چه عواملی سلامت کلیه ها را تهدید می کند؟

چه عواملی سلامت کلیه ها را تهدید می کند؟

پیمان صالحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به عوامل تهدید کننده سلامت کلیه ها اشاره کرد و گفت: حفظ سلامت کلیه ها به دلیل عملکرد آنها در بدن بسیار مهم است و باعث بروز بیماری های مرتبط با کلیه می شود. اختلالات عملکردی و در نهایت نارسایی کلیه وجود خواهد داشت.

کلیه ها وظیفه تصفیه خون، تنظیم میزان آب بدن و نقش مهمی در تولید ویتامین D و برخی هورمون ها را بر عهده دارند، افزود: بیماری های کلیوی به قاتل خاموش معروف هستند زیرا در مرحله پیشرفته بیماری خود را نشان نمی دهد. هر گونه علائم

دکتر فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری بررسی وی با بیان اینکه هر ساله یکی از عوامل اصلی تشخیص بیماری های کلیوی قبل از رسیدن به مراحل جدی است، گفت: نوشیدن آب و مایعات کافی از جمله چای و آب میوه یکی از مواردی است که می تواند سلامت کلیه ها را تضمین کند.

صالحی با بیان اینکه آب آشامیدنی سموم بدن را دفع می کند و کلیه ها نقشی در کاهش رطوبت ندارند، ادامه داد: نوشابه های گازدار یکی از عوامل بیماری های کلیوی است و افراد باید از مصرف مداوم این نوشیدنی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه مصرف خودسرانه دارو منجر به آسیب کلیه می شود، گفت: به طور کلی مصرف زیاد نمک باعث افزایش میزان پروتئین دفعی در ادرار و تشدید علائم در صورت ابتلا به بیماری کلیوی می شود.

این جراح کلیه و مجاری ادرار اضافه کرد: مصرف زیاد قند نیز باعث افزایش دفع پروتئین از کلیه و همچنین عدم جذب کلسیم و سدیم و در نهایت تشکیل سنگ کلیه می شود.

صالحی افزود: ورزش یکی از عواملی است که نه تنها از جنبه های مختلف بر سلامت جسمی و روحی افراد تاثیرات مثبتی دارد، بلکه منجر به بهبود سلامت کلیه ها می شود، اما باید در نظر داشت که ورزش بیش از حد می تواند منجر به آسیب کلیه شود. . بودن

وی ادامه داد: استفاده استروئیدها از بدنسازی و داروهای هورمونی که برخی افراد برای عضله سازی استفاده می کنند باید اجتناب شود زیرا باعث ایجاد زخم در برخی از قسمت های کلیه می شوند. استروئیدها اجتناب کردن

فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: سیگار علاوه بر اینکه از جنبه های مختلف سلامت را تهدید می کند، می تواند یکی از عوامل ابتلا به سرطان کلیه از جمله سیگار باشد که جریان خون را کند می کند و بر کلیه ها اثر منفی می گذارد. همچنین یکی از عوامل اصلی بیماری های کلیوی همراه با افزایش فشار خون است.