پیش پا افتاده ترین مراسم عزاداری در ماه محرم / عکس

پیش پا افتاده ترین مراسم عزاداری در ماه محرم

به گزارش انتخابتو، در میان عزاداری ها و میراث های معنوی رایج در بین مردم ایران، عزاداری امام حسین(ع) میراثی است که مردم پس از گذشت سال ها به آن پایبند بوده و همچنان به آن ایمان دارند و همواره از صمیم قلب به آن ایمان دارند. در محرم اعمال می کنند.

مهر در یکی از اخبار خود نوشت: مردم لرستان در روز عاشورا با سنت قدیمی به نام «گل مالی» یا «عین گل» عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند. قِل مالی، آیین قِل یا خِره مالی، آیینی است که مردم لر اعم از زن و مرد، کودک و بزرگسال در عزاداری های مختلف از جمله مرگ اعضای خانواده یا عزاداری مذهبی انجام می دهند.

گلملی یکی از قدیمی ترین عزاداری های لرستان است که رتبه 53 فهرست آثار ملی را به خود اختصاص داده است. گلملی یکی از قدیمی ترین آیین های عزاداری در لرستان است. به طوری که امروز نیز شاهد اجرای این مراسم در بسیاری از نقاط استان به ویژه در خرم آباد هستیم.

آنچه در همه مطالعات و نظرها مشترک است این است که گل مالی لرستانی ها زمینی ترین و خالصانه ترین سوگ سالار شهیدان است. با توجه به آثار موجود از جمله سنگ قبرها در لرستان قدیم به خوبی می دانیم که از گذشته های دور مراسم ویژه ای برای درگذشت این عزیزان برگزار می شده است که گل گذاشتن بر سر یکی از این آیین ها بوده است.

کسانی که سال ها منتظر این روز بوده اند، بهترین خاک را که مطمئن هستند پاکیزه است، با آب و گلاب می آمیزند و حوض های گل در ته چادرها و تکیه گاه ها آماده می کنند. فرقی نمی کند، خانم ها چادر و روسری سر می کنند، مردها سر تا پا می پوشند.

از روز تاسوعا یا شب عاشورا، آماده‌سازی گل‌ها انجام می‌شود و در نهایت در روز عاشورا گروه‌هایی از پیر و جوان به خیمه‌ها سرازیر می‌شوند تا با اجرای سنت شکوفه‌دهی غم و اندوه خود را نشان دهند.

4611362.jpg

این آیین خاص مراحل مختلفی دارد که از روز هفتم ماه محرم معروف به روز ترش عباس شروع می شود و تا بعد از شام غریبان ادامه دارد. در تراش عباس، مردان به توالت می روند، سر و صورت خود را تراشیده و سپس لباس تمیز می پوشند. چند روز مانده به عاشورا عده ای برای جمع آوری هیزم می روند و مردم محل بسته به نذرشان به آنها هیزم می دهند. شهرداری نیز درختان خشکیده شهر را جمع آوری و به هیئت ها تقدیم می کند. از این هیزم برای روشن کردن آتش برای خشک کردن عزادارانی که در گل افتاده اند و در زمستان از سرما محافظت می کنند استفاده می شود.

گرچه برخی معتقدند ریختن خاک بر سر باعث غم سردی می شود، اما مردم لرستان چندین قرن است که این خاک را بر سر می ریزند و همچنان در ماه محرم عزاداری می کنند. این سنت ریشه در تاریخ دارد و در شاهنامه فردوسی، داستان مرگ سهراب و سیاوش، صدها بیت وجود دارد که پیشینه تاریخی آیین گلمالی را نشان می دهد و نشان از دفن خاک بر سر و بدن دارد.

4611366.jpg

در گذشته که پارچه مشکی کمیاب می شد، مردم تکه ای را از دور (از چادر مشکی) می بریدند و روی دوش می گذاشتند. بعد گل درست می‌کردند و روی دوش می‌گذاشتند که نشان می‌دهد بدن ما از خاک است و به خاک برمی‌گردد.

جالب اینجاست که عده ای به مناسبت عزاداری امام حسین علیه السلام بر سر برخی از اموات گل می گذارند.

2333216

گردآوری شده از رسانه خبر آنلاین