پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار سابق تولدت مبارک

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار سابق تولدت مبارک

او با فیلم «دختری با کفش های کتانی» به یادگار مانده است.


بهترین: او با فیلم «دختری با کفش های کتانی» به یادگار مانده است. پگاه یکی از فعالان شاخص سال های اصلاحات است، یادداشت های متعددی در چلچراغ و نشریات اصلاح طلب نوشت، در تمامی جلسات خاتمی و موسوی و… حضور فعال داشت و از جایی به بعد موضعی مبهم تر داشت. سپس البته در سال های اخیر به طور کامل ایران را ترک کرد و ازدواجش با علی عظیمی تنها بهانه ای شد تا هر از چند گاهی عکس هایش در شبکه های اجتماعی منتشر شود.

او در سال های اخیر مستندهای زیادی ساخته است، البته همه این مستندها حیطه ای دارند که هرگز به صورت رسمی منتشر نمی شوند! پگاه از نسل سال های اصلاحات در کنار ترانه علیدوستی و باران کوثری سال ها پرچمدار جایگاه زنان جوان در سینمای ایران بود. ای کاش تحولات سیاسی ایران تا این حد غیرقابل پیش بینی نبود، فردی مثل پگاه ناگهان از سینمای ایران جدا نمی شد و یا ایران پذیرای ایرانیان بیشتر و بازتر بود.

آخرین نقش در سینمای ایران

داستان فیلم درباره دختری به نام یاسمین (با بازی پگاه آهنگرانی) است که سی سال است خارج از ایران زندگی می کند و از پدرش که در ایران است خبری ندارد. او با مادرش در آلمان زندگی می کند و در بیمارستان کار می کند. وکیل پدر (با بازی صابر ابر) با یاسمین تماس گرفت و از فوت پدرش خبر داد. او می گوید که پدرش وصیت کرده است که یاسمین به ایران نیاید و در زیر خاک دفن شود، بنابراین یاسمین تصمیم گرفت پس از سی سال به همراه پسرش به نام الکس به ایران بازگردد.

بازگشت یاسمین به ایران، رفتن به تهران و مشهد، ملاقات با برخی از اقوام قدیمی‌اش و از همه مهم‌تر گذشته پدر ناشناخته‌اش و دانستن ایران به‌عنوان وطن، اما بی‌اطلاع از آن، کل فیلم را تشکیل می‌دهد. بدون قرار قبلی تاکید فیلمنامه نشان دادن ایران و آشنایی شخصیت اصلی با فرهنگ ایرانی است که داستان را به جلو می برد.

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار سابق تولدت مبارک

بازی پگاه آهنگرانی در این فیلم وجوه مختلفی داشت. ظاهرا انتخاب یک بازه زمانی مشخص برای اکران فیلم بدون قرار قبلی به دلیل مشکلاتی که برای فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن 2022 رخ داد، نامناسب نبوده است. منتقدان عنکبوت مقدس «فراستی» البته معتقد بودند که نباید فیلم را بدون دیدن آن ارزیابی کرد، اما تعداد کسانی که کار علی عباسی را توهین آمیز می دانند نیز در حال افزایش است.

دختری با کفش کتانی

پگاه آهنگرانی نقش دختری به نام تدایی را بازی می کند که با پسری که در فیلم دختری با کفش با او آشنا شده بود در پارک دستگیر می شود و سپس ماجراهای تلخی را رقم می زند. جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم قاهره، جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره دنیای تصویر، دیپلم افتخار از جشنواره بین المللی فیلم اجتماعی آبادان و جایزه بهترین بازیگری از جشنواره فیلم کودک و کودک اصفهان. در سال 1378 از میان جوایزی که پگاه آهنگرانی برای بازی در فیلم دختر با شوش کسب کرد، به جوانان لباس کتان رسید.

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار سابق تولدت مبارک پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار سابق تولدت مبارک

زندان زنان

زندان زنان فیلمی متفاوت است که به عنوان اولین فیلم بلند کارگردان خود نوید پروژه جدیدی در این زمینه را می دهد. بازی های زیبا، دیالوگ های کم بیان و ساده، زبانی طعنه آمیز و تلخ اما صمیمانه به ارزش فیلم می افزاید. او در سال 2008 برای بازی در فیلم «زندان زنان» برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم لوکارنو شد. او در سال ۱۳۸۳ برای کارگردانی فیلم مستند تماشاخانه درباره تئاتر شهر تهران جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کوتاه اصفهان را دریافت کرد.

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار سابق تولدت مبارک

شهر زادگاه

زادبوم آخرین فیلم عزت الله تعظمی بود که پس از هشت و نه سال توقیف اکران شد و او هرگز آن را ندیده بود. داستان فیلم برای یک فیلم داستان عجیبی است. شاید مخاطب عام از خود بپرسد که چگونه می توان از فضای سیاسی انتخابات در ابتدای فیلم به سمت بحث محیطی لاک پشت های جزیره قشم حرکت کرد و این فرضیه را اثبات کرد که آنها پس از سی سال به وطن خود باز خواهند گشت؟ وی در سال ۱۳۸۶ در بیست و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نامزد دومین نقش آفرینی زن در فیلم زادبوم به کارگردانی ابوالحسن داودی شد.

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار سابق تولدت مبارک

در، درب

«دربند» به رابطه انسان با دنیای اطراف و محیطی فوق العاده خشن اشاره دارد. محیطی که برای زنده ماندن باید سادگی و پاکی را کنار گذاشت. داستان نازنین هم همینطور است. فضاسازی و جغرافیای اثر به گونه ای ترسیم شده است که این دختر شهرستانی در محیطی جدید با افراد جدیدی آشنا می شود و واکنش اصلی او به سختی ها و مشکلات گاه درست و هوشمندانه، اغلب اشتباه، غیرمنطقی و به خصوص احمقانه است. آهنگرانی در سال 1390 برای فیلم دربند سیمرغ بلورین برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از سی و یکمین جشنواره فیلم فجر شد.

پگاه خانم آهنگرانی پرچمدار سابق تولدت مبارک


فرش بهشتی_اف پلاس

Shab_F Plus




نصب بهترین اپلیکیشن برای دسترسی سریع به آخرین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان.






ایمپلنت، ارتودنسی و کامپوزیت دندان

علاوه بر تضمین کیفیت و گارانتی

پرداخت اقساطی توسط متخصص مجرب

ایمپلنت با 15 سال گارانتی 9.5 میلیون تومان


دامپزشکی در E





به گزارش رسانه انتخابتو