چه زمانی باید نگران تب دنگی باشیم؟

چه زمانی باید نگران تب دنگی باشیم؟

در هفته های اخیر موضوع تب دنگی که از طریق نیش پشه آئدس به مردم منتقل می شود در کشور ما مطرح شده است و مسئولان وزارت بهداشت با مشاهده اینکه شهروندان ما نیز به این بیماری مبتلا شده اند، اقدامات لازم را انجام دادند. هشدارها با این بیماری

به گزارش ایکنا ؛ مردم کشورمان که هنوز شرایط سخت اپیدمی کرونا را به خاطر دارند، با مطرح شدن بیماری ویروس دنگی، نگران هستند و سوالات زیادی را مطرح می کنند. بزرگترین نگرانی این است که آیا این بیماری از فردی به فرد دیگر سرایت می کند و آیا راهی برای پیشگیری و درمان آن وجود دارد یا خیر.

لازم به ذکر است که این بیماری از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند و علت ابتلا افراد نیش پشه Aedes آلوده به این ویروس است. در حال حاضر فقط در شهرستان بندرلنگ این ویروس را به پشه منتقل کرده‌ایم، در حال حاضر پشه آلوده در سایر شهرها و استان‌ها وجود ندارد.

البته این بدان معنا نیست که پشه آلوده تنها در این شهر باقی خواهد ماند، زیرا تحقیقات در مورد شرایط جهانی ابتلا به این بیماری نشان می دهد افرادی که به کشورهای دیگر سفر می کنند در شهرها و کشورهای دیگر ممکن است توسط پشه های آلوده گزیده شوند. امکان دیدن آن در شهرهای دیگر نیز وجود دارد.

وضعیت کلی این بیماری در کشور نشان می دهد که از مجموع 149 مورد تنها 11 مورد در داخل کشور رخ داده و یک نفر بر اثر تب دنگی در کشورمان فوت کرده است.

اما نکته مهم این است که با توجه به گرم شدن هوا، سفر شهروندان ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس که پشه های آلوده در آن مشاهده می شود و احتمال انتقال پشه های آلوده به شهرهای دیگر کشورمان ضروری شده است. تا افراد با علائم این بیماری آشنا شوند.

البته اکثر افرادی که به تب دنگی مبتلا می شوند هیچ علامتی ندارند، اما عفونت با تب بالا، بثورات پوستی، درد شدید پشت چشم، به ویژه در افراد با سیستم ایمنی پایین، افراد مسن، کودکان زیر یک سال و… شدیدتر است. مادران باردار تهوع یا استفراغ و درد عضلانی، استخوانی و مفاصل همراه است.

علائم تب دنگی 4 تا 10 روز پس از نیش پشه ظاهر می شود و سه تا هفت روز طول می کشد. تقریباً از هر 20 نفر مبتلا به این بیماری یک نفر علائمی را تجربه می کند که پس از شروع ناپدید شدن علائم اولیه شدیدتر می شوند.

تب دنگی شدید (تب خونریزی دهنده دنگی)

تب دنگی شدید یک بیماری تهدید کننده زندگی است. علائم هشدار دهنده تب شدید معمولاً 24 تا 48 ساعت پس از ناپدید شدن تب اولیه ظاهر می شود و کشنده است. اگر علائم اولیه این بیماری را در خود یا اطرافیان خود مشاهده کردید، یا اگر در منطقه ای زندگی می کنید که تب دنگی شایع است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

درد معده یا شکم، استفراغ مکرر، خون در مدفوع، خونریزی بینی یا لثه، خستگی مفرط و بی قراری یا تحریک پذیری از علائم تب دنگی شدید هستند.