام های آن «سرزنش» و «سوء تفاهم» هستند که به ترتیب یک میلیارد تومان و یک میلیارد و دویست میلیون تومان فروختند. اما جمشیدی در هر دو این فیلم نقش اصلی را بازی نمی کند. آخرین سریال «یادگار زبون» جمشیدی کمی بیش از 10 میلیارد فروش در گیشه داشت و بازی جمشیدی در این فیلم با وجود شباهت های فراوان با سریال های پرفروشش مانند «بیبدن» و «الافزار» مورد استقبال قرار گرفت. شاید بتوان اکران همزمان کمدی «تگزاس 3» جمشیدی را که تاکنون 200 میلیارد تومان در گیشه فروخت، بی رغبتی اهالی سینما به درام «یادگار جنوب» او را مرتبط دانست.

رقبای جمشیدی

شاید رضا عطاران تنها با توجه به فروش فیلم او بتواند رقیب جدی جمشیدی باشد. عطاران کمدی های پرفروشی چون «انفرادی»، «ویلای ساحلی» و «هزارپا» دارد که آخرین آن جزو 10 فیلم پرمخاطب پس از انقلاب است اما آخرین درام او «روشن» اکران شده است. این فیلم که سال گذشته اکران شد با استقبال سرد اهالی سینما مواجه شد و تنها 2 میلیارد و 346 میلیون تومان در گیشه فروخت.

در مورد عطاران نیز باید به این نکته اشاره کرد که در سه سال اخیر با افزایش قیمت بلیت هیچ یک از فیلم‌های او اکران نشد، در عوض فیلم‌های جمشیدی در این سال‌ها مدام در اکران بزرگ بودند. شاید اکران «قیف» جدیدترین کمدی عطاران که قرار است 24 شهریور امسال اکران شود، رقابت عطاران و جمشیدی در گیشه را تشدید کند. البته به جز عطاران، بهرام افشاری را هم باید به عنوان رقیب جمشیدی نام برد که پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران فسیل است و در فیلم سال گربه به ارزش 64 میلیارد تومان نیز بازی کرده است. . سگ بند 42 میلیارد تومان اکران کمدی «70C» با بازی و کارگردانی افشاری و همچنین کمدی «مرد عینکی» با بازی افشاری کیفیت او را در رقابت با جمشیدی نشان می دهد.

2455555

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین