کافئین به حفظ سلامت عروق کمک می کند

bato-adv

قهوه خود را به حال خود رها کنید، زیرا محققان می گویند ممکن است به تقویت سلامت رگ های خونی کمک کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از ایندیپندنت، بر اساس مطالعات جدید منتشر شده در مجله “روماتولوژی” آکسفورد، مصرف کافئین به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری های التهابی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید مفید است زیرا دارای خواص ضد التهابی است. -اثر ضد التهابی دارد و می تواند به بازسازی سطح داخلی رگ های خونی کمک کند. چه چیزی می تواند خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد؟

بیماری های عروقی، آسیب به رگ های خونی و پیامدهای آن مانند حمله قلبی و سکته مغزی از جمله علل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. این خطر در بیماران مبتلا به بیماری های روماتیسمی التهابی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید بسیار بیشتر است. دلیل این وضعیت هم خود این بیماری هاست و هم برخی از درمان های آنها به ویژه مشتقات کورتیزون.

توصیه های پزشکان برای کاهش این خطرات عروقی عمدتاً بر اجتناب از عوامل خطر متمرکز است. توصیه های رایج شامل مواردی مانند توقف التهاب، کاهش مصرف داروهای کورتیزون و همچنین ترک سیگار، کاهش کلسترول و کنترل فشار خون بالا می باشد.

اما محققان دانشگاه ساپینزا در رم، ایتالیا، معتقدند بیماران می توانند با انجام کاری که واقعاً از آن لذت می برند، سلامت عروق خود را بهبود بخشند. نتایج آزمایشگاهی این محققان نشان می دهد که کافئین موجود در قهوه، چای و کاکائو به طور فعال به سلول های پیش ساز لایه اندوتلیال کمک می کند. گروهی از سلول‌ها که به بازسازی پوشش داخلی رگ‌های خونی کمک می‌کنند و نقش مهمی در رشد عروق دارند.

محققان قبلاً می‌دانستند که رژیم غذایی غنی از ویتامین D موجود در ماهی و تخم‌مرغ، ویتامین A موجود در بسیاری از میوه‌ها، اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه و سدیم کم در کاهش بار التهاب نقش دارند، اما اکنون به دلیل داشتن کافئین شگفت‌زده شده‌اند. اثرات ضد التهابی علاوه بر اثر محرک شناخته شده آن بر بدن، آنها متوجه شدند که وجود دارد. البته این تاثیر بر سلامت قلب و عروق خونی به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته و نتایج متناقضی را به همراه داشته است.

به گزارش York Alert، در مطالعه جدید، محققان 31 بیمار مبتلا به لوپوس را که فاکتورهای سنتی مؤثر بر بیماری قلبی عروقی را نداشتند، از طریق یک بررسی هفت روزه غذایی مورد بررسی قرار دادند. محققانی که پس از یک هفته خون بیماران را برای اندازه‌گیری سلامت عروقشان گرفتند، دریافتند بیمارانی که کافئین مصرف می‌کنند از سلامت عروق بهتری برخوردار هستند. این بهبود در سلامت عروق با اندازه گیری سلول های اندوتلیال، که لایه داخلی مهم رگ های خونی را تشکیل می دهند، ارزیابی شد.

Fulvia Scarelli، نویسنده اصلی این مطالعه، تأکید می‌کند که پژوهش حاضر تلاشی برای آگاه کردن بیماران در مورد نقش احتمالی رژیم غذایی در کنترل بیماری است. با این حال، این نتایج باید توسط یک مطالعه طولی تأیید شود تا تأثیر واقعی مصرف قهوه بر سیر بیماری ارزیابی شود.