چه عواملی باعث افزایش حالت تهوع بعد از شیمی درمانی می شود؟

چه عواملی باعث افزایش حالت تهوع بعد از شیمی درمانی

پوریا عادلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حالت تهوع از بخشی از سیستم عصبی مرکزی که وظیفه کنترل عملکرد مغز را بر عهده دارد، نشات می گیرد. غیر ارادی بدن را کنترل می کند و توسط عوامل بسیاری از جمله استفراغ، بو، مزه، اضطراب، درد، جریان خون ضعیف، تغییرات در بدن به دلیل التهاب یا التهاب تحریک می شود.

با وجود پیشرفت در درمان انواع سرطان، حالت تهوع و استفراغ همچنان یکی از نگران کننده ترین عوارض جانبی درمان ها محسوب می شود و بسیاری از بیماران سرطانی را آزار می دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران گفت: پیشگیری و کنترل تهوع و استفراغ در بیماران سرطانی بسیار مهم است زیرا تهوع و استفراغ کنترل نشده ممکن است مانع پذیرش درمان سرطان و خودمراقبتی بیمار شود.

عادلی ادامه داد: تهوع و استفراغ عموماً ناشی از درمان سرطان است. به استفراغ حاد، استفراغ تاخیری، استفراغ پیش بینی شده و استفراغ مزمن تقسیم می شود. استفراغ حاد معمولاً در عرض 24 ساعت پس از شیمی درمانی رخ می دهد، اما استفراغ تاخیری شایع تر است. چند ساعت بعد از شیمی درمانی

وی بیان کرد: اگر بیمار پس از سه یا چهار جلسه شیمی درمانی دچار تهوع و استفراغ شود، استفراغ مزمن در بیماران سرطانی در مرحله پیشرفته نیز دیده می شود و این وضعیت هنوز به طور کامل مشخص نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیو انکولوژی ایران اضافه کرد: اگر بیمار سرطانی زیر 50 سال سن داشته باشد، ممکن است بعد از جلسات شیمی درمانی دچار تهوع و استفراغ شدید، زن بودن، مصرف برخی داروها، یبوست، تومور در دستگاه گوارش، کبد یا مغز، عفونت شود. یا مسمومیت خون، بیماری کلیوی یا موقعیت های مرتبط با اضطراب.